macmyra Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Hej, Funderar på att byta ammunition till blyfri sådan. Är dock osäker på hur denna fungerar med min kaliber och hur bra dagens blyfria ammunition är. Skjuter idag med Norma Vulkan .30-06, i en halvautomat. Den är enormt förstörande och lämnar mycket blyrester... Tänkte jag skulle bli miljövänlig, men också minska mängden bly i viltet. Livsmedelsverket har skrivit en del intressanta rapporter om detta. Har ni erfarenhet av Norma EcoStrike i kaliber .30-06? Hur är ammunitionen på olika avstånd etc? Tacksam om jag får höra era tankar/utvärderingar... Jag gillar vad jag hittills läst om ammunitionen, men hittar inga exempel med just .30-06. /John Quote
sidelock Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Om du nu ska gå över till koppar, spara en slant och köp hornadys gmx. Quote
macmyra Posted July 29, 2017 Author Posted July 29, 2017 Har ingen erfarenhet av den ammon heller, så det skulle jag absolut kunna göra. Mest läst på om Norman. Har du testat .30-06 i Hornadyn? Hur uppför den sig? Quote
Edsvalla Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 6 minutes ago Takko sa: Intressant tråd, velar som attan själv. Jepp samma här. Väldigt intressera av Eco Strike och vill ha "recension" om någon har använt den Quote
MarkusR Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Ecostrike marknadsförs ganska offensivt, om den är lika fantastisk som reklamen säger vette hundan, men det är säkert en bra kula . Norma gör ett ganska stort nummer av att ha utvecklat kulan själva, det innebär ju också då att den är relativt oprövad i jaktliga sammanhang. Jag antar att du menar färdigladdad köpeammo, då finns också Barnes som har utvecklat och förfinat sina blyfria kulor i 30 år. Jag säger inte att de nödvändigtvis är bättre än ecostrike men det finns enormt mycket större underlag för att uttala sig om kulornas kvalitet och egenskaper. Quote
Ante. Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Köpte en ask förra veckan till min 30-06. Har bara hunnit skjuta en gris, men den dog Har testat andra kopparkulor i andra kalibrar tidigare, både ttsx, tsx, naturalis och någon kopparkula ifrån remington. Har aldrig varit missnöjd med någon. Dom ger som regel bra med blodspår och lite köttförstöring. Men dom är ju av den hårdare typen och viltet går gärna en bit innan de lägger sig. Dock sällan över 100m. Quote
macmyra Posted July 29, 2017 Author Posted July 29, 2017 Kul att flera är intresserade, och tack för tipsen! Jag funderar främst över att djuret ska gå för långt, då jag gärna vill ha "knall och fall"-effekt. Givetvis beror det också på hur man träffar, men vill ändå ha lite marginal. Vet att en mjukare kula är bättre för detta men just EcoStrike verkar vara en bra kompromiss. En annan fråga är hur mycket större risken är för en galen kula efter genomslag, man vill ju inte ha den att gå för långt eller ge rikochetter. Jag skjuter mest rådjur och gris. Tycker egentligen att .30-06 är för grov för rådjur, men fungerar som allround. Hur är då koppar på rådjur? Här pratar vi avstånd på 70m som oftast. Quote
macmyra Posted July 29, 2017 Author Posted July 29, 2017 1 hour ago MarkusR sa: Ecostrike marknadsförs ganska offensivt, om den är lika fantastisk som reklamen säger vette hundan, men det är säkert en bra kula . Norma gör ett ganska stort nummer av att ha utvecklat kulan själva, det innebär ju också då att den är relativt oprövad i jaktliga sammanhang. Jag antar att du menar färdigladdad köpeammo, då finns också Barnes som har utvecklat och förfinat sina blyfria kulor i 30 år. Jag säger inte att de nödvändigtvis är bättre än ecostrike men det finns enormt mycket större underlag för att uttala sig om kulornas kvalitet och egenskaper. Bra tips. Laddar tyvärr inte själv, så får bli köpeammo - Ska läsa på om Barnes. Quote
josc72 Posted July 29, 2017 Posted July 29, 2017 Sköt några älgar med Barnes T-TSX i min 284 win. De dog lika mycket som alla andra jag skjutit. Tror inte älgarna märkte någon skillnad. Men man måste skjuta dem på längden för att hitta några kulor. De öppnar imponerande mycket men går rakt igenom. Jag slutade med dem eftersom de lämnade otroligt mycket koppar i pipan. Det var ett helvete att rengöra! Quote
macmyra Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 9 hours ago josc72 sa: Jag slutade med dem eftersom de lämnade otroligt mycket koppar i pipan. Det var ett helvete att rengöra! Vad jag förstår så ska Norman vara nickelförseglad för att just undvika problemet med pipan? Antar att Barnes faller på den punkten då, för i övrigt verkar den perfekt. Quote
Christian N Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 Nickelförseglade?? Vilken ormolja. Ang kulans förträfflighet så har jag inget att tillägga, Norma är dock inte vad som får, kan anses vara prisvärt längre. C 1 Quote
schlinge Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 Har bara skjutit med köpeecostrike på bana i 308, den sköt snuskigt tätt i den bössan, men ibland har man tur. Ang nickel så känns det som marknadsföring, det är väl ändå gulmetall under? Dvs som att skjuta helmantel. Har själv dräpt en hel del rå med främst tsx, ttsx och gmx med turbo270. Avstånd 30-200+m. Alla har fungerat ypperligt, den gamla hederliga tsx öppnar snabbast. Följ sidladdarns råd, pröva gmx superperformance, billig köpeammo som ofta är ruskigt bra. 1 Quote
macmyra Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 17 minutes ago schlinge sa: Har bara skjutit med köpeecostrike på bana i 308, den sköt snuskigt tätt i den bössan, men ibland har man tur. Ang nickel så känns det som marknadsföring, det är väl ändå gulmetall under? Dvs som att skjuta helmantel. Har själv dräpt en hel del rå med främst tsx, ttsx och gmx med turbo270. Avstånd 30-200+m. Alla har fungerat ypperligt, den gamla hederliga tsx öppnar snabbast. Följ sidladdarns råd, pröva gmx superperformance, billig köpeammo som ofta är ruskigt bra. Du har inte alls upplevt problemen med koppar i pipan? Jag är inte den som rengör frenetiskt, om jag ska vara ärlig, det gör ju också att beläggningarna blir värre. Men men, då får man börja feja Om koppar i pipan inte utgör större problem så känns det som att alla nämnda kulor är funkis. Håller också med om att Norman är för dyr. Typ 10-20kr mer per skott är inte ok. Quote
schlinge Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 3 minutes ago macmyra sa: Du har inte alls upplevt problemen med koppar i pipan? Jag är inte den som rengör frenetiskt, om jag ska vara ärlig, det gör ju också att beläggningarna blir värre. Men men, då får man börja feja Om koppar i pipan inte utgör större problem så känns det som att alla nämnda kulor är funkis. Håller också med om att Norman är för dyr. Typ 10-20kr mer per skott är inte ok. Gulmetall, dvs kopparlegering har du som mantel i vanlig helmantel, så de bör inte lämna mer än vanligt, GMX är tex gulmetall. Barnes är rena kopparkulior och dessa är kända för att lämna lite, men jag har inte ngt stort problem med detta.. Men det beror på om du tänker ligga på banan o trycka av tsx i mängder Efter en bansession eller ett antal jaktskott brukar jag rengöra oavsett kultyp. Forester skum, dra ur, olja, dra ur, klart. Tycker du skall testa, börja med gmx, om den inte funkar i din bössa testa tsx. Quote
macmyra Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 Vi får se vad det blir. Ska testa lite olika. Hör av mig med resultat, om jag får något Har ni tankar generellt om blyfritt eller ej? De undersökningar som är gjorda är intressanta utifrån hälsa för både djur och jägarfamilj. Det är små värden för enkilt vilt, men... Tydligen använder endast 5% av jägarna blyfri ammunition, så nog finns det utrymme för förbättring på helheten Quote
josc72 Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 Nä, det är inte alls samma kopparlegering i helkopparkulorna som i manteln på vanliga kulor. Den är mycket mjukare för att kunna tryckas ihop under bommarna. I en vanlig kula är blyet på insidan så mjukt att kopparna kan vara hårdare. Den mjukare kulan lämnar absolut mer koppar i pipan. Är det en tight pipa märks det fortare. Det är väl inte värre än att man har koll och rengör ordentligt, å det är ju kul! 1 Quote
macmyra Posted July 30, 2017 Author Posted July 30, 2017 1 hour ago josc72 sa: Nä, det är inte alls samma kopparlegering i helkopparkulorna som i manteln på vanliga kulor. Den är mycket mjukare för att kunna tryckas ihop under bommarna. I en vanlig kula är blyet på insidan så mjukt att kopparna kan vara hårdare. Den mjukare kulan lämnar absolut mer koppar i pipan. Är det en tight pipa märks det fortare. Det är väl inte värre än att man har koll och rengör ordentligt, å det är ju kul! För min förståelse... Du menar med mjukare kula alltså t.ex. en bondad kula? Och att de avger mer koppar än t.ex. TSX/Ecostrike? Eller har jag missuppfattat dig helt? Quote
schlinge Posted July 30, 2017 Posted July 30, 2017 2 hours ago macmyra sa: För min förståelse... Du menar med mjukare kula alltså t.ex. en bondad kula? Och att de avger mer koppar än t.ex. TSX/Ecostrike? Eller har jag missuppfattat dig helt? Nej, det menades mycket riktigt att det är olika legeringar i tex gmx och en vanlig helmantel. Men det är helt enkelt så att generellt skitar gulmetall/legeringskulor ner mindre än de rena kopparkulorna som tex tsx. Men min uppfattning är att det kan skilja rätt rejält mellan bössor, samt hurvida detta är ett problem (dina precisionskrav etc). Ang miljöaspekten i dessa så kallade eco kulor är nog öppet för tolkning. Koppar är ju inte direkt något man käkar till frukost :). Har det mest till att måla botten på båten annars. Men med nära hundra procent restvikt så förgiftar du iaf mest naturen och inte konsumenten av köttet! Skjuter själv med blyfritt, bondade och obondade. Beroende på kalibet och vad som passar och levererar bäst. Quote
josc72 Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Det är säkert olika på olika pipor. Jag har iof bara skjutit Barnes TSX men i min Bartlein 6XC fastnade koppar så in i helvete. Först efter 50 omgångar JB/Sweets var pipan ren. Inte lika illa i Liljapipan 284 win men jag chansar inte och tänker inte skjuta mer helkoppar. Efter hörsägen, uppgifter från Norma och ett mycket ovetenskapligt test med kniv och de kulor jag har så är jag säker på att den mycket mjukare Barneskulorna lämnar mer koppar. Skär hellre bort lite mer kött än att svär mig skitless i boden med vapenvård och sölig pasta. 1 Quote
TekDr Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Det där med koppar är nog vädigt beroende på pipa. Min gamla hva sköt jag nog runt 70 gamla barnes x ( inga rillor på dom) innan rengöring och det räckte med 7-8 lappar robla mil som fick verka 5min per lapp med rendragning mellan. Men visst är man allergisk mot koppar i pipan ska man nog välja annat.... Quote
josc72 Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Efter två dygn med rengöring i boden så BLIR man allergisk mot koppar i pipan. Hade det bara behövts fem draglappar vore det en annan sak. Quote
Outdoorsman Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Hornady GMX och Nosler E-Tip tillverkas av tombak, dvs samma typ av legering som används till manteln för kulor med blykärna, medan Barnes använder ren koppar. Tombaken mantlar mindre. Sedan varierar säkert sammansättningen av legeringen till tombak mellan tillverkare även för kulor med blykärna. Jag har också varit irriterad efter att ha skjutit Barnes i någon av mina bössor, men upplever att effekten varierar. Möjligen beroende på bössan mer än variation mellan Barnes TSX/TTSX i olika kalibrar. Jämfört med gamla Barnes X utan rillar på kulan ska de "nya" TSX/TTSX mantla mindre. Men... Så länge man använder lätta kulor för kalibern har jag goda erfarenheter av kopparkulor i övrigt. 1 Quote
josc72 Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Ja, effekten i djuren är det ingen tvekan om. De dör något jävulskt! Precisionen med T-TSX i min 284 win är grym. Sämre i 6XC men ändå godtagbar. Hade det inte varit för det där andra så.... Quote
macmyra Posted July 31, 2017 Author Posted July 31, 2017 Confused on a higher level...som man säger Intressanta inlägg, tack för visat intresse. Hoppas tråden lever kvar ett tag, då jag tycker fler borde testa blyfri ammo. Dessutom kommer fler användare och större efterfrågan troligt att få tillverkarna att arbeta vidare på lösningar för mindre avlagringar i pipan. Det är ju bara vi som kan trycka på och informera om problemen. Priset till trots kommer jag att testa Norma EcoStrike kommande säsong. Sen får vi se vad det blir efter det. JoHn 2 1 Quote
Recommended Posts