Wallen Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Hej! Är en nykomling i jaktsammanhang och därav mindre väl bevandrad inom vapen och liknande. Har kollat runt en hel del på gevär men eftersom jag för närvarande är student har jag inte överdrivet mycket kapital att röra mig med. Är väl framförallt ute efter ett paketköp och hittade följande: WINCHESTER XPR 308 W för en billig peng. Någon med erfarenhet? http://www.jaktia.se/sortiment/winchester-xpr-308w-paket/ Väl mött, Walle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willgott Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Hej Är ljuddämpare ett måste? Det ser inte ut som gamla klassiska Winchester 70 utan någon ny design. Jag kan inte säga något om kvalitén på bössan eller kikarsiktet men priset är ganska lågt för att det ska vara tillfredställande kvalitet på nytillverkat. Man får oerhört mycket bössa för pengarna om man köper begagnat men det är du kanske trött på att höra? Gamla fina Sako Finnbear skänks nästan bort för 2500 om det är 30-06:or. Tysk kvalitetsoptik utan belysning är också väldigt prisvärd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted August 1, 2017 Share Posted August 1, 2017 Skit i paketet. Paket är sällan till kundens fördel. Man får grejor som man egentligen inte vill ha/behöver. Bössan som sådan verkar ha fått bra kritik, som en budgetbössa. Köp den löst om det lockar med ny bössa. För några kronor till kan man hitta nya Tikka T3 av den "gamla" varianten. T3:orna är säkra kort. Alternativet som nämnts tidigare, är att leta efter en beggad Sako eller Tikka m.fl. och lägga resten av budgeten på kikare + en 22lr. Tröttnar du på bössan eller när studentlivet är över, så får du säkert huvuddelen av pengarna tillbaka vid försäljning. Vilket inte är fallet med "paketet" eller en ny Win XPR. Här på forumet kan du få hjälp med frågor runt beggade bössor och bra optik. /Må 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted August 1, 2017 Popular Post Share Posted August 1, 2017 En gammal Tikka med ett begagnat kvalitetsglas hittar du till samma pengar (eller bättre) Skit i alla paket. Dom passar endast handlarens affärsplan. En begagnat Finsk bössa har du råd att såga i så den passar just DIG 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallen Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 På 2017-08-01 at 14:30 Willgott sa: Hej Är ljuddämpare ett måste? Det ser inte ut som gamla klassiska Winchester 70 utan någon ny design. Jag kan inte säga något om kvalitén på bössan eller kikarsiktet men priset är ganska lågt för att det ska vara tillfredställande kvalitet på nytillverkat. Man får oerhört mycket bössa för pengarna om man köper begagnat men det är du kanske trött på att höra? Gamla fina Sako Finnbear skänks nästan bort för 2500 om det är 30-06:or. Tysk kvalitetsoptik utan belysning är också väldigt prisvärd. Tack allihop för tips! Angående ljuddämpare. Har förstått att rekyldämpningen är betydande om man har ljuddämpare monterad? Skjuter du med eller utan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Instämmer i kören. Köp en begagnad kvalitetsbössa vars stockning passar. Därefter ett begagnat kvalitetssikte i BRA fästen. Det har du igen i längden.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trumpetarn Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 33 minutes ago Wallen sa: Tack allihop för tips! Angående ljuddämpare. Har förstått att rekyldämpningen är betydande om man har ljuddämpare monterad? Skjuter du med eller utan? Ljuddämpare ger rekyldämpning. 308w är dock relativt behaglig att skjuta med som det är. Med ljuddämpare blir det så klart ännu mildare men det är inget som är nödvändigt för den genomsnittliga skytten. Det är sin sak om man har en liten kroppshydda, någon form av axelskada eller dylikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallen Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Blir att spana runt på nätet efter begagnade förmågor, såg att Jaktia och Interjakt verkade ha ett bra utbud. Tyvärr råkar man vara vänsterdominant och därav vänsterskytt vilket förminskar marknaden ansenligt... Sen finns ju djungeln med kaliber också. Har varit inställd på en 308 men kanske är värt att kolla efter 30-06 också. Förstår det emellertid som att rekylen är värre på en sådan. Är skillnaden väsentlig? Är förhållandevis storväxt och vill påstå att jag har en del styrka i kroppen, samtidigt är jag som bekant nybörjare och har därför tänkt att ju mindre rekyl desto bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wallen Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 2 hours ago doenitz sa: Instämmer i kören. Köp en begagnad kvalitetsbössa vars stockning passar. Därefter ett begagnat kvalitetssikte i BRA fästen. Det har du igen i längden.. Om man köper fästen separat, vilken prisnivå bör man sikta på? Samt, bör man ta hjälp av någon för att montera fästen och kikarsikte första gången? Eller krävs det, så att säga, endast lite sunt förnuft och att man inte har tummen mitt i handen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willgott Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Nej jag skjuter inte med ljuddämpare men överväger att skaffa till min vakbössa för att ta ner mynningsflamma och för att den ofta används nära bebyggelse. Det är klart positivt att få ner rekylen men som nybörjare skulle jag prioritera att skjuta mycket först. Motsvarar en ljuddämpare ungefär 500 övningspatroner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willgott Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 17 hours ago Wallen sa: Om man köper fästen separat, vilken prisnivå bör man sikta på? Samt, bör man ta hjälp av någon för att montera fästen och kikarsikte första gången? Eller krävs det, så att säga, endast lite sunt förnuft och att man inte har tummen mitt i handen? Runt en 1000-lapp för fasta fästen. Optilock för sako och tikka kan man knappast göra fel med monteringen om man har rätt fästen. Så länge det är klackar på geväret som sitter som det ska är det inga problem. Jag har haft ett fallerande montage med Leupolds snabbfäste (QR) men vet inte om det var min egen klantighet eller materialfel, jag fick ett nytt av Leupold. Tips är att lägga lite kirurgtejp mellan kikarsikte och fäste för att minimera risken för repor på tuben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
schönthal Posted August 11, 2017 Share Posted August 11, 2017 På 2017-08-08 at 15:02 Wallen sa: Blir att spana runt på nätet efter begagnade förmågor, såg att Jaktia och Interjakt verkade ha ett bra utbud. Tyvärr råkar man vara vänsterdominant och därav vänsterskytt vilket förminskar marknaden ansenligt... Sen finns ju djungeln med kaliber också. Har varit inställd på en 308 men kanske är värt att kolla efter 30-06 också. Förstår det emellertid som att rekylen är värre på en sådan. Är skillnaden väsentlig? Är förhållandevis storväxt och vill påstå att jag har en del styrka i kroppen, samtidigt är jag som bekant nybörjare och har därför tänkt att ju mindre rekyl desto bättre. 30-06 känns betydligt mer men om du ska ha ljuddämpare kommer det absolut inte vara några problem annars en trevlig kaliber med mkt mild rekyl är 8x57 lycka till med letandet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finskavapen Posted August 12, 2017 Share Posted August 12, 2017 Schöntal, kolla dina pm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doenitz Posted August 19, 2017 Share Posted August 19, 2017 Jag har gått på begagnade vridmontage till i sammanhanget modest kurs på ett par av mina bössor. Inget jag ångrat så här långt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts