Popular Post tecno Posted August 29, 2017 Popular Post Posted August 29, 2017 Börjar äntligen få lite ordning på min CNC fräsmaskin som jag har bytt styrsystem för andra gången. Igår fick jag alla axlarna att bete sig som sig bör och nu är det finlir att ställa in alla parametrar rätt och få till periferi att fungera. Nästa ombyggnad blir då min CNC svarv som också ska få nytt styrsystem, detta är även den andra ombyggnaden på den. Nya styrsystemet är LinuxCNC och båda maskinerna har fått nya AC servon och Ethernet anslutna styrkort från Mesa i USA. Lååååååååååååååååång tid har dessa stått stilla men nu äntligen ser man ljuset i tunneln så snart flyger det åter spånor hos mig. Videos på Youtube kommer framöver. Troligen lite bilder på det ihopsatta systemet också. Mer om detta framöver. 9 Quote
Popular Post tecno Posted December 26, 2017 Author Popular Post Posted December 26, 2017 Hej å hå me fabbo Bengt Nu har jag äntligen fått grunderna i svarven på plats, här en första *torrkörning* med test av synkronisering spindel/Z-axel dvs gängning. Finns en hel del kvar att göra men det fungerar i alla fall, alltid något efter att svarven stått stilla länge nu. Även fräsen är nu funktionsduglig, återstår en hel del även på den för att kunna köras fullt ut. Men även där sitter gängning cykeln på plats så det går att köra sk. rigid tapping utan behov av flytande gängtapps hållare men jag kör ändå den typen av hållare iom jag har det. Kommer lite Youtube framöver även på den maskinen. Ett Gott slut och ett Riktig framgångsrikt 2018 tillönskas alla här på forumet. 10 1 Quote
culot Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 8 hours ago JohanL73 sa: Avundsjukan kokar inom mig! inte bara hos dig inte bara att inneha dom han kan säkerligen sköta dom åxå / P Quote
culot Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 13 hours ago tecno sa: Hej å hå me fabbo Bengt Nu har jag äntligen fått grunderna i svarven på plats, här en första *torrkörning* med test av synkronisering spindel/Z-axel dvs gängning. Finns en hel del kvar att göra men det fungerar i alla fall, alltid något efter att svarven stått stilla länge nu. Även fräsen är nu funktionsduglig, återstår en hel del även på den för att kunna köras fullt ut. Men även där sitter gängning cykeln på plats så det går att köra sk. rigid tapping utan behov av flytande gängtapps hållare men jag kör ändå den typen av hållare iom jag har det. Kommer lite Youtube framöver även på den maskinen. Ett Gott slut och ett Riktig framgångsrikt 2018 tillönskas alla här på forumet. Hade jag bott nära dig hade jag blivit din allra jättebästa kompis kosta vad det kosta ville Quote
Dansken Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 Det är väl inte så långt att åka för dig Quote
tecno Posted December 27, 2017 Author Posted December 27, 2017 Ja det är bara att komma på besök culot & andra för den delen, kaffemaskin står på 24/7 och städattiraljer finns att tillgå för röjning i verkstan så vi får plats att bjäla 1 1 Quote
tecno Posted December 27, 2017 Author Posted December 27, 2017 Ska man skratta eller gråta?? PostMord!! Bilderna talar ju klarspråk, paketet har med största sannolikhet stått och badat i vatten ute på Arlanda. Knappast fel förpackat av Kineserna utan misshandlats av postmördarna. Funderar på att skicka bildsviten till någon skandalblaska men till vem? Behöver man säga att man är i ² 1 Quote
Galne Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 Anmäl till PTS, klaga hos posten och berätta för någon blaska. Viktigast är PTS så att de får veta hur illa PostNord sköter sig! Quote
tecno Posted December 27, 2017 Author Posted December 27, 2017 Har skrivit till PTS och tipsat Aftonbladet samt TV4 Nyheter. Quote
culot Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 3 hours ago Dansken sa: Det är väl inte så långt att åka för dig Som vanligt åkte käften upp via tangentbordet innan jag googla vart det låg Quote
Dansken Posted December 27, 2017 Posted December 27, 2017 Jamen då så... du är i goda händer hos tecno Quote
tecno Posted January 15, 2018 Author Posted January 15, 2018 Pysslat lite med att få grunderna till centralsmörjning till svarven, väntar på delar men snart klart. En manuell pump monterad på vänster gavel gör den lätt åtkomlig och där är den inte i vägen. Fördelningsanordning med doserare monterad på änden av X axeln där den löper med bekymmersfritt Mera framöver.... 2 Quote
tecno Posted January 15, 2018 Author Posted January 15, 2018 Ja just ja, glömde att jag har bytt avstrykare så nu är även dessa fräscha. Quote
Popular Post tecno Posted February 25, 2018 Author Popular Post Posted February 25, 2018 Lite mera pyssel med svarven, nu sitter de sk. MPG rattarna på plats så jag kan svarva för *hand*. 5 Quote
tecno Posted April 3, 2018 Author Posted April 3, 2018 Gjort i ordning nya verktyg/fästen och flera nya är på G. Har nu sk rigid tapping fungerande i svarven så därav denna gängtapps hållaren med expanderande tapphållare. Quote
tecno Posted August 21, 2018 Author Posted August 21, 2018 Ja tiden den bara rusar iväg ser jag, har nu fixat en helt ny RF kylvätske tank till svarven. Större volym än originalet och nu med snabbkopplingar till locket med pumpmotor (3-fas handske) och returslangen med snabbkoppling (trädgårds slang). Nu kan man börja svarva lite mera allvarligt då man har kylning 1 Quote
tecno Posted September 2, 2018 Author Posted September 2, 2018 Utöver upprustning av mina maskiner så har jag grävt fram gamla ritningar och börjat föra över dessa till 3D. Dessa har legat dryga 20 år så det är dags att damma av pensionärs projektet som givetvis skall tillverkas 2 Quote
tecno Posted September 4, 2018 Author Posted September 4, 2018 13 hours ago JOBEno1 sa: Gilla Gilla Gillar!!! Ja detta ska bli skoj att koka ihop, är ju en del *utmaningar* i denna typ av motor. 1 Quote
tecno Posted October 14, 2018 Author Posted October 14, 2018 Haft lite strul med njursten igen så det har inte blivit att sitta ute på jakt tyvärr. Tog tag i min lilla mät maskin som till och från har trilskats och hoppas nu ha hittat felet. Återstår att se Här nedan själva dator delen till maskinen. 1 Quote
tecno Posted October 15, 2018 Author Posted October 15, 2018 Kanske skulle visa hela maskinen En liten kompakt manuell mät maskin som framöver skall bli CNC styrd, 3st servomotorer och lite styrelektronik som läser av befintliga glasskalorna i denna Mitutoyo MXF 203. Första anhalt blir nog Mach3 för styrning/mätning då jag har ett plugin till programmet. Framtida plan är att få det hela att fungera under LinuxCNC och förhoppningsvis får jag hjälp att knyckla ihop ett mät program. Quote
Recommended Posts