Jump to content

Köpa första studsaren

Hkan

Recommended Posts

Jag har nyligen fått min examen och nu är det dags att köpa studsare. Jag har ju givetvis inte särskilt bra koll på detta, så jag är mycket tacksam om någon kanske kan förbarma sig och komma med lite tips.

Jag vill kunna skjuta älg, rådjur och gris, så klass 1 känns ju givet.

Jag har provskjutit några olika studsare (Howa, Tikka T3, Sauer 100, Husqvarna och Browning BAR). Av dessa sköt jag bäst med Sauer och Howa (tikkan sköt jag klart sämst med) men det kan ha berott på på de individuella vapnen snarare än modellen.

Jag vill lägga upp till 15000 kr på studsare + optik.

Jag tänker så här runt mina prioriteringar och antaganden (jag skulle vara tacksam om någon av er som har bättre koll kanske kunde ge ris och ros):

- Jag köper gärna begagnat om jag hittar det jag vill ha. (Detta kanske utesluter Sauer 100 med tanke på att den är rätt ny?)

- Jag har förstått att det är värt att lägga lite mer på optik, vilket ju i så fall innebär att studsare bör vara rätt billig om totalsumman ska vara max 15000.

- Jag föredrar syntet snarare än trä, framförallt för att jag tänker mig att den klarar väta bättre utan att svälla. Är denna oro obefogad?

- Jag vill gärna ha ljuddämpare, eftersom jag tänker att det är bättre för hunden och eftersom det dämpar rekylen något. (Jag har provat rekylbroms men det smäller så jävligt.)

- Jag vill helst ha en .308, 6,5 eller kanske .270. Detta eftersom jag har uppfattningen att 30-06 har rätt mycket rekyl.

Jag har inga direkta idéer om optik (och detta kanske inte är rätt kanal för frågor om optik?) - idealiskt sett skulle jag vilja ha ett sikte som går ner till 1x (så att jag kan ha båda ögonen öppna om det är på nära håll) och som går upp till så stor förstoring som normalt kan behövas. Det vore ju bra om kikaren även funkar bra under förhållanden med svagt ljus. (Dvs stort ljusinsläpp). Finns det nån bra kikare som uppfyller detta eller bör jag ge avkall på något?

Låter mina prioriteringar hyfsat vettiga eller bör jag ändra åsikt i någon fråga?

Ett jaktforums vanligaste fråga... Sök och du skall finna

Vet inte var du bor eller vilken erfarenhet du har av jakt och skytte. Men baserat på frågeställningen tror jag att mitt svar träffar rätt.

Åk till en välsorterad vapenaffär. Köp det billigaste begagnade vapnet i 6,5×55 de har. Ta en billig begagnad kikare 3-9x eller liknande också.

Eftersom du måste vänta på handläggningen hos polisen köper du också ett luftgevär med kikarsikte, kulfång och 2000+ skott.

Åk hem och skjut.

Efter en månad åker du och köper mer luftammo, eftersom den är slut.

Skjut mer.

När du får licensen. Åk till affären och hämta ut geväret. Köp ammunition.

Åk till skjutbanan och skjut.

Under tiden: Läs om skytteteknik. Prova olika skjutställningar. Olika stöd. Jägarmässiga stöd och frihandsskytte.

Fortsätt skjuta under vintern och våren och när sommaren kommer är det dags att titta på en ny studsare och nytt sikte.

vet du vad du vill ha (kanske) samt att du hunnit samla på dig mer kunskap och eventuellt pengar.

Lycka till! :)

• Like 2

Bra att du har kaliber klar för dig, sunda tankar.

Att få ihop lågförstorande (×1) med bra skymningsegenskaper är omöjligt, där måste du kompromissa lite. För jakt i mörker så är 50-56 i framkant att föredra, de lågförstorande har oftast 24mm där.

Titta efter beggat av de kända märkena när det kommer till bössa.

• Like 1

Det är tre finna kalibrar som du tittat på. 

Men kanske ändå du ska vänta lite med 270. Den "äter" pipa ganska friskt vilket är lite dumt när man ska övnings skjuta. 

308, 6,5 eller 8-57 är då bättre........

Alla vapen du räknat upp är finna bössor. Men Browning Bar kanske du ska undvika som första bössa...... I regel är det bättre att börja med en Bultbössa än en halvautomat.......

• Like 1

Efter att själv ha gjort misstagen med lättviktstudsare och tungviktstudsare som nybörjare (vilket jag fortfarande är) tycker jag en standardstudsare är given. Förutom de du räknar upp är det inte dumt att titta på t.ex Winchester 70, Ruger 77 och (äldre) Remington 700, alla bra bruksbössor som inte brukar kosta mycket i Sverige (med visst undantag för Remington som köpa-prylar-till-bössan-killarna gillar). Se till att du köper en med öppningsbart underbeslag så du kan plundra bössan enkelt utan att behöva mata patronerna genom mekanismen.

• Like 1

2 hours ago Sjöfaran sa:

Det är tre finna kalibrar som du tittat på. 

Men kanske ändå du ska vänta lite med 270. Den "äter" pipa ganska friskt vilket är lite dumt när man ska övnings skjuta. 

308, 6,5 eller 8-57 är då bättre........

Alla vapen du räknat upp är finna bössor. Men Browning Bar kanske du ska undvika som första bössa...... I regel är det bättre att börja med en Bultbössa än en halvautomat.......

Säger han som köpte sig en Merkel SR som första bössa ;)

• Like 1

Sako Finbear eller en HVA1900 gärna i kaliber 6.5x55 skulle jag kika på om jag skulle leta begagnat.

Ev kanske till nöds en Mauser M12 om det måste vara syntet.

Kikare skulle jag satsa på en i förstoringen runt 1.5-6x42 av erkänt kvalevativt fabrikat och tysk 4 eller 1 som riktmedel, då funkar det till det mesta.

• Like 2

ett tips är att hålla ögonen öppna på facebook där e många just nu som byter ut sina meopta meostarR1 för runt 6000kr där har du ett fint sikte och sen har du ca 8000 över till bössa räknar bort 1000 på montage så ska du nog få ihop ett bra första vapen  :)

• Like 1

Har ingen erfarenhet av denna själv men kanske kan vara värt att titta på? OM du vill köpa nytt vill säga.

https://www.xxl.se/weatherby-weatherby-vanguard-synthetic-6-5x55/p/1077994_1_style

https://www.xxl.se/weatherby-vanguard-308w-leupold-vx-2-package-studsare-med-kikarsikte/p/1122448_1_style

Annars finns det ju drösvis med begagnade studsare, beror bara på vad DU vill ha. Winchester m70 och Brno brukar vara underskattade och ligga bra till i pris. Kläm runt och hitta något som du trivs med. Kikarsikte som funkar till det mesta är 1,5-6x42 som redan nämnts.  Beror lite på Hur du ska bedriva jakten. För egen del jagar jag inte gris och de rådjur eller älgar som jag fäller är skott på lugna djur, så för egen del kunde jag gott ha en fast 6x42 utan att vara särskilt hämmad av det. Har inga problem att ha båda ögonen öppna även om jag skjuter med förstoring men det är individuellt.

• Like 1

• 3 years later...