Hoppa till innehåll

Hundförare, hur jobbar ni?


aasenheim

Recommended Posts

Funderar på hur ni som jagar rådjur och hjort vanligen jagar med era hundar. Jag är ny som hundförare och har tidigare bara erfarenhet av älgjakt med hund. Där brukar vår förare gå med hunden genom såten och "följa" jakten (hunden). Men jag har själv köpt en beagle och har bara släppt vid ett tillfälle (vad jag hann i fjol). Då gick jag med hunden tills upptag och sen stannade jag där vi skildes (han jagade ju då i 1,5 timme fast utan skottchans). 

Nu närmar sig ju säsongen och jag funderar över hur ni brukar göra? Stannar ni vid upptag eller följer ni med även när jakten börjat? Gör ni olika om ni jagar själva eller om det är gemensamhetsjakt med många passskyttar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag tidigare hade långdrivare så stannade jag runt upptags platsen så länge hunden var orutinerad. När de senare fått mer rutin och injagningen var klar så började jag försöka finna mig bättre pass där jag trodde drevet skulle komma. Idag med kortdrivare brukar jag mest stå kvar vid upptaget, men å andra sidan så är det mest hundservice jag håller på med nu för tiden på storjakterna på godsen. Tur att man inte är så skjutkåt längre.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago faxe sa:

När jag tidigare hade långdrivare så stannade jag runt upptags platsen så länge hunden var orutinerad. När de senare fått mer rutin och injagningen var klar så började jag försöka finna mig bättre pass där jag trodde drevet skulle komma. Idag med kortdrivare brukar jag mest stå kvar vid upptaget, men å andra sidan så är det mest hundservice jag håller på med nu för tiden på storjakterna på godsen. Tur att man inte är så skjutkåt längre.

Det jag funderar över är om det är en stor såt och många skyttar. Risken finns väl då att drevet går så att man tappar kontakten via pejlen. Samtidigt lite lurigt att röra sig inne i såten med alla skyttar. Jag är ju ny som förare och det sistnämnda känns lite läskigt faktist.... Sen tänker jag att idén med en drivare försvinner lite om man rör sig för mycket i såten och riskerar att själv stöta/störa viltet. Men detta kanske i praktiken inte är ett problem?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flytta på sig gör man ju bara när drevet är längre bort. En passkarta är bra att ha när man är hundförare så man inte står i vägen för passarna och kulfång är alltid viktigt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är jag sugen att skjuta tar jag alltid pass vid upptaget!! Oftast är jag mer nyfiken på hur hunden jobbar, varför jag brukar hänga på drevet. Försöker så på kartan var drever kan tänkas gå, och smyga in och ta mig ett pass där det förväntas passera...

Vad gäller passkyttar placering är det bra om man är med i diskussioner mm. Oftast är det ju ganska logiskt vart passkyttarna sitter....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har nu jagat lite med hunds och det har skjutits ett par djur för han. Några nya frågor kommer. När jag går (på större jakter med många skyttar) brukar jag följa hans löpa några hundra meter bakom honom så gott det går. Det för att se spår efter vad han jagar och för att jag tänker att det där är liten risk att ja stöter upp djur. 

Men att ligga 300 m efter ställer till det ibland eftersom han tenderar till att jaga länge.... Har han jagat 1,5 timme utan att det skjutits för han så fortsätter han lätt 2 timmar till om jag inte fått tag i han.

Går han ur såten och in på grannmark kan jag ju inte följa efter och jag behöver in på knappa 100 meter för att ha en chans att kalla av. (måste träna mer på inkall....) Så i de lägena blir det att jag åker och hämtar med bil.

 När jag jagar ensam eller med enstaka passyttar hemma så ställer jag mig vid/eller nära upptaget och väntar.

Hur tänker ni med avståndet till hunden under jakt ? Och på vilka avstånd lyckas ni kalla in? 

Har inte jagat så mycket med drivande hund innan jag köpte min så behöver alla tips jag kan få!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hämta inte med bil, om det inte föreligger risk för vägar och dylikt. De lär sig alltför snabbt att taxi är rätt najs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@strävhår Jo jag misstänker att det är så men att vänta ut han tills han tröttnar när det redan mörknat eller när det är en såt kvar på dagen känns ju samtidigt sådär. Är han en kilometer från mig å han får nytt upptag kan han lätt dra ytterligare en km innan jag hinner fram. Även om jakten redan pågått drygt 1,5 timma. Hur tänka/göra i dylikt läge?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago faxe sa:

Urban hade sprungit i kapp hunden.

Det är ju ett alternativ men om det är ett kärr emellan och hunden jagar på grannmarken dit man inte kan ta med bössan så blir det svårt...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltid en avvägningsfråga.....jag strävar efter att vänta ut och ta min på bakspår. 

Ibland vill man dock ha med hunden till samlingen, för att kunna släppa i nästa såt, då brukar jag helt enkelt springa ikapp hunn!

Funkar nästan jämt, även om det kan vara lite tjurigt på gråhunden.... Det kräver dock en skapligt hög mjölksyratröskel och att någorlunda utbyggt vägnät!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Urban sa:

Det är alltid en avvägningsfråga.....jag strävar efter att vänta ut och ta min på bakspår. 

Ibland vill man dock ha med hunden till samlingen, för att kunna släppa i nästa såt, då brukar jag helt enkelt springa ikapp hunn!

Funkar nästan jämt, även om det kan vara lite tjurigt på gråhunden.... Det kräver dock en skapligt hög mjölksyratröskel och att någorlunda utbyggt vägnät!

Jag hade rätt! Även jag brukar faktiskt försöka ta mig efter hunden i dess spår, dock ej springande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Urban sa:

Haha....det är faktiskt så!! Funkar i princip alltid....bara man blir tillräckligt förbannad så man går på adrenalin!!!;)

Men hur gör ni om hunden hår över på grannmarken? Är det hem med grannar jag känner är det inga problem men annars?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago aasenheim sa:

Men hur gör ni om hunden hår över på grannmarken? Är det hem med grannar jag känner är det inga problem men annars?

Jag har gömt bössan någon gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago aasenheim sa:

Men hur gör ni om hunden hår över på grannmarken? Är det hem med grannar jag känner är det inga problem men annars?

Lämnar bössan i bilen.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...