Ducati821 Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Tjena, Kan någon förklara för mig varför 308W har bättre precision än 30-06? Jag får inte ihop det, vi kan ta den vanligaste jaktkulan på 11,7 gram som exempel. 30-06 går ju lite hetare, men varför har den sämre precision än 308? En 300 win mag går ju ännu hetare än 30-06 och har bättre precision än både 308 och 30-06. Det kan ju inte vara så att det snabbaste kulan har bäst precision för då skulle ju 30-06 slå 308. Hjälp mig att förstå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 16 minutes ago Ducati821 sa: Kan någon förklara för mig varför 308W har bättre precision än 30-06? Har den det då ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ducati821 Posted September 27, 2017 Author Share Posted September 27, 2017 1 minute ago Dansken sa: Har den det då ? Nu ska jag vara så tråkig och ge dig det enkla svaret... Enligt alla "experter" på nätet så har 308 bättre precision än 30-06. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante. Posted September 27, 2017 Share Posted September 27, 2017 Brukar bero på vem som håller i vapnet. Dom som bommar stillastående älg med 30-06 gör de i regel med 308 också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 det jag har sett så är dom tre likvärdiga när det gäller egenprecision ingen som är "wow så mycket bättre än ......" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
faxe Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 4 hours ago Ante. sa: Brukar bero på vem som håller i vapnet. Dom som bommar stillastående älg med 30-06 gör de i regel med 308 också. När jag sitter på älgbanan som skjutledare så är det absolut 30-06 som vinner i dålig precision. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Vapen specifikt snarare än kaliberspecifikt. Googla german salazar och hans 30-06 Palma gevär. C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuggyBear Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 De va nå nytt att alla "experter" på nätet säger så.... Jag är långt ifrån "expert" men har då i alla fal lärt mig såpass att vapen är individer å precis som männisor fungerar vissa bättre tillsammans med andra... Detta gäller ju också vilken typ av ammo du väljer. Skjuter vapnet dåligt med en typ av kula? Välj en annan sort... Skjuter jag halvtaskigt med en pang så kanske nån anan skjuter helt acceptabelt med den... Även om den råkar va i just Tråki-06. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuke Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 30-06 har väl mer rekyl, det brukar försämra precisionen. Ammunition till 308 är ju även billigare, kronans etc, så det borde vara billigare att skjuta större mängder med den. Så om nu färre personer klarar av rekylen och tränar mindre med 30-06 än ägarna till 308 gör (min egen hypotes, ingen ide att ni frågar om källmaterial) borde den ligga sämre till i statistiken vilket sedan lätt googlas fram av alla nyfikna vilket lett oss fram till "sanning enligt alla experter på nätet". /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danielj Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Har hört att hylsbröst m.m. kan verka i 308W´s fördel men för gemen man så kommer det nog aldrig märkas, man behöver nog vara en duktig skytt och på relativt långa håll för att märka skillnaden. På älgbanan och högviltsjakt så finns det nog ingen skillnad överhuvudtaget! Möjligtvis som någon sa i träningsmängd/träningsvilja! Men att ägarna till 30-06 är mer tränings ovilliga har jag inget bevis på //Danielj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Min .30-06 skjuter bättre än min .308........ Och .308:an är en Tikka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Lika för lika så skulle jag nog säga att det är ingen skillnad i egenprecision mellan 308 och 30-06. Däremot avslöjar 30-06 obönhörligen dålig skjutteknik vilket 308 långt mer som regel förlåter. T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ducati821 Posted September 28, 2017 Author Share Posted September 28, 2017 Mest svårskjutna måste väl ändå vara 300 win mag pga rekylen. Hur kan då folk få bäst resultat med den om det kan vara rekylen som sätter vissa hinder för träffbilderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 6 minutes ago Ducati821 sa: Mest svårskjutna måste väl ändå vara 300 win mag pga rekylen. Hur kan då folk få bäst resultat med den om det kan vara rekylen som sätter vissa hinder för träffbilderna? Nja, om du sätter samma bössa - säg en Blaser R93 eller R8 för enkelhetens skull, med samma kringutrustning så är jag övertygad om att man skjuter bäst i ordningen 308, 30-06 och 300WM - annars är det något annat som felar. Skjuter du bra med 300WM då ska du kunna skjuta bra och t o m bättre med en 30-06 eller 308 - det är min övertygelse. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 12 minutes ago Ducati821 sa: Mest svårskjutna måste väl ändå vara 300 win mag pga rekylen. Hur kan då folk få bäst resultat med den om det kan vara rekylen som sätter vissa hinder för träffbilderna? Inte för träffbilderna, utan skyttens förmåga att prestera träffbilderna. Kan du skjuta och har en sund grundteknik så tvivlar jag på att du har mer problem med 300winmag än med 30-06, och då blir 300an en flämtning bättre då du kommer upp ytterligare i fart. Kaliber 30 lider av lite småtrista kulor - de blir generellt sett för korta. Då betyder fart bättre precision. T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danielj Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 1 hour ago Joacim sa: Nja, om du sätter samma bössa - säg en Blaser R93 eller R8 för enkelhetens skull, med samma kringutrustning så är jag övertygad om att man skjuter bäst i ordningen 308, 30-06 och 300WM - annars är det något annat som felar. Skjuter du bra med 300WM då ska du kunna skjuta bra och t o m bättre med en 30-06 eller 308 - det är min övertygelse. Du glömmer en faktor. Med högre rekyl så kommer du vara mer noggrann med anlägg. Jag slarvar ibland med anlägget med 6,5:an det gör man inte gärna med 375:an. //Danielj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post pmt Posted September 28, 2017 Popular Post Share Posted September 28, 2017 2 minutes ago danielj sa: Du glömmer en faktor. Med högre rekyl så kommer du vara mer noggrann med anlägg. Jag slarvar ibland med anlägget med 6,5:an det gör man inte gärna med 375:an. //Danielj Iofs sant, men är det kaliberns fel om skytten är en sopa? Vi vill gärna se allt i tekniken, men handen på hjärtat borde vi lite oftare titta lite mer bakom kolven än framför. T 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danielj Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Just now pmt sa: Iofs sant, men är det kaliberns fel om skytten är en sopa? Vi vill gärna se allt i tekniken, men handen på hjärtat borde vi lite oftare titta lite mer bakom kolven än framför. T Håller med Tror att mer vapenträning skulle sudda ut ev. upplevda precision problem. Kan säkert finnas precisionfaktorer mellan de olika kalibrarna men jag misstänker det är få som skulle drabbas av dem (På älgbanan ingen ) //Danielj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Just now danielj sa: Håller med Tror att mer vapenträning skulle sudda ut ev. upplevda precision problem. Kan säkert finnas precisionfaktorer mellan de olika kalibrarna men jag misstänker det är få som skulle drabbas av dem (På älgbanan ingen ) //Danielj Klart att det finns skillnader rent tekniskt - frågan är om de märks bland alla andra variabler. Jag hävdar att under 4-500m så är det en meningslös fråga. Och då blir det liksom extremt ointressant med "bulkvapen" för sven-benny medeltal eftersom Sven-benny är totalt inkompetent över 200m. Skjuter aldrig på de avstånden, kan inte skjuta på de avstånden och saknar krasst sett alla förutsättningar att få till det i modern tid. Det finns väldigt många fler som pratar långhåll än som verkligen håller på. T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 25 minutes ago danielj sa: Du glömmer en faktor. Med högre rekyl så kommer du vara mer noggrann med anlägg. Jag slarvar ibland med anlägget med 6,5:an det gör man inte gärna med 375:an. //Danielj Nja det där är nog inte generellt skulle jag säg. Jag personligen är tvärt om, desto lägre rekyl desto mer kan jag slappna av och koncentrera mig - skit bakom kolven i båda fall skulle jag säg. Mvh Joacim 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 2 hours ago Joacim sa: Nja det där är nog inte generellt skulle jag säg. Jag personligen är tvärt om, desto lägre rekyl desto mer kan jag slappna av och koncentrera mig - skit bakom kolven i båda fall skulle jag säg. Mvh Joacim Håller med. Rekyl är inget självändamål. De som hävdar att den inte spelar roll har inte skjutit tillräckligt mycket eller med tillräckligt höga krav för att upptäcka det ännu. Jag skjuter bättre med min 6 mm BR än med 358 winchestern...Rem 700 pipbytarsystem . Dvs samma bössa i grunden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 1 minute ago Dr Krall sa: Håller med. Rekyl är inget självändamål. Joooooo, för det är roligt när det smäller....... 2 minutes ago Dr Krall sa: De som hävdar att den inte spelar roll har inte skjutit tillräckligt mycket eller med tillräckligt höga krav för att upptäcka det ännu. Jag skjuter bättre med min 6 mm BR än med 358 winchestern...Rem 700 pipbytarsystem . Dvs samma bössa i grunden. Eller så är det så enkelt att det är något som inte är 100% rätt i skyttet, rekyl är kul. Men den förlåter extremt lite....... Så märker man av ett markant dropp i precisionen som inte kan förklaras av strikt sett mer tekniska orsaker så skulle jag säga att det är en teknikfråga i alla fall i kalibrar upp till säg 9,3x62 eller 375. Tar man klivet upp till 470 etc så blir det hela som regel svårt att jmf då bössan blir stabbigare och tyngre. /T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Men då beror det ju så klart på 6 mm BR'ens överlägsna egenprecision...för min teknik är det jävlar inget fel på... (skämt åsido...där har du säkerligen en klar poäng pmt ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exabit Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 Men det kan för precisionen vara en klar fördel att hålla i bössan lite hårdare än att behandla den slappt. De gånger jag skjutit med "halv-fri" rekyl har det gått skitkasst, men när jag tagit tag i bössan bättre så har träffbilderna minskat i storlek. Sen jag har trots ett stort antal avverkade studsare inte kunnat dra några solklara slutsatser om "egenprecision" - för det skulle det nog krävas en större studie. Visst underlättar det mentalt med klen rekyl men jag är också övertygad om att risken för att förslappas ökar om rekylen blir för puttenuttig. Då kan man förledas att tro att man kan komma undan med vad som helst. Som ett exempel kan jag nämna att en av de bästa träffbilderna jag skjutit i bänk på 100 meter var med en Rem 700 Police... i 300 Remington Ultra Magnum. 5 skott med Bergerkulor inom 15 mm. Det är rätt få 30-06 och 308or jag haft som skjutit så bra. Betyder det att 300 RUM har bättre "egenprecision" än 308 och 30-06? Nä, det betyder egentligen bara att min statistiska underlag är klent. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted September 28, 2017 Share Posted September 28, 2017 För mig funkar det också helt klart bättre att 'hålla i' ganska rejält. Jag skjuter ju med jaktbössor som inte är anpassade speciellt för statiskt sittande eller liggande skytte, och då har jag funnit att det ger jämnast resultat. Men mitt statistiska underlag är också klent egentligen, trots jakt och skytte i nu 35 år. Extremen åt andra hållet vad gäller 'att hålla i' kan ju nedanstående film vara exempel på...rekylupptagningen blir ju ingen grej där...eller jo, det gäller ju att få konsekvens även om han håller 'löst'...men ännu mer kanske skicklighet vid avfyring och att läsa vind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts