TanzaniaLinus Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Hej! Jag sak köpa nu bössa imorgon, det blir en Sako Finnlight i 6,5X55 (detta blir Pürsch bössan) men sen ska jag oxå köpa en Sako Blackbear och jag står och väger mellan 30-06 och 8,57JS. jag inser att det kommer bli en sömnlös natt framför mig i grubblande på detta. den ska var till främst till drevjakterna och när jag går med hund. eftersom jag handlar så känns 30-06 mer tilltalande då det finns ett större utbud på kulor, men eftersom att vapnet har 51 cm pipa så blir det en del eldande i onödan. ja det är en salig soppa i skallen på mig så jag tar gladeligen emot tankar och och idéer om respektive kaliber. 30-06 vs 8,57JS ??? Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Om du ska ha kortare pipa säger jag 8x57. Den sägs göra sig bra i kort pipa. Jag har en browning bar i .30-06 och den har kort pipa. Den är nog mer en .308 med den pipan. Mycket elda för kråkorna. Annars är det nog egalt, viltet märker ingen skillnad. Inte du heller skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Det går att ladda 30-06 så den blir nästan identisk med 8x57, men mynningsflamman är svår att helt komma ifrån.. Med tanke på att du har en 6,5x55 så skulle jag inte tvekat på en 8x57. Vet inte vad den kombinationen inte skulle klara av! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfaran Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 8 minutes ago TanzaniaLinus sa: Hej! Jag sak köpa nu bössa imorgon, det blir en Sako Finnlight i 6,5X55 (detta blir Pürsch bössan) men sen ska jag oxå köpa en Sako Blackbear och jag står och väger mellan 30-06 och 8,57JS. jag inser att det kommer bli en sömnlös natt framför mig i grubblande på detta. den ska var till främst till drevjakterna och när jag går med hund. eftersom jag handlar så känns 30-06 mer tilltalande då det finns ett större utbud på kulor, men eftersom att vapnet har 51 cm pipa så blir det en del eldande i onödan. ja det är en salig soppa i skallen på mig så jag tar gladeligen emot tankar och och idéer om respektive kaliber. 30-06 vs 8,57JS ??? Tack på förhand 8-57 är en härlig kaliber. Lite rekyl, funkar i korta pipor å klarar relativt tunga kulor. En härlig drevkaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted October 2, 2017 Popular Post Share Posted October 2, 2017 17 minutes ago Urban sa: Det går att ladda 30-06 så den blir nästan identisk med 8x57, men mynningsflamman är svår att helt komma ifrån.. Det stämmer: Om det är mörkt ser du mynningsflamman på båda kalibrar Hela denna diskussion är en forum lösning på ett "icke problem". 8X57 är en fantastiskt bra kaliber. 30-06 är minst lika bra. Rekylen är mycket hanterbar i ett bra stockat vapen med båda kalibrar. Utbudet av 8 mm kulor/ komponenter/ ammunition är stort. I .30 kaliber är det ENORMT. Kalibrarna är ganska identiska i prestanda- men dom med .30-06 har vunnet båda större drabbningar som dom 2 var involverade i förra seklet 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfaran Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 27 minutes ago Dansken sa: Kalibrarna är ganska identiska i prestanda- men dom med .30-06 har vunnet båda större drabbningar som dom 2 var involverade i förra seklet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post pmt Posted October 2, 2017 Popular Post Share Posted October 2, 2017 1 hour ago Dansken sa: Kalibrarna är ganska identiska i prestanda- men dom med .30-06 har vunnet båda större drabbningar som dom 2 var involverade i förra seklet Kanske - men 30-06 är ful, korkad och amerikansk. Lite som The Donald..... I min värld är det ett ickeval - varför åka nått primitivt amerikanskt skrälle som var fel redan på ritbordet när man kan åka BMW..... T 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted October 2, 2017 Share Posted October 2, 2017 Utan att ta argumenten till samma höjd som pmt så är jag ändå inne på samma linje, tveklöst 8x57 före 30-06. Piplängd på 51cm blir bara ytterligare ett sakligt argument att krydda med, huvudargumenten är rent känslomässiga 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanzaniaLinus Posted October 2, 2017 Author Share Posted October 2, 2017 jag tackar och bockar för bra svar! det lutar mer och mer åt 8,57! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post pmt Posted October 3, 2017 Popular Post Share Posted October 3, 2017 10 hours ago MarkusR sa: Piplängd på 51cm blir bara ytterligare ett sakligt argument att krydda med, huvudargumenten är rent känslomässiga Behövs inga sakliga argument om vi ska diskutera amerikanskt trams..... T 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted October 3, 2017 Share Posted October 3, 2017 30 minutes ago pmt sa: Behövs inga sakliga argument om vi ska diskutera amerikanskt trams..... T Varför nöja sig med med kopian när man kan få originalet, typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post pmt Posted October 3, 2017 Popular Post Share Posted October 3, 2017 På 2017-10-03 at 07:17 MarkusR sa: Varför nöja sig med med kopian när man kan få originalet, typ... Kopia? Besudla icke m/88 med att kalla ett amerikanskt missfoster "kopia" till denna fulländning. 30-06 är resultatet av ett ännu större misstag - 30-03 som liksom inte har ett enda poäng rätt relativt kravspecifikationen man hade, eller i alla fall borde ha haft. Det tog amerikanerna två världskrig och över 50 år att fatta hur fel ute de var, och först då kopierade de 8x57ans prestanda..... De fick på nöten och tvingades betala royalties till Mauser för patentintrång med sin Springfield m/1903 under hela första världskriget. Bara det..... 308an må kanske kunna vara en "prestanda kopia" av 8x57,fast med stympad förmåga att hantera tyngre kulor. Riktigt dumt blir det att 308an var svaret på den tyska 7,92kurz. Ryssarna fattade galoppen och gjorde sin 7,62x39. Det blir inget annat än en studie i ren och skär dumhet! Donald Trump är inget undantag som drabbat USA - det är ett normaltillstånd för det landet. Är det amerikanskt är det korkat. Eller fel. Mest sannolikt båda. Det är extremt hög tid att vi ogör den amerikanska revolutionen och låter britterna ta över kolonin igen. Så det blir nån jävla ordning på planeten. T 5 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post TanzaniaLinus Posted October 3, 2017 Author Popular Post Share Posted October 3, 2017 Efter mycket funderande och massa beslutsångest så blev det till sist en Sako Blackbear i 8,57JS! Tack för alla tips och erfarenheter. Nu påbörjas den eviga väntan på licenserna..... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freiman Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 I ett rent utbildnings syfte, vad är det som gör 8x57 bättre än 30.06? Är ny i sammanhanget så vill gärna lära mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted October 5, 2017 Popular Post Share Posted October 5, 2017 För 25 år sen var en 8X57 en "gubbkaliber" som var på utdöende och 9,3:orna var "potatiskastare" som INGEN ville ha. Allt går i vågor enligt vad som är "inne" just förtillfället .30-06 has been killing reliably since 1906 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfaran Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 2 hours ago Dansken sa: .30-06 has been killing reliably since 1906 Å 8-57 har väl dödat tillförlitligt sedan 1888...... Så båda får väl ses som väl utprovade.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 5 minutes ago Sjöfaran sa: Å 8-57 har väl dödat tillförlitligt sedan 1888...... Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318). Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par år mera från .30-03 Dessutom har .303 British också varit med från 1888- fast med svartkrut och cordite i början för man var inte säkra på tillgången av nya krutet- som hornblåsarna hade rättigheterna till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjöfaran Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 6 minutes ago Dansken sa: Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318). Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par år mera från .30-03 Dessutom har .303 British också varit med från 1888- fast med svartkrut och cordite i början för man var inte säkra på tillgången av nya krutet- som hornblåsarna hade rättigheterna till 30 03 den kom väl 1903...... å sedan 3006 1906...... Den uppgraderade 8-57 kom väl ca 1905..... kanske..... Gamla beprövade grejer. Fast 1892 släppte ju Mauser 7-57, å så hemskt mycket bättre har det väl inte blivit där efter........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 4 hours ago Freiman sa: I ett rent utbildnings syfte, vad är det som gör 8x57 bättre än 30.06? Är ny i sammanhanget så vill gärna lära mig. Lite tyngre kulor i lite kortare pipor, men jag kan garantera att varken älg eller gris kommer att påtala skillnaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freiman Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 Ok då tackar jag för upplysningen, alltid bra att lära sig ngt nytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 5, 2017 Share Posted October 5, 2017 3 hours ago Dansken sa: Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318). Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par år mera från .30-03 "IS" är för postmodernister med magasin på hjärnan. Riktigt folk kör med IR. Det räcker så bra så. T 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted October 5, 2017 Popular Post Share Posted October 5, 2017 Vad lycklig jag känner mig - att ha nöjet och äran att känna åtminstone en klok människa. 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts