Hoppa till innehåll

?? 30-06 VS 8,57JS ??


TanzaniaLinus

Recommended Posts

Hej!
Jag sak köpa nu bössa imorgon, det blir en Sako Finnlight i 6,5X55 (detta blir Pürsch bössan) men sen ska jag oxå köpa en Sako Blackbear och jag står och väger mellan 30-06 och 8,57JS. jag inser att det kommer bli en sömnlös natt framför mig i grubblande på detta. den ska var till främst till drevjakterna och när jag går med hund.
eftersom jag handlar så känns 30-06 mer tilltalande då det finns ett större utbud på kulor, men eftersom att vapnet har 51 cm pipa så blir det en del eldande i onödan.
ja det är en salig soppa i skallen på mig så jag tar gladeligen emot tankar och och idéer om respektive kaliber. 

30-06 vs 8,57JS ???

Tack på förhand

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha kortare pipa säger jag 8x57. Den sägs göra sig bra i kort pipa.

Jag har en browning bar i .30-06 och den har kort pipa. Den är nog mer en .308 med den pipan. Mycket elda för kråkorna.

Annars är det nog egalt, viltet märker ingen skillnad. Inte du heller skulle jag tro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går att ladda 30-06 så den blir nästan identisk med 8x57, men mynningsflamman är svår att helt komma ifrån..

Med tanke på att du har en 6,5x55 så skulle jag inte tvekat på en 8x57. Vet inte vad den kombinationen inte skulle klara av!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago TanzaniaLinus sa:

Hej!
Jag sak köpa nu bössa imorgon, det blir en Sako Finnlight i 6,5X55 (detta blir Pürsch bössan) men sen ska jag oxå köpa en Sako Blackbear och jag står och väger mellan 30-06 och 8,57JS. jag inser att det kommer bli en sömnlös natt framför mig i grubblande på detta. den ska var till främst till drevjakterna och när jag går med hund.
eftersom jag handlar så känns 30-06 mer tilltalande då det finns ett större utbud på kulor, men eftersom att vapnet har 51 cm pipa så blir det en del eldande i onödan.
ja det är en salig soppa i skallen på mig så jag tar gladeligen emot tankar och och idéer om respektive kaliber. 

30-06 vs 8,57JS ???

Tack på förhand

8-57 är en härlig kaliber. 

Lite rekyl, funkar i korta pipor å klarar relativt tunga kulor. En härlig drevkaliber. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Dansken sa:

 

Kalibrarna är ganska identiska i prestanda- men dom med .30-06 har vunnet båda större drabbningar som dom 2 var involverade i förra seklet  :ph34r:

:D:D:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att ta argumenten till samma höjd som pmt så är jag ändå inne på samma linje, tveklöst 8x57 före 30-06.

Piplängd på 51cm blir bara ytterligare ett sakligt argument att krydda med, huvudargumenten är rent känslomässiga :rolleyes:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago pmt sa:

Behövs inga sakliga argument om vi ska diskutera amerikanskt trams..... 

T

Varför nöja sig med med kopian när man kan få originalet, typ... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Dansken sa:

 

.30-06 has been killing reliably since 1906

 

Å 8-57 har väl dödat tillförlitligt sedan 1888......

Så båda får väl ses som väl utprovade....:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Sjöfaran sa:

Å 8-57 har väl dödat tillförlitligt sedan 1888......

Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318).
Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par  år mera från .30-03 

Dessutom har .303 British också varit med från 1888- fast med svartkrut och cordite i början för man var inte säkra på tillgången av nya krutet- som hornblåsarna hade rättigheterna till ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Dansken sa:

Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318).
Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par  år mera från .30-03 

Dessutom har .303 British också varit med från 1888- fast med svartkrut och cordite i början för man var inte säkra på tillgången av nya krutet- som hornblåsarna hade rättigheterna till ;)

30 03 den kom väl 1903...... å sedan 3006 1906......

Den uppgraderade 8-57 kom väl ca 1905..... kanske.....

Gamla beprövade grejer. B)

Fast 1892 släppte ju Mauser 7-57, å så hemskt mycket bättre har det väl inte blivit där efter........  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Freiman sa:

I ett rent utbildnings syfte, vad är det som gör 8x57 bättre än 30.06? Är ny i sammanhanget så vill gärna lära mig.

Lite tyngre kulor i lite kortare pipor, men jag kan garantera att varken älg eller gris kommer att påtala skillnaden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Dansken sa:

Inte som vi känner dom i dag då "JS" (.323) som kom senare och dessa var "I" 1888 (.318).
Isf ska .30-06 kunna tillgodoräkna ett par  år mera från .30-03 

"IS" är för postmodernister med magasin på hjärnan. 

Riktigt folk kör med IR. Det räcker så bra så. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...