Jump to content

.243 övningsammo

Björnstigen

Recommended Posts

Mjo, har förstått det fast det kan bli lite vanskligt att få frugan med på det tåget tror jag.
Bor ju bara i en liten etta utan ngt ställe att hålla på med sånt annat än vid matbordet i vardagsrummet.

Dessutom känns det lite kymigt att ladda själv, men det är nog bara min personliga osäkerhet som talar i det fallet =) 

Och sen kommer frugans rädsla för att ha krut och dyligt liggandes i lägenheten, för att inte tala om att man ska handskas med explosiva ämnen, det räcker med att jag tar fram ammon ur skåpet så känner hon att det är lite läskigt.

Kanske kan bli på sikt om när man flyttar, om nu inga föreningar finns som har gemensamma övningar för att då å träffas å ladda.

Jag köpte på mig ett antal olika fabrikat både med helmantel och blyspets för att testa mig fram tills jag hade hittat den som gick bäst i min pipa.

Jag kör norma i min 243-pipa till Blasern och den presterar bra tycker jag. Har inte tid att ladda själv just nu i livet. Att den skjuter tätt är ju givetvis individuellt. Kommer inte ihåg hur dom ligger i pris men jag skjuter inte heller våldsamt mycket med den, annat är det ju med klass 1 till banan.

• 2 weeks later...

Ladda själv är inte speciellt avancerat. Bodde själv i en 1:a en stund och hade ett fantastiskt källarförråd där ett litet bord för laddpress och prylar gjorde sig fantastiskt bra. Perfekt att i lugn och ro, kunna dra sig undan till källarförrådet (eller vindförråd) med en öl, manliga funderingar och lugna laddseanser.  Fruar behöver inte vara med "på tåget" eftersom fruar inte bör befatta sig med handledning. Det bästa när de (fruarna) ser prylarna, i efterhand förklara att: "-De där grejorna har jag haft lääänge!". Då är det linsom för sent att gnälla och bråka eftersom det tydligen "gått bra så här länge". Vad gäller explosiva ämnen så är det inte farligare än det du redan verkar hantera och till synes van vid. Min fru är av och till betydligt mer explosiv är krutet jag förvarar. När det gäller just 243 win, som jag hade innan den blev en 6 XC, var ganska kinkig med laddningarna. Krävdes en del pysslande för att hitta rätt.