NRG Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Halloj, har en 6,5x55 Tikka T3x Varmint och ska börja ladda själv så sitter och letar bra kulor till bl.a. Älg, Rådjur, Vildsvin, Toppfågel och Räv. Kör med färdigladdad oryx just nu och den har perfekt expandering till mellanstora matdjur som rådjur men aningen för dålig precision enligt min smak. Har kollat lite på Nosler Ballistic Tip och den verkar fungera bra så länge man håller sig runt ~860m/s annars slår den sönder så mycket särskillt om man lyckas hitta på ett bogblad. Älg och vildsvin har jag inte riktigt lika stora krav på när det gäller precision men kulan bör expandera ganska bra men inte som en varmint som bara "exploderar", utan den ska hålla ihop ganska bra iallafall. Toppfågel ska jag ha en helmantel med bra precision på långa håll (skjuter väll max upp till 3-400 på jakt om jag har bra stöd och sikt men vill även kunna dra någon smäll på tavla på 500 om det är sä om det har någon betydelse så jagar jag mestadels i hälsingland/härjedalen men kan även bli någon sväng längre ut så ska även gå bra i -30°C. Räv har jag också krav på hög precision även i vintertider men med någon typ av varmint kula eller liknande då det inte gör något med köttförstöring, men hellst ingen som Ballistic Tip'en som det blir ett stoort utgångshål i och förstör skinnet helt. Skulle ni även råka ha något recept på en viss kula så är jag jättetacksam för det då det underlättar välldigt mycket när jag ska börja prova laddningar själv Vart en hel novell det här men hoppas ni förstog vad jag letar och är välldigt tacksam för svar och tips Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Älg å vildsvinsspecen låter som partition. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 1 minute ago strävhår sa: Älg å vildsvinsspecen låter som partition. Ja den såg faktiskt lovande ut, hur mycket expanderar den i jämförelse med t.ex. oryx och vulkan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Just now NRG sa: Ja den såg faktiskt lovande ut, hur mycket expanderar den i jämförelse med t.ex. oryx och vulkan? Du får lite av båda världarna där, fronten känns mer åt varminthållet och baken drar rakt genom. Har kört den med god effekt, bra precision har jag fått oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 2 minutes ago strävhår sa: Du får lite av båda världarna där, fronten känns mer åt varminthållet och baken drar rakt genom. Har kört den med god effekt, bra precision har jag fått oxå. Låter super den där, får ta och pröva den till älg och vildsvin du har inget recept på laddning till den? Eller vet ungefärt hur snabbt den ska gå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 8 minutes ago NRG sa: Låter super den där, får ta och pröva den till älg och vildsvin du har inget recept på laddning till den? Eller vet ungefärt hur snabbt den ska gå? Hos en kompis, i hans garage och i en pärm finns det ett recept. Men jag kör AI varianten på 6.5 nu, minns inte om jag har nåt recept innan pipbytet. Får jag nån dag på mig så skickar jag det via PM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 4 minutes ago strävhår sa: Hos en kompis, i hans garage och i en pärm finns det ett recept. Men jag kör AI varianten på 6.5 nu, minns inte om jag har nåt recept innan pipbytet. Får jag nån dag på mig så skickar jag det via PM. Gärna tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Problemet med Partition är att den är svår att få till klass1, eller rättare - det går inte om man ska hålla sig inom stipulerade tryck...... Att gå över kanske inte så mycket att tjafsa om i en T3, men det är per definition "over the top". BST är suverän på rå. Till räv - tja, jag har kört med helmantel i 20 år nu och det funkar hur bra som helst. Älg/gris är som sagt nog Partition som är det "enkla" valet - grejen är att den inte kan laddas till klass 1 i 6,5x55. Annars är min favis Lapua Mega även om jag numera inte använder 6,5 på så pass grovt vilt som älg/gris kan bli. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubs Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Absolut inget dåligt att det vart en "novell", tvärtom. Oftast när man hör folk ställa denna fråga så säger dom helt enkel, Vilken kula rekommenderar ni? Varpå alla svarar ungefär som följande. Jag använder fyll i valfri kula här och jag är jätte nöjd med den. Man får alltså inte fram något om själva kulan och varför är dom så nöjd med den? Men du är en utav dom där ovanliga som faktiskt skriver ner lite vad du önskar dig utav kulan, och DET är BRA Till räv/rå så är jag nog inne på samma spår som PMT, men till älg/gris så känns det spontant som att Woodleigh 160grains PPSN skulle kunna vara ett bra alternativ. /Willy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Hornady SST 140 grain. Kör deras superperformance nu innan jag börjar ladda för att kolla om den gick bra i bössan. Och de gör den. Har använt 120grain BST i min gamla halvsjua. Och där drog rävarna som en avlöning? 5 skjutna och 4 hade flyktsträckor över 50m. Gris har jag använt lapua Mega. Och de flesta har legat på plats. Ta de som skjuter bäst i bössan. S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 2 minutes ago Bubs sa: Till räv/rå så är jag nog inne på samma spår som PMT, men till älg/gris så känns det spontant som att Woodleigh 160grains PPSN skulle kunna vara ett bra alternativ. /Willy Tycker den är svår att få upp i farter som den funkr bra i. I synnerhet om man sträcker hållet lite...... Om man nu inte ska tulla lite på standarderna. Så det är ju lite en fråga om hur jakten bedrivs - korta drevjaktshåll, absolut. Långt ut på hygget - tveksamt. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 58 minutes ago pmt sa: Problemet med Partition är att den är svår att få till klass1, eller rättare - det går inte om man ska hålla sig inom stipulerade tryck...... Att gå över kanske inte så mycket att tjafsa om i en T3, men det är per definition "over the top". BST är suverän på rå. Till räv - tja, jag har kört med helmantel i 20 år nu och det funkar hur bra som helst. Älg/gris är som sagt nog Partition som är det "enkla" valet - grejen är att den inte kan laddas till klass 1 i 6,5x55. Annars är min favis Lapua Mega även om jag numera inte använder 6,5 på så pass grovt vilt som älg/gris kan bli. /T Nu är det så att jag är ganska ny till det här med ammo, kan lite mer om vapen , så förstår inte riktigt vad ni menar med klass 1? Att kulan ska räknas som klass1, alltså att få jaga högvilt med den? Och om man har för högt tryck blir kulan ostabil eller? Har köpt första bössan nu och tänkt att ha den mest till mindre vilt och lite långhållsskytte, lånar min fars .308win på älgjakten just nu men vi är ner söderut och jagar gris då och då så då ska han ha sin bössa och jag min så därför blir det 6,5 till större djur också så länge. Har dock planer på att införskaffa en 8*57js nästa sommar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 1 hour ago Bubs sa: Absolut inget dåligt att det vart en "novell", tvärtom. Oftast när man hör folk ställa denna fråga så säger dom helt enkel, Vilken kula rekommenderar ni? Varpå alla svarar ungefär som följande. Jag använder fyll i valfri kula här och jag är jätte nöjd med den. Man får alltså inte fram något om själva kulan och varför är dom så nöjd med den? Men du är en utav dom där ovanliga som faktiskt skriver ner lite vad du önskar dig utav kulan, och DET är BRA Till räv/rå så är jag nog inne på samma spår som PMT, men till älg/gris så känns det spontant som att Woodleigh 160grains PPSN skulle kunna vara ett bra alternativ. /Willy Woodleigh'en går inte sönder för mycket då? eller håller den ihop bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Just now NRG sa: Nu är det så att jag är ganska ny till det här med ammo, kan lite mer om vapen , så förstår inte riktigt vad ni menar med klass 1? Att kulan ska räknas som klass1, alltså att få jaga högvilt med den? Och om man har för högt tryck blir kulan ostabil eller? Klass1 innebär en kula som är tänkt att deformeras kontollerbart vid träff och som på 100m har en anslagsenergi på 100m om 2700J för kulvikter mellan 9,0 och 9,9 gram, och 2000J för en kula som väger 10gram eller mer. Partition väger under 10g, och det går normalt sett inte att få upp en 6,5x55 med normala piplängder i den fart som krävs för att den kula ska ge 2700J på 100m om man inte ska gå över maximalt gastryck för kalibern (3800 bar). Normalt sett är du hänvisad till kulor som väger 10g för att nå klass i den kalibern, vilket också är max för vad kalibern kan hantera i kulvikt. /T 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 1 minute ago NRG sa: Woodleigh'en går inte sönder för mycket då? eller håller den ihop bra? Den håller ihop för bra....... På lite håll för den lite för låg anslagshastighet för att fungera som det är tänkt. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 1 hour ago hs_merkel sa: Hornady SST 140 grain. Kör deras superperformance nu innan jag börjar ladda för att kolla om den gick bra i bössan. Och de gör den. Har använt 120grain BST i min gamla halvsjua. Och där drog rävarna som en avlöning? 5 skjutna och 4 hade flyktsträckor över 50m. Gris har jag använt lapua Mega. Och de flesta har legat på plats. Ta de som skjuter bäst i bössan. S SST'n såg ju ganska lovande ut till rådjur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Håller med om mega. En enkel konstruktion som alltid levererar. Gissar att den dessutom kostar hälften av en partition. Annars är jag själv väldigt förtjust i oryx, expanderar bra i låga farter, samtidigt som den håller ihop bra i högre... Har dock inte testat den i 6,5!! Till fågel skulle jag rekomendera en lapuakula! Har ingen aning om vad den heter, men det är en halvtrubbig helmantel.....gissar på runt 120grain. Kör du med matchkulor, så riskerar du antingen köttförstöring på korta håll (hålspets), eller dålig skottverkan med påföljande eftersök på längre håll (helmantel). Nu är det rätt länge sedan jag jagade fågel, så det kanske kommit bättre kulor, men jag har alltid gillat halvtrubbiga helmantelkulor till fågel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 1 hour ago pmt sa: Tycker den är svår att få upp i farter som den funkr bra i. I synnerhet om man sträcker hållet lite...... Om man nu inte ska tulla lite på standarderna. Så det är ju lite en fråga om hur jakten bedrivs - korta drevjaktshåll, absolut. Långt ut på hygget - tveksamt. /T Kan förstå det, dom är ju ganska tung. Älg och gris-jakten kan vara allt från 5-200m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
josc72 Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Tycker du ska se på Lapua Scenar till toppjakten. Fin kula med bra precision som inte slår sönder för mycket. Däremot låter jä.... dumt att skjuta tjäder på 400+ meter. De är alldeles för goda och sällsynta för det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 5 minutes ago Urban sa: Håller med om mega. En enkel konstruktion som alltid levererar. Gissar att den dessutom kostar hälften av en partition. Annars är jag själv väldigt förtjust i oryx, expanderar bra i låga farter, samtidigt som den håller ihop bra i högre... Har dock inte testat den i 6,5!! Till fågel skulle jag rekomendera en lapuakula! Har ingen aning om vad den heter, men det är en halvtrubbig helmantel.....gissar på runt 120grain. Kör du med matchkulor, så riskerar du antingen köttförstöring på korta håll (hålspets), eller dålig skottverkan med påföljande eftersök på längre håll (helmantel). Nu är det rätt länge sedan jag jagade fågel, så det kanske kommit bättre kulor, men jag har alltid gillat halvtrubbiga helmantelkulor till fågel! Har oryx just nu men som sagt så är jag inte så förtjust i precisionen Lapua Scenar kanske? hade tänkt att testa den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NRG Posted October 11, 2017 Author Share Posted October 11, 2017 3 minutes ago josc72 sa: Tycker du ska se på Lapua Scenar till toppjakten. Fin kula med bra precision som inte slår sönder för mycket. Däremot låter jä.... dumt att skjuta tjäder på 400+ meter. De är alldeles för goda och sällsynta för det Jajjamän, hade tänkt att pröva den upp till 400m, inte 400+ , förmodligen ingenting över 300 men efter lite träning så har ju även grejjer till det, och ja jag vet att det inte hänger på grejjerna men det underlättar ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flintbüchse Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Oryx. Sett flera exempel på vilken skit det är nu under älgjakten. Tre kulor totalt nu som separerat manteln från blyet. Ingen uppsvampning. Samtliga i 6,5x55 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmt Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Just now Flintbüchse sa: Oryx. Sett flera exempel på vilken skit det är nu under älgjakten. Tre kulor totalt nu som separerat manteln från blyet. Ingen uppsvampning. Samtliga i 6,5x55 Finns en anledning till varför jag mycket konsekvent undviker Normas kulor numera...... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 Tror scenar är den vanligaste kulan till toppjakt, men vad jag förstått så är den hård på fågeln på kortare håll. Vad gäller precision så brukar mega vara ett säkert kort i 6,5. Jag har inte testat någon blyspets som skjutit bättre i de 6,5or jag haft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 11, 2017 Share Posted October 11, 2017 1 minute ago Flintbüchse sa: Oryx. Sett flera exempel på vilken skit det är nu under älgjakten. Tre kulor totalt nu som separerat manteln från blyet. Ingen uppsvampning. Samtliga i 6,5x55 Jag har alldrig testat oryx i 6,5, men det verkar efter vad man hör att den inte funkar där.. Har skjutit skapligt med vilt med oryx i 30-06 och alldrig haft en separation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts