Hoppa till innehåll

Tikka T3 eller annan likvärdig bössa


Borat

Recommended Posts

Hej, är för nuvarande i färd med att ta min jägarexamen. och börjat kolla runt lite på en lämplig första bössa, har en budget på 10-15 på enbart geväret, Den jag har fastnat för en så länge är Tikka T3.
så då undrar jag ifall någon här på sidan har något att säga om just den och vilken modell rekomenderas isåfall?

Sen är jag även nyfiken på vilken kaliber den gör sig bäst i, Denna säsongen blir det ingen älgjakt. Men blir väl det och rådjur det lär jagas mest i framtiden.

Och även om det finns någon annan bössa i samma prisklass som är likvärdig eller bättre.

Mvh Borat
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör mig aldrig av med min t3a i 308. helt fantastisk allround bössa.

Skulle inte bli förvånad om jag nån gång i framtiden köper nån mer t3a

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Borat sa:

Hej o tack för svar, har du erfarenhet av t3an, och isåfall vilken kaliber gör den sig bäst i?

Din fråga är lite grann som hur bra är en volvo awd och vilka vägar tar den sig fram bäst på;)

Bra bössa-kaliber valfri.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ställde en liknande fråga för ~ 6 månader sedan och det hela kokade ner i att jag köpte en T3x 6,5*55. Det är den rekommendation jag fick (på denna sida), och den torde vara giltig även för dig (kan man tycka).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago MrT. sa:

Jag ställde en liknande fråga för ~ 6 månader sedan och det hela kokade ner i att jag köpte en T3x 6,5*55. Det är den rekommendation jag fick (på denna sida), och den torde den vara giltig även för dig (kan man tycka).

6,5x55 eller .308 kan kvitta. Båda funkar bra åt nybörjare och även oss andra. Har bössor i båda kalibrarna och märker ingen speciell skillnad i jaktsammanhang eller på bana.

Rekylen är mild i båda. Kulbanan har ingen märkbar skillnad på jaktmässiga avstånd.

Pris på ammo likadan.

För egen del kan jag iaf rekommendera båda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag ser bara risken med blyförbud snacket . blir det blyförbud så är väl risken rätt överhängande att 6,5 inte är klass 1 längre.

annars gillar jag 6,5 helt klart. frugan kör 6,5 och är nöjd, jagar dock inte i samma mängd som mig

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago simonarvestrand sa:

jag ser bara risken med blyförbud snacket . blir det blyförbud så är väl risken rätt överhängande att 6,5 inte är klass 1 längre.

annars gillar jag 6,5 helt klart. frugan kör 6,5 och är nöjd, jagar dock inte i samma mängd som mig

 

Skulle blyförbudet gå igenom, får du väl köra med klass 2 plugg (för rådjur) och annat "småvilt" i så fall. Dessutom får du ju anledning att köpa ytterligare en bössa (om du inte redan har en i klass 1 sedan tidigare, som klarar sig även om blyförbudet realiseras) ;).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om - jag säger OM det där blyförbudet träder i kraft så hoppas jag innerligt att klassningssystemet görs om. 8gram koppar är "good enough" för det mesta av vårt svenska vilt. 

Skulle det bli en omklassning så ser jag gärna att 243, 25-06 m.fl blir godkänt för dov, kron och årsgris. 

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tikka T3x är troligtvis den bästa bössan oavsett prisklass :wub: .308 är superklokt, frågan är vilken modell du vill ha, trä eller syntet? Ska du jaga ur i och skur så är syntet ett bättre val. Trä är vackrare så klart. Jag har en t3x lite i 30-06. Absolut inga problem med rekylen. Klart bättre på att suga upp rekyl än gamla t3:an. Samt en t3x varmint i 6.5x55 på ingång. Köp en t3x varmint i 308! Då har du en bössa för livet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago MrT. sa:

Skulle blyförbudet gå igenom, får du väl köra med klass 2 plugg (för rådjur) och annat "småvilt" i så fall. Dessutom får du ju anledning att köpa ytterligare en bössa (om du inte redan har en i klass 1 sedan tidigare, som klarar sig även om blyförbudet realiseras) ;).

Absolut. men jagar man på sådana marker jag gör så är det nästan vanligare att det springer fram gris när jag vill jaga rådjur
och då vill jag iallafall inte jag sitta med en klass2 bössa. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Joacim sa:

Om - jag säger OM det där blyförbudet träder i kraft så hoppas jag innerligt att klassningssystemet görs om. 8gram koppar är "good enough" för det mesta av vårt svenska vilt. 

Skulle det bli en omklassning så ser jag gärna att 243, 25-06 m.fl blir godkänt för dov, kron och årsgris. 

Mvh Joacim 

Jag hoppas man kan få till stånd det utan ett blyförbud. 130grains ttsx i 6,5 tror jag skulle va en formidabel kula även på älg. 

Men skulle det skita sig så har ju Norma ”löst” problemet med 6,5-284 som räcker med en ombrotschning av patronläget. Skulle tro att den till och med är kapabel att slunga iväg tegelstenen naturalis i laglig fart. Och vid ett blyförbud lär nog fler alternativ komma fram.

Så jag ser inga hinder med att köpa en 6,5x55 om man nu vill ha det. Jag har nu två :P men även en 9,3x62 :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Mad Mike sa:

Tagit bort några inlägg som inte hade med tråden att göra.

/Mike-moderator

Tack...:blush:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en t3 i 9,3x62 och är nöjd med den, Bra slit och släng bössa med syntet stock. 

Men jag hade nog kollat på typ en 30-06 om det blir mycket älg jakt för att ha chansen att skjuta tyngre kulor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Mad Mike sa:

Jag är inte orolig för blyförbud i första taget.

/Mike

Får nog instämma i det. Jag känner inte heller någon oro inför ett ev. kommande blyförbud. Dessutom mal byråkratins kvarnar långsamt, inte minst när det gäller vapenrelaterade frågor, som bekant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MrT. sa:

Får nog instämma i det. Jag känner inte heller någon oro inför ett ev. kommande blyförbud. Dessutom mål byråkratins kvarnar långsamt, inte minst när det gäller vapenrelaterafe frågor, som bekant.

De mal bara långsamt åt ena hållet - kom ihåg det! Är det något som kan vara negativt för skyttar och jägare så maler det snabbt som satan. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Joacim sa:

De mal bara långsamt åt ena hållet - kom ihåg det! Är det något som kan vara negativt för skyttar och jägare så maler det snabbt som satan. 

Jo, så är det (naturligtvis). Det sista som lämnar människan är hoppet, sägs det.

Men inte det är heller helt sant, för det sista som lämnar människan, det är väl livet. Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Joacim sa:

De mal bara långsamt åt ena hållet - kom ihåg det! Är det något som kan vara negativt för skyttar och jägare så maler det snabbt som satan. 

Visst kan det gå fort men det blir dyrt för staten om man förbjuder ett gynnande förvaltningsbeslut över en natt, blir många 6.5 or att lösa in.

Kan jämföras med ett dieselförbud, om det införs blir det lång utfasningstid så folk hinner ställa om.

/Mike

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att återgå till trådens grund så har jag en T3 Laminated Stainless i 8x57js som jag är nöjd med MEN jag tycker att den är lite för "död" i känslan. Jag skjuter bra med den och det har trillat lite vilt för den iår men som sagt var så infinner sig inte den där varma goa känslan så tidvis så har jag funderingar på att sälja. Nu sist var tankarna mot en R93:a istället - trevlig bössa även det, men mer liv än i en T3 - näää, knappast -_-

Det är inte lätt det här med bössor. Mitt frekventa bytande har pågått i 15år och det lär fortsätta så länge jag kan stå i upprätt läge :ph34r:

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:unsure:

Faktum är att jag ibland, vissa kvällar när man ligger och funderar, så har jag känt ånger att jag lät min 6,5x55 Hqv 1900 vandra vidare. Djävligt roligt och veva med på skjutbion men det var också bara där den nyttjades. Säger inte att den bjöd på någon särskild känsla när man sköt. Den snurrade i en ny pil och smällde. Den var inte särskilt snygg heller. Men den var i mycket så olik alla mina andra jaktvapen att den på så sätt blev 'speciell'. Kan tänka mig att en sådan som passerat VO Vapen, eller Nyhuus och piffats till ger mer habegär. Men som min var kittad, med en Leupold 1-4x i blankblånerad look så var det så nära ett traditionellt jaktvapen jag någonsin varit i mitt jaktvapen innehav. Alla andra jaktvapen är på sitt sätt Custom-vapen med plastkolvar.

De jag på något sätt försöker komma fram till är att om man söker känsla så är 1900 inget dumt val att kika på. Medan de T3or jag klämt på, med träkolvar inte gett samma känsla. Sen finns det folk som tycker att Blaser har skön känsla... Gardena, trädgårdsslang :ph34r:

Sen är T3:orna bra jaktvapen till överkomliga priser. Häri ligger det svåra. När man klämmer på ett jaktvapen hos en handlare så blir man snabbt snurrig. Låt valet ta tid och missa inte hyllorna med begagnade bössor. Eller också väljer man att vandra den krokigare vägen och trillar ned i Custom- träsket - ett av mina byggen har kostat mig lika mycket som en sprillans ny R-åtta med skapligt virke, och alla dagar i veckan väljer jag den bössan framför en Blaser :D

Vad gäller kalibervalet. En 308win eller 6,5x55 är båda bra ingångsbössor. Skapligt utbud med ammo att öva med ger utrymme för tid på skjutbanan, och blyförbud eller inte så kommer båda alternativen att räcka till för de vilt vi har lov att jaga i vårt avlånga land.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...