Jump to content

Recommended Posts

Posted
12 minutes ago BigJim sa:

Om man då summerar denna sista delen av diskussionen borde 8x57 vara det bästa valet till en T3:a apropå ful-snygg, lång-kort, fjoll-grov..

Alla nöjda?:lol:

Nej skaffa en T3 i kal 270 Win så är jag nöjd! Hade jag tänkt till på den tiden det begav sig så hade jag skaffat Finlighten i 270 men det var snabba puckar då så jag orkade inte vänta.

Posted
6 minutes ago Hipshot sa:

Nej skaffa en T3 i kal 270 Win så är jag nöjd! Hade jag tänkt till på den tiden det begav sig så hade jag skaffat Finlighten i 270 men det var snabba puckar då så jag orkade inte vänta.

270 Win är helt klart finna grejer. Men dom äter väl mycket pipa..... Inte direkt en kaliber för Stjärnåsen. 

Frågan är om inte 8-57 är det rätta svaret trots allt.....????:biggrin:

Posted

Så här va.. TS skrev att tyngdpunkten nog kommer att ligga på rådjur.. åtminstone första året fritt ur mitt minne från första inlägget. Då är 6,5x55 avgjort vettigast. Men..

Den kalibern är tråkigare än det tråkigaste man kan tänka sig.. och när det sen vankas en älg eller något så vill man ha lite mer åka men ffa en hygglig kulbana.....

Äsch..

Detta är tycke och smak enbart och jag gillar kalibern så why not:D 

Posted
59 minutes ago pmt sa:

Men vad trist svensk du var nu då! 

Nä! 

Jag vill se lite rallarsvingar, syrliga kommentarer och dryga tillrättavisningar.

Ska ni bara sitta här och tråka ut varandra med definiera sanningar får ni fan göra det själv. Då kan jag och knäppmicke gnabbas i en annan tråd. Så kan ni få vara seriösa bäst ni gitter. 

T

Du vet, jag borde ha blivit diplomat... Kanske inte försent, med snart 20 år i statlig tjänst som borde vara meriterande.. :P Eller inte...

Posted

Om man nu vill ha en bössa med lådlängd anpassad för kalibern, vilka valmöjligheter har man då? 

Finns det något gränsvärde för när en patron är lång eller kort förresten? 

Posted

Sako, Remington, gamla Tikkor (innan T3). Finns säkert en bunt till.

Tikka 5** kort låda

Tikka 6** lång låda

308 win kort, 6,5x55 lång brukar det väl vara.

• Like 1
Posted
2 hours ago klompdomp sa:

Om man nu vill ha en bössa med lådlängd anpassad för kalibern, vilka valmöjligheter har man då? 

Enkelt förklarat så går gränsen vid 308 win hylslängd- 51mm , alla kalibrar som är baserade på den eller har kortare hylsa passar i short action, nu är det fler vapentillverkare än tikka som bara har långa lådor på programmet så det gäller att kunna se skillnad på det mer än att anta att man per automatik får kort låda med kort hylsa.

/Mike

• Like 1
Posted
7 hours ago klompdomp sa:

Egentligen inte.....

Om en given låda sväljer en 30-06 brukar den anses vara lång, och för lång för en 308/243 motsvarande. En kort låda blir då en låda som sväljer en 308/243 som längst.

Sedan hamnar saker och ting som en Mauser precis mitt emellan eftersom den endast med lite våld sväljer en 30-06 (man får ta ur och försvaga mutternb . ergo den är för lång) men är en flämtning för lång för en 308 - om man ska vara petig.

Sedan har du allt "under" 308/243 - som normalt sett har ännu kortare (och smäckrare lådor) typ Sako L46.

Så det är precis som vanligt - amerikanernas fel alltihop. Hade fåntrattarna inte gjort sin 30-06a (ett felaktigt svar på en enkel fråga) hade vi kanske i dag hållit oss till Masuers definitioner - då hade en lång låda svalt hylosr på minst 75mm, en mellanlåda för ca 60 och en kort 50. Som bröderna Mauser ju definierade det.

Men så kom ju fåntrattarna och gjorde FEL: Behåll Trump - ni har förtjänat honom för ni borde tamigfaen sättas under förmyndare för okultiverad dumhet. VV återgå och bli en brittisk koloni..... Om en 10-12 generationer ska vi andra överväga om ni åter ska få rösträtt.

Mummel mutter spott fräs......

/T

Posted

30-06, hur ska man beskriva henne bäst? :wub: sån fantastisk kaliber som är så perfekt att allt annat bleknar i jämförelse. Hon är lång och slank, har attityd som en gudinna från gudarnas rike. Hon ger dig självförtroende, skogen blir din, du blir ett med djuren och naturen. Åh du heliga ande, du heliga 30-06 som tar alla med storm. När du arbetar står tiden stilla, din energi och precision tar andan ur allt du stöter på.. 30-06 du är kärleken i skogen :wub:

20171027_134756.thumb.jpg.0e9edd6d4800fb067d7aae0ad622deb1.jpg

Posted

Kalibrar! :)

Mina cent:

6.5x55 är fantastisk för skytte, men gärna då i lite längre pipa än vad Tikka erbjuder.

Vissa tycker det är tråkigt att välja något fulländat. Det har jag inga problem med, så jag säger ju 8x57. Perfekt för Tikkans lite längre låda och ger full potential i de piplängder som finns.

Posted
På 2017-10-25 at 16:37 Hipshot sa:

och när det sen vankas en älg eller något så vill man ha lite mer åka men ffa en hygglig kulbana.....

6,5x55 har bättre kulbana än de flesta standardkalibrar?

Min morbror har skjutit 106 älgar med 6,5x55 utan problem.

Posted

Äh, tjafs!

Skillnaden i ytterballistik är under 20 mm i kulbanehöjd med Norma Vulkan när man jämför 6,5x55 och .308 med ett inskjutningsavstånd på 400 meter. Vindavdriften är ungefär detsamma med 5m/s rak sidvind.

Går man ner till 175 meter i inskjutningsavstånd blir skillnaden under 5 mm (2 mm).

Detta innebär att om du har ett träffområde på ca 10 cm kan du hålla mitt i med båda kalibrarna och fortfarande träffa upp till 200 m.

Det är också ungefär vid 175 m som 6,5x55 inte längre kan räknas som klass 1 på grund av för lite rörelseenergi. .308 klarar 225 m.

Vindavdriften på .308 är större, men som sagt, 20 mm skillnad vid 400 m.

Ska du däremot skjuta på längre avstånd än 800 m är .308 inte längre en kandidat.

Potatiskastarkalibern 9,3x57 med en rent otrolig kulbanehöjd går ofantliga 30 mm högre än ovanstående och driver ytterligare 70 mm i sida vid 200 m vid ett inskjutningsavstånd på 175 m. Den går det därför som ni förstår inte att träffa med. 8x57 som också är föreslagen i tråden ligger 10 mm under denna och är då naturligtvis en väldigt träffsäker patron.

^_^:PB):ph34r:

Posted
15 hours ago JohanL73 sa:

Det är också ungefär vid 175 m som 6,5x55 inte längre kan räknas som klass 1 på grund av för lite rörelseenergi. .308 klarar 225 m.

Fast så kan man inte riktigt räkna. Klass 1-kravet är binärt i sin utformning: antingen har (10-grams)kulan 2000 J vid 100 meter och är godkänd, eller så har den inte det och är inte godkänd.

Vilket dock inte hindrade mig från att räkna på liknande sätt när jag hade min 338 Lapua Magnum och med Berger 300-grainare låg då gränsen på drygt 1225 meter B)

• Haha 1
Posted

Nä, jag vet. Jag valde dock att göra så då jag dragit slutsatserna att:

Anslagsenergin vid 100 m skall vara tillräcklig.
Normalavståndet på jaktskott är 80 m.

Då kan jag "flytta ut" maximalt skotthåll till där rörelsenergin fortfarande är tillräcklig för att vara över kravet. Precis som du gjort.
Det handlar inte om att kulan inte klarar av kravet, utan baserat på resonemanget ovan vilket avstånd som blir bortre gränsen.

Och huvudsakligen för att åskådliggöra skillnaden mellan den flacka 6,5:an och paraboliska 9,3x57:an vilket är 20-25 mm beroende på kula. (I det här fallet Fabriksladdad Norma Oryx och enligt Normas ballistikprogram på nätet)

https://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Ballistik/ballistikprogram/

Svaret på ursprungsfrågan är som alltid:

En begagnad Tikka T3, valfri modell i kaliber 6,5x55. Ett 3-12x sikte som inte ändrar träffpunkt med förstoring och så mycket ammunition man bara kan. Sedan ut och skjuta! ;)B)

• Thanks 1