Hoppa till innehåll

Stockvård


Tobias90

Recommended Posts

Hej! Jag köpte nyligen en ny sako 85 med valnötsstock och har lite frågor om hur man på bästa sätt håller den vädertålig. Har inför varje jakt hittills smort in den med skyttens stockolja men känner att den behöver något bättre. 

Hittar mycket på nätet om hur man återupplivar sin gamla stock men jag vill ju få min nya bössa vädertålig! Hur göra? 

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här finns många bra kommentarer. True oil är det vanligaste och funkar bra, man kan få lite olika finish beroende på hur man gör.

En träkolv kan aldrig teoretiskt bli lika vädertålig som en syntet. I praktiken så är en väloljad träkolv med semiglansig finish helt väderbeständig. Ta lite stålull, slipa av försiktigt så du mattar ytan lite och sen är det bara att börja gnida.

Jag orkar inte själv göra det så ofta, men det beror ju på hur pedantisk man är. Att du smort in den inför varje jakt är ju bra, men du ska ju gärna vänta åtminstone 12 timmar innan du använder den. Det åter som du behöver göra en mer genomgående behandling om den hela tiden suger åt sig den oljan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har provat de flesta stockoljor på marknaden, men det jag finner bäst är vanlig linolja och terpentin.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Också testat många köpesoljor...och olika hemmablandningar. Fastnat för en egenblandad mix av 50% Danish Oil*, 25% kokt linolja, 25% balsamterpentin.

*Kommersiell möbel/slöjdolja med tungnötolja, linolja och sickativ som ger snygg matt yta. Ensam härdar den dock lite väl snabbt...men med lite extra linolja + terpentin blir den bra. Extremt dryg...ett fåtal droppar räcker för varje gång.

Skall arbetas in TUNNT så det hettar i handen...och efter en natt 'poleras' det lilla överskottet bort med en icke luddande bomullsklut. Jag har en tunn bomullsstrumpa som jag träder på handen...förvarar den i glasburk med lock...nu efter några år är den impregnerad med olja och för att 'toppa upp' bössan efter en jaktdag räcker det med en omgång med strumpan, ingen ny olja. Ny stockolja får bössorna några droppar numer nån gång i halvåret.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/fixa-forvara/olja-vax/danish-oil-1627

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar! Det blev en schaftol i neutral färg. Tycker kolven börjar bli riktigt fin bara efter några dagar. 

Har varit noggrann med att vara sparsam med oljan och verkligen arbeta in den. Kör på med den nu och blandar i ordning en egen mix i vinter när det är slut på jakten. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shaftöl är den förmodligen sämsta oljan på marknaden, det är 75% fotogen i den känns det som. Det ser bra ut men ger noll slitstarka.

Den vettigaste jag provat är Napier, dryg som fan, ger en snygg sidenmatt yta och som håller.

Alternativet är att blanda själv med bas på soloxiderad linolja (annars tenderar linolja att bli väldigt väldigt mörk) och balsamterpentin. Sedan får man känna lite eftersom oxiderad linolja är extremt olika från burk till burk (oxiderar min själv).

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Dr Krall sa:

Och även silikon i Schaftöl va? Skitolja <_<

Förmodligen, sliskigt mög är det i alla fall. Och håller ytan gör det inte heller. Men lätt att jobba med vilket borde göra alla som provat jäkligt misstänksamma. 

Bra kolvfinish betalas i svett.......

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, just att det inte håller yta är ju ett Trademark för Schaftöl. Ser fint ut direkt efter applikation men är bara ytligt bländverk. Efter en regnig dag i skogen ser stocken hemsk ut...du hamnar 'ur askan i elden'. Tips i all välmening till trådstartaren...släng skiten. Du kommer bara bli frustrerad.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hmm.. har hört samma från olika håll nu, att schaftöl inte håller måttet. Då blir det en Napier istället! Det är gunstock finish oljan man ska ha? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Bonnjohan sa:

Nu ska ni höra.

Paraffinolja har jag använt med bra resultat.

Parafinolja använder jag till matbord, köksbänkar och skärbrädor eftersom den inte är giftig (som linolja är). Där funkar det mycket bra! En köksbänk som man en gång för alla jobbat in duktigt med parafinolja i håller sig fin om den får en gnuggning om året sedan. Jag jobbar in oljan med en scotchbrite svamp och får en matt och trevlig yta som är väldigt vattentålig.

Varför skulle det inte funka till stocken?:) 
(Lutar mig tillbaka och väntar på kaskader av kommentarer om petroleumpodukter som förstör allt trä inom 2km radie... ;) )

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaftolja är rena skiten för kolven! Innehåller som tidigare nämnts silikon, vilket man inte vill ha nära en bösskolv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-02 at 20:38 Tobias90 sa:

hmm.. har hört samma från olika håll nu, att schaftöl inte håller måttet. Då blir det en Napier istället! Det är gunstock finish oljan man ska ha? 

Ja Napier stockolja är den absolut bästa "köpeoljan" jag använt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här på www.kuturarvet.se fick jag en mycket fin kinesisk olja för impregnering och sedan ett linoljevax att försegla med. Ett par strykningar med oljan räckte för att stocken inte skulle ta åt sig mer. Arbetade in linoljevaxet med en fin putsduk och fick en härligt matt och skön yta. Tycker den håller fantastiskt bra. I träoljan kan man dessutom tillsätta en gnutta pigment om man vill. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kinaolja brukar vara en nötolja, en ganska snabbt härdande olja. 

Jag är inte så förtjust i dessa polityrliknande oljor. Jag föredrar en olja som tränger in längre. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago pmt sa:

Kinaolja brukar vara en nötolja, en ganska snabbt härdande olja. 

Jag är inte så förtjust i dessa polityrliknande oljor. Jag föredrar en olja som tränger in längre. 

T

Jag är av samma åsikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men, professionella kolvmakare använder gärna tungnötolja (kinaolja), polerolja, true oil och så vidare (även på väldigt dyra kolvar och vapen), så det beror på hur mycket tid man är beredd att lägga, vilket resultat man är ute efter och om man vet hur man ska uppnå det önskade resultatet med en viss produkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det så. Men nu är det ju inte så att dessa proffs inte grundar med annat. Eller blandar i lite annat. Jag har sett dem i aktion...... 

Därtill är jag inte glad för den hårda och lite glatta ytan som tokhärdande oljor ger, mattad eller inte - oavsett hur dyr bössan är.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en ny bössa nyss, har inte hunnit använda den särskillt mkt. Jag tycket stocken är torr och nästan lite sträv. Är det normslt att stocken på en ny bössa inte är inoljad som ny? Bör jag dela på vapnet och olja in insidan på stocken också? Det är en anschütz om det är relevans. Ska kolla vad jag har för fabrikat på stockolja hemma, osäker...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket normalt att de är "lite vaxade" och inte mycket mer än så. Torka den med ammonikalösning och gå på den med redigt fint sandpapper och en bra olja. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Bör jag olja insidan av stocken? Vaxig känns den inte direkt, bara torr. Den luktar olja lite svagt, så den är säkert lätt oljad från fabrik.

 

Skulle du kunna radda upp några bra oljor? Jag återkommer på torsdag nör jag slutar jobbet så ska ni få reda på vad jag har för stockolja hemma, så får vi se om den duger..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är förmodligen sprejvaxad med oljebaserat  vax....... Och lite halvrisigt slipad. 

Standard i dessa dagar dessvärre.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...