Sako_Finnbear Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 Sedan är det säkert så att bössmakare använder snabbhärdande oljor för annars är det så tidskrävande att dom aldrig skulle kunna ta betalt för det. Quote
Dr Krall Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 Stefan Zelei och Filip Örnerkrans, på Huntland - Jakt & Bössmakeri Åre, har en egenblandad bra olja som de säljer http://www.huntland.se/ https://www.facebook.com/Huntlandab/?fref=ts Quote
pmt Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Sedan är det säkert så att bössmakare använder snabbhärdande oljor för annars är det så tidskrävande att dom aldrig skulle kunna ta betalt för det. Det är en parameter, fast de kolvmakare jag har kontakt med är det ganska många som föredrar Napiers olja av ngn anledning. /T Quote
Järven Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 Jag har lagt en kinaolja som några första lager och sedan gått på med kokt linolja och terpentin ca 60/40 och är ganska nöjd med resultatet på 4st stockar som jag gått över från grunden med slipning osv. Kinaoljan (Alcros) för att få en något mörkare ton och med lite mera liv än vad linoljan ger på fattigmansstockar med enklare valnöt. Quote
josc72 Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 Prova rå linolja och balsamterpentin. Dessa har mindre molekyler och suger bättre. Ger inte hinna och är nog bättre för utomhusimpregnering av trä. Quote
pmt Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 Det trista ned linolja är att den svartnar med tiden när den oxideras. Jag brukar grunda med lite råd linolja, sedan oxiderad linolja eller Napiers olja. Då får det yttersta lagret bra fäste. T Quote
RmK-GBG Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 På 11/5/2017 at 18:45 Sako_Finnbear sa: Skaftolja är rena skiten för kolven! Innehåller som tidigare nämnts silikon, vilket man inte vill ha nära en bösskolv! Om man nu råkat använda skaftolja (pga bättre vetande) hur tar man bort den och börjar om från scratch med finolja? T-sprit? Quote
Järven Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 7 hours ago pmt sa: Det trista ned linolja är att den svartnar med tiden när den oxideras. T Vilka tidsaspekter talar vi om innan mörkningen börjar göra sig påmind ? Älsta boingen jag har lagt från grunden är runt 6-7år och har inte mörknat nämvärt ännu iaf. Kanke det kan skilja på linolja och linolja, själv valde jag Alcros kokta (eller om det var Nitor ). Framtiden får utvisa. Quote
pmt Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 24 minutes ago Järven sa: Vilka tidsaspekter talar vi om innan mörkningen börjar göra sig påmind ? Inte tid, mängden syre..... Tätar du linoljan med en annan olja som ligger över svartnar den inte. Sedan är det beroende på linoljans kvalitet med. T Quote
Sako_Finnbear Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 Tyvärr biter T-röd dåligt på silikon, speciellt då det har druckits in i träet. Quote
Sako_Finnbear Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 11 hours ago pmt sa: Det trista ned linolja är att den svartnar med tiden när den oxideras. Jag brukar grunda med lite råd linolja, sedan oxiderad linolja eller Napiers olja. Då får det yttersta lagret bra fäste. T Ja soloxiderad linolja är mera stabilt mot mörkning/gulning. Quote
Sako_Finnbear Posted November 8, 2017 Posted November 8, 2017 21 hours ago pmt sa: Det är en parameter, fast de kolvmakare jag har kontakt med är det ganska många som föredrar Napiers olja av ngn anledning. /T Napier är ju något av ett mellanting. "härdar" snabbare än vanlig linolja, men inte alls som tung-oljorna. Quote
pmt Posted November 9, 2017 Posted November 9, 2017 14 hours ago Sako_Finnbear sa: Napier är ju något av ett mellanting. "härdar" snabbare än vanlig linolja, men inte alls som tung-oljorna. Ja, den är lite mitt emellan. Vad jag blivit klok på är den baserad på oxiderad linolja med lite sikativ. T Quote
Tobias90 Posted November 9, 2017 Author Posted November 9, 2017 Tack så mycket för svar! Har letat efter Napier men finner bara deras sett, som kostar 500 ist för 120 som bara oljan kostar. Någon som vet butik eller hemsida som har bara oljan hemma? Nu när jag hann smeta in stocken med Schaftolen några gånger borde jag ta bort den på något sätt eller kan man bara köra på med Napier ovanpå? Quote
Sako_Finnbear Posted November 9, 2017 Posted November 9, 2017 11 minutes ago Tobias90 sa: Tack så mycket för svar! Har letat efter Napier men finner bara deras sett, som kostar 500 ist för 120 som bara oljan kostar. Någon som vet butik eller hemsida som har bara oljan hemma? Nu när jag hann smeta in stocken med Schaftolen några gånger borde jag ta bort den på något sätt eller kan man bara köra på med Napier ovanpå? Du kan köra Napier utan problem utan att ta bort skaftoljan, låt den torka riktigt först bara. 1 Quote
Pongu Posted November 17, 2017 Posted November 17, 2017 https://www.bushwear.co.uk/napier-london-gunstock-finish-100ml-4-3-oz-303184.html Köp två och ge bort en i julklapp! Quote
Recommended Posts