Jump to content

308 pipa i 30-06 låda?

Erik Sundberg

Recommended Posts

Jag har lärt mig efter att ha läst ett antal trådar här att inga frågor är för dumma :rolleyes:

Således undrar jag om det är möjligt att sätta en pipa (308 Win HVA 1900 eller 1600) på en 1640 30-06-låda och få den funktionsduglig? :wacko:

Om jag ska läsa "om det är möjligt" som om det går att göra - så är svaret ja, det går. Oaktat vilken du utgår från, det blir bara mer eller mindre omständigt. Med det sagt - snudd på allt går att göra. Det är bara en fråga om pengar..... Alltså tid hos smeden. 

Men varför man vid sina sinnens fulla bruk skulle lägga kostnaderna på att flytta över en begagnad pipa ligger däremot vida över mitt förstånd att förstå. Det blir förmodligen billigare att köpa och montera en ny pipa. 

T

Jag vill ha en kortare pipa ca 50 cm och montera en Stalon W110. men efter vad jag har läst så funkar det inte bra med 30-06 p.g.a. krutmängden i fabriksladdade patroner. Hittade en 308 pipa till vettigt pris så därför min tanke.

Än är allt bara i tankevärden förutom att jag beställt en Hogustock till den.

27 minutes ago mikebike sa:

Det lär ju bli billigare att köpa en "ny" bössa i .308

Säkert, men inte lika personligt och roligt B)

Det är heller inte min fråga.....

Kapa o gänga du din 30-06 och undvik krånglet. Det du tappar i hastighet spelar ingen roll på jaktliga avstånd och gör du ren dämparen lite oftare än om du hade haft en 308w så spelar det kvitta.

55 minutes ago Buck sa:

Kapa o gänga du din 30-06 och undvik krånglet. Det du tappar i hastighet spelar ingen roll på jaktliga avstånd och gör du ren dämparen lite oftare än om du hade haft en 308w så spelar det kvitta.

Det var det jag tyckte oxå, men vill gärna få det bekräftat av mer kunniga och erfarna personer.

Jag har inga planer på +200m jakt och göra rent dämparen hör väl till vanlig vapenvård enligt mig...

1 hour ago Erik Sundberg sa:

Det var det jag tyckte oxå, men vill gärna få det bekräftat av mer kunniga och erfarna personer.

Jag har inga planer på +200m jakt och göra rent dämparen hör väl till vanlig vapenvård enligt mig...

Problemet uppstår då 30-06 genererar mer gasvolym än 308 vid samma fart med given kula. Drar du sedan på med 30-06 ökar gasvolymen dramatiskt. Vilken sliter på dämparen och minskar dämpningen. En dämpare har en viss volym den kan hantera effektivt. 

Lösningen är med andra ord att hitta ganska fjuttigt laddade 30-06 patroner. Eller leva med att du bränner lite dämpare...... 

T

1 minute ago pmt sa:

Problemet uppstår då 30-06 genererar mer gasvolym än 308 vid samma fart med given kula. Drar du sedan på med 30-06 ökar gasvolymen dramatiskt. Vilken sliter på dämparen och minskar dämpningen. En dämpare har en viss volym den kan hantera effektivt. 

Lösningen är med andra ord att hitta ganska fjuttigt laddade 30-06 patroner. Eller leva med att du bränner lite dämpare...... 

T

Eller då byta pipa...

Om jag tar en WM110 funkar det då med 30-06 och ca 50cm pipa?

9 minutes ago Erik Sundberg sa:

Eller då byta pipa...

Om jag tar en WM110 funkar det då med 30-06 och ca 50cm pipa?

Det får du fråga Stalon om. 

T

Det funkar garanterat med en W110 också, se länk nedan från Stalons egna mätningar, dock 53cm pipa i 30-06. Man får leva med lite mer dämparslitage men det är nog mest ett tangentbordsproblem på ett jaktvapen ;)

http://media.stalon.nu/2015/11/Sound-preassure-level-shooters-ear.pdf

• Like 1

19 minutes ago JPA sa:

En dum fråga kanske men hur märker man att dämparen är utsliten? 

Det var en 10 000 kronors fråga som jag oxå funderat över :geek:

16 hours ago Buck sa:

Är den hel och utan deformationer så är den hel

Blir det deformationer invändigt alltså? Utav krutgaserna?

Man bränner ur dem med tiden, både bafflarna, mynningsskivan och till även kroppen. Har man liten dämparvolym  relativt krutgasvolymen bränner man ut dämparen fortare och den dämpar mindre. 

Det är som med pipor: de tar slut och de behöver skötas för att hålla.

T

1 hour ago pmt sa:

Man bränner ur dem med tiden, både bafflarna, mynningsskivan och till även kroppen. Har man liten dämparvolym  relativt krutgasvolymen bränner man ut dämparen fortare och den dämpar mindre. 

Det är som med pipor: de tar slut och de behöver skötas för att hålla.

T

Okej! Tack för svar

23 hours ago JPA sa:

En dum fråga kanske men hur märker man att dämparen är utsliten? 

Det kan vara allt från att det blir ett eller flera små hål i den, till att den börjar vissla, väsa på ett annat sätt än tidigare, detta då bafflar slitits/ut eller gått sönder och ofta långsamt försämras dämpningen.

dämpare dör av samma saker som pipor, värme, tid i bruk och brist på vård (rätt vård). 

Jag har hört talas dämpare som pajat/haft katastrofiska förlopp på grund av att de är utslitna men bara anekdotisk. C 

• Like 1