Järven Posted November 26, 2017 Posted November 26, 2017 Houston......we have a problem ! Säljaren "glömde" nämna sprickan i plastvarbygeln när han skrev objektsbeskrivningen, irriterande i tredubbel bemärkelse. Tydligen tyckte någon Tysk ingenjör en gång i tiden att Hornvarbygel var snyggt men för dyrt att sätta på en sketen Sauer & Sohn 3000 så då tillverkar man en snarlik i sprickbenägen plast i stället. Quote
Järven Posted November 26, 2017 Author Posted November 26, 2017 Taskigt limmad, värmde med varmluftpistol och lyckades få bort allt gammalt lim. Quote
Järven Posted November 26, 2017 Author Posted November 26, 2017 Jag smälte i hop ändarna med en liten gasollåga, den blir ju någon mm kortare när man gör så, men det löser jag senare. Fd sprickan syns inte efter grovslipning, nytt hål ska borras sen ska hela varbygeln slipas, formas och poleras så det blir lite ordning på den. Ska limma och skruva förstärkning i form av en tunn rostfri plåt på den sida som ligger mot stocken för säkerhets skull. 1 Quote
Popular Post Järven Posted November 30, 2017 Author Popular Post Posted November 30, 2017 Pust och stön, fula gjutskarver och smårepor bortslipade. Polerat med våtslippapper, Scottebrite och sedan trasa med Autosol och sist Pool polermedel. Ett jävla gnuggade men nu börjar den se förhållandevis respektabel ut. Blir nog förstocken som står härnäst på tur för en omgång, sen ska stocken slipas och bonas, sen baskylen putsas och rengöras in och utvärtes, sen Hensoldt sikte och ev även Aimpoint Micro med hakmontage inpassas, sen..... Notera att Philips-skruvarna är närpå dragna på streck, det är ju trots allt en Drilling med gammla anor.....från -67 ta mig fan. 7 Quote
Dansken Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Var glad att det är plast: Det stinker något så vedervärdigt när man slipar i kohorn 1 Quote
Järven Posted November 30, 2017 Author Posted November 30, 2017 På 2017-11-30 at 21:56 Dansken sa: Var glad att det är plast: Det stinker något så vedervärdigt när man slipar i kohorn Yes, jag provade slipa på bakkappan som satt på min gammla FN B25 en gång, lukten bet sig fast i näsan i flera dagar. Hade ju inte gjort ont om den här varbygeln hade vart i stål med lite gravyr på kanten, men nu är det ju som det är med det. Quote
Popular Post Järven Posted December 7, 2017 Author Popular Post Posted December 7, 2017 Dök upp ett paket från Tyskland. Förmodligen inte många Lederhosenprydda Brattwurst-ätare som gjort sig besväret att titta genom denna av skicket att döma trots att den förmodligen är från det glada 60talet, en Hensoldt Diavari 1.5-6x36 med traditionella Tyska 1:an i så nära nyskick man kan komma med en sådan. Fantastiskt att det går att hitta en sådan gammal pjäs i det skicket fortfarande, ger en känsla välbyggdhet på ett sätt man sällan eller aldrig hittar på nyare alster. Hade sådan jäfla tur att främre haket passade med lite väl trög sugpassning får någ polera lite, även ögonavståndet verkar stämma. Bakre får jag lov att flytta lite bakåt och inpassa lite. Lite lustig höjdjusteringsratt med låsskruvar, tror att man ska släppa på den blanka vid justering, de andra om man ska "nolla" skalan...kanske. Träffläge i sidled justerar man med det bakre hakmontaget. Ska bli spännande att provtitta i glaset när det blir ljust ute, känner mig förhoppningsfull att den är riktigt skarp.....Vi får se vad det lider. 4 Quote
Popular Post Järven Posted December 7, 2017 Author Popular Post Posted December 7, 2017 Hittade in instruktion på utrikiska om hur justerratten är skapt på nätet, klistrar in den här då jag kan komma behöva den senare. 1. Unscrew the protective cap (1). 2. Only loosen the bright, chrome-plated screw (2). Do not loosen the three dark, painted screws (3)!) 3. Using the knurled disc (4), you can now adjust the reticle as required. To correct a high shot, turn the disk (4) counterclockwise. To correct a low shot, turn the disk (4) clockwise. 4. Re-tighten the bright screw (2); do not use force, otherwise the fine thread of the elevation adjustment will be damaged. 5. Check the point of impact. If necessary, repeat the procedure as described until the result obtained is satisfactory. 6. Loosen the three painted screws (3). Turn the graduated ring (5) until its index line is opposite the marking (6). This index allows you to make adjustments of a defined magnitude during sighting in. In addition, this index enables you to find the zero position again if, in special cases, the adjustment was changed. The index can also be used to indicate the reticle adjustments for other ranges and types of ammunition after additional markings for these ranges and types of ammunition have been provided. 7. Re-tighten the three screws (3). 8. Screw the protective cap (1) back on. Take care not to squash the rubber gasket (7)!. Adjustment range of the reticle in cm/100m ( in./100yds) at one revolution Diavari 1,5-6x42 110cm/ revolution (39 in./ revolution) 4 Quote
Popular Post Järven Posted December 11, 2017 Author Popular Post Posted December 11, 2017 Sisådär så åkte förstocken isär. Fick slipa till bits så dom passade i skruvspåren, blir ju ofint om man slinter. Gammal linolja, oxsid och mög på metalldelarna har polerats bort, få saker känns mer tillfredställande än en äkta Dremelrenovering. Håller nu på med att ta bort gammla linolja på förstocken, satt som bara den...kanske hade dom mer lin i linoljan på 60talet eller nåt ? Tre körningar med färgborttagninsmedel var inte nog i nätskäringen i alla fall. Pån igen bara...men det blir någon annan dag. 3 Quote
Popular Post Järven Posted December 12, 2017 Author Popular Post Posted December 12, 2017 I brist på bröd får man äta limpa. Femtio år gammal nätskärning brukar kunna se lite luggsliten ut, inget som inte en nålfil och en dåres tålamod kan förbättra. Skulle naturligtvis undrlätta om man hade ett skär med tex 20 linjer per tum....eller en tam Vapensmed för den delen. Nåja, bara en fegis gömmer sig bakom bra verktyg...bara fortsätta terapi-jobbet, har börjat få någotsånär ordning på skugglinije eller vad fan det heter och ena flat sidan. Får ta resten någon annan kväll. Lite blek och glåmig förstock efter att Linoljan är borttvättad, vet dock att den kommer förvandlas efter våtslip och trollull puts med lite tungnötsolja som grund efter det. Funderar på att blanda till en egen Häxblandning av "Roslagsfernissa" baserad på Linolja, Balsamterpentin och liten skvätt Trätjära till den här stocken.....vi får se. Före filning......som en Tikka Lyx ungefär. Under filning......känslan börjar gå lite åt en korsning mellan alkoholiserad allmoge och mellanstadieslöjd om man nu får tycka något själv. 4 1 Quote
Popular Post Järven Posted December 14, 2017 Author Popular Post Posted December 14, 2017 Brevbäraren kom farandes med ett portabelt läderfodral som av en händelse råkar passa just precis till en Hensoldt 1.5-6x36. Kanske lika bra det, för dom som förstår sig på hur man jagar med en Drilling brukar hävda att man ska traktera den som en hagelbössa och sätta på kikarsiktet vid behov....känns ju fånigt om den skulle ligga kvar i bagageluckan eller vapenskåpet om man nu skulle råka få ett hastigt behov av en påsätting. 2 2 Quote
Järven Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Nu så får det ta börja å duga. Lite mera på kanten bara kanske. 2 Quote
Järven Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Råkade hitta "varuprov" på diamansvampar i olika grovlekar. Kan nog komma väl till pass när valnöten ska slipas. Quote
Järven Posted December 19, 2017 Author Posted December 19, 2017 Liten slatt Roslags-Mahogny ihoprört om stocken skulle behövas mörkaspå lite efter tvätt och slip. Ska först prova hur det blir med några lager tungnöstsolja innan jag bestämmer mig. Quote
Sako_Finnbear Posted December 31, 2017 Posted December 31, 2017 Jag föredrar nästan alltid utan bets, men givetvis en smaksak. Blöta kolven med lite vatten i stället om du vill få indikation på utseende efter oljning. Om du oljar förs får du ett helsike med att få betsen till att dricka in! 1 Quote
Järven Posted January 1, 2018 Author Posted January 1, 2018 Blev lite gjort i dag tillslut, trots feber och spytt som en brandpost en sväng på förmiddagen...Nä, inte bakfull...bara krasslig. Nu börjar förslipningen av förstocken ta sig. 320k, 400k, 1200k och Trollull. Kvar är att slipa de fiber som reser sig när man fuktat den innan man går på med olja. Klurar som den värsta vel-pelle-jöns över hur mörk jag vill ha den, så här blir den när man väter den. 1 Quote
Järven Posted January 1, 2018 Author Posted January 1, 2018 På 2017-12-31 at 04:53 Sako_Finnbear sa: Jag föredrar nästan alltid utan bets, men givetvis en smaksak. Blöta kolven med lite vatten i stället om du vill få indikation på utseende efter oljning. Om du oljar förs får du ett helsike med att få betsen till att dricka in! Nja, ska jag göra den mörkare så blir det i det här fallet med av tjära lätt tonad olja. Den är inte kolsvart som man man få intryck av på burken högre upp i tråden, jag har provat på en bit spillvirke...en väldigt trevlig ljust brun ton som naturligtvis blir mörkare ju fler lager man lägger över varandra. Min plan är att lägga på tungnötsolja först, på så vis blir inte mörkningen lika oåterkallelig som med bets som suger in i trävirket. Quote
Sako_Finnbear Posted January 2, 2018 Posted January 2, 2018 Tror den kommer att bli snygg "naturell" som det ser ut på bilden. Quote
Popular Post Järven Posted January 3, 2018 Author Popular Post Posted January 3, 2018 Vad är väl en gammal bössa utan lite bling-bling ? Då den gamla diarrebruna bakkappan var lika ful som sprucken och som lök på laxen även ventilerad så har det inhandlas en ny som enligt min smak har den rätta klassiska Kommunist-färgen att matcha både en lite mörkare kolv och Sovjetunionens hockylag. Helst skulle det väl vara läderklätt eller nätskuret horn om man skulle vart finsmakare, men nu är det inte en sån utan ett snusdräglande bruks-jon som ska ha den och då blir det såhär. Det kan nog bli riktigt bra ändå när den väl blivit inslipad. Ska försök leta rätt på kullerförsänkta skruvar med rakt spår att skruva fast den med då dom kommer att bli synliga, kanske trots allt är lättare med Torx om man ska lyckas få dom på "streck" ? Ett färgval som skulle göra Lars Ohly stolt som en Tupp. 3 Quote
Sako_Finnbear Posted January 3, 2018 Posted January 3, 2018 Kommer bli jäkligt snyggt med den kappan! Tummen upp! 1 Quote
Järven Posted January 4, 2018 Author Posted January 4, 2018 Börjar klura lite på vad man ska ha för vapenrem på härket.. Ja, jag vet...Man ska inte ha vapenrem på brytvapen men det väcker ju funderingar vad man då ska ha de fabriksmonterade rembyglarna till ? Då jag inte brukar ha peronlig laddare med i skogen så är det jag själv som måste lösa problemet att göra av bössan någonstans när man ska lägga i ny snus eller klia bort Älgflugor. Funderar på en smal i läder eller nå canvasaktigt om jag hittar i rätt färg och bredd, gärna så smidig och oskramlig som möjligt. Flätad läder eller "slitet" buffelskinn ligger rätt bra till nu, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om det dyker upp något annat. Vad brukar man ha på brytvapen om man nu envisas med att ha ? Quote
charlie Posted January 4, 2018 Posted January 4, 2018 Jag älskar denna. http://afrikanskakompaniet.nya-ebutik.se/tillbehor/vapenrem-safari-i-kraftig-sadelgjord Kanske lite väl mycket till en drilling men den är lätt, tyst och smidig. /M 1 Quote
Järven Posted January 4, 2018 Author Posted January 4, 2018 17 minutes ago charlie sa: http://afrikanskakompaniet.nya-ebutik.se/tillbehor/vapenrem-safari-i-kraftig-sadelgjord Kanske lite väl mycket till en drilling men den är lätt, tyst och smidig. /M Jag har just den där på Älgbössan, gillar den skarpt. Till Drillingen så är den alltför bred i mitt tycke, 25-30mm är nog mer lagom. Men snygg är den. Quote
Sako_Finnbear Posted January 4, 2018 Posted January 4, 2018 3 hours ago charlie sa: Jag älskar denna. http://afrikanskakompaniet.nya-ebutik.se/tillbehor/vapenrem-safari-i-kraftig-sadelgjord Kanske lite väl mycket till en drilling men den är lätt, tyst och smidig. /M Samma här! Har sådan på fyra bössor och är helnöjd! Inte bara är den jäkligt snygg, den saknar antiglidskydds-skit och är knäpptyst med! Men vill du ha en smalare röstar jag på Butler Creek/Uncle Mikes Military strap (Nr4 uppifrån). Quote
Järven Posted January 6, 2018 Author Posted January 6, 2018 Efter en strykning med tungnötsolja och två med min Svartkonst-blandning börjar det påminna lite om en förstock igen, bara ungerfär ett tjog strykningar kvar. Luktar gott gör det i alla fall av tjäran, återstår att se vad det nu innebär för jaktresultaten ? Quote
Recommended Posts