Jump to content

30-06 - vadan dessa nedsättande termer?

Wallen

Recommended Posts

När jag var liten hemma i byn så var kompisens farsa lite tuffare för han hade en 30-06.. 

Men så är det ju som med allt annat, de som kör Yamaha snöskoter ses ju som svagsinta för alla vet ju att Ski-Doo är bäst :thumbsup:

Vad är bäst?

Vad är långhåll?

Båda kan vara det optimala valet om rätt kriterier är specificerade.

30-06 rymmer mer krut och kan laddas hårdare vilket ger flackare kulbana med samma kula.

2 hours ago Havakko sa:

Men så är det ju som med allt annat, de som kör Yamaha snöskoter ses ju som svagsinta för alla vet ju att Ski-Doo är bäst :thumbsup:

Yamaha är väl lite av skotervärldens Saab:ar, passar bäst för frisörer, lärare och annat löst folk som är lite eljest ? B)

Anledningen till de olika öknamnen?

Misstänker att 6,5x55, 308w, 30-06 och kanske 8x57js känns lite mellanmjölk, fullt tillräckliga och ett smart val för den som bara har eller vill ha en bössa! Sen är det ju svårt att erkänna att de gamla gubbarna har jäkligt rätt i att 30-06:an räcker till allt i Sverige (Det gör alla av de som jag räknat upp även om 6,5:an inte skulle vara mitt första val till nallen) Som allround skulle den vara mitt första val.

Det finns kalibrar som är bättre än ovanstående. Men frågan är hur många som är tillräckligt duktiga eller har tillräckligt specifika önskemål för att märka skillnaden?

//Danielj

11 minutes ago danielj sa:

Det finns kalibrar som är bättre än ovanstående. Men frågan är hur många som är tillräckligt duktiga eller har tillräckligt specifika önskemål för att märka skillnaden?

//Danielj

Finns ofta någon annan kaliber som är bättre vid något specifikt tillfälle, men förmodligen inte många som är mer allround i Sverige om man ser till användningsområde och amotillgång/ekonomi än de du räknar upp ovan, tex 270w skulle kanske kunna vara en uppstickare om det skotten skulle vara lite mer lättilgängliga ?

Det är nog mycket därför som är så poppulära, trots att vissa anser dom som "tråkiga", hur nu en kaliber kan vara det.

• Like 1

38 minutes ago Järven sa:

Yamaha är väl lite av skotervärldens Saab:ar, passar bäst för frisörer, lärare och annat löst folk som är lite eljest ? B)

Ungefär så, fascinerande hur usla skotrar den tillverkaren lyckas släppa ut på marknaden. Undantaget är väl deras Viking 2-taktare som sett ungefär likadan ut i 30år :lol:

1 hour ago Dansken sa:

.308 får faktiskt laddas till högre tryck än .30-06

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Ja 62.000psi för 308 Win & 60.200psi för 30-06 Sprng.

Att .308 får laddas till till ett högre tryck beror på den mindre hylsvolymen (en mindre yta har möjlighet att motstå ett högre tryck) och att den är några år yngre än storebror. De är ju i stort sett identiska upp till höjden av hylsbröstet på .308:an.

55 minutes ago Dansken sa:

Det lustiga är ... ingen av dom är fjollig eller gubbig.....

Vi kan ju slänga in piplängder och handladdade patroner i diskussionen också ... Då går det att elda på bra länge i samma spår. Men...

Du har så rätt Farbror.

1 hour ago danielj sa:

//Danielj

När jag sitter på älgbanan som skjutledare och kör på min statestik på skyttet, så är det de som skjuter med 30-06 övervägande sämst! Nu vill jag inte påstå att de andra kalibrarna skjuts så mycket bättre, men den överladdade gubbsexan leder oavkortat ligan i dåligt skytte på pappälgenB).

18 minutes ago faxe sa:

När jag sitter på älgbanan som skjutledare och kör på min statestik på skyttet, så är det de som skjuter med 30-06 övervägande sämst! Nu vill jag inte påstå att de andra kalibrarna skjuts så mycket bättre, men den överladdade gubbsexan leder oavkortat ligan i dåligt skytte på pappälgenB).

Jag har exakt samma erfarenhet från båset, men jag tror inte merparten av de skyttarna hade gjort bättre ifrån sig med en 308w.

Efter tre underkända serier:

”Äh, det blir inte såhär långa håll i skogen ändå.”

”Det är då ingen älg som gått ifrån mig i alla fall.”

”Du ska inte komma här och tala om hur jag ska göra.”

Etc.

Kort sagt, 30-06 är inte problemet.

Dom åren jag sköt mig till final i Länsälgen gjorde jag det med min Winchester .30-06 ;)

(men det var innan ryggen pajade)

• Haha 1

58 minutes ago faxe sa:

När jag sitter på älgbanan som skjutledare och kör på min statestik på skyttet, så är det de som skjuter med 30-06 övervägande sämst

Hahaha, vad betyder det där egentligen? :wallbash: att det är fel på kalibern, eller på skyttar som har 30-06?

Personligen så tror jag att många 30-06:or där ute är väldigt gamla bössor som har gått i generationer, med helt fel kolvar, pipor som är slut, inte rätt ammo för pipan etc.. Hur många går och köper nya 30-06:or idag? Gå till vilken vapenhandlare som helst, fråga vilken bössa du ska köpa som klass 1, jag törs sätta en kebabpizza med bea på att handlaren säger .308. 

Många kan inte skjuta, dom spänner sig och blundar och tänker på rekylen innan skottet. Det ÄR INTE för att det är sämre precision i 30-06 jämfört med t.e.x .308, den är bara lite läskigare. Jag kan lova att merparten av oss kör snabbare runt Nürburgring med en M5 än en F1 bil. Lovar att dom flesta av oss skjuter älgbanan bättre med en 22lr än en .338. 30-06 har funnits i 112 år, den var fantastisk då, och är ännu bättre idag. Det gäller bara att kunna använda skiten. Att ta med farfars farfars fars 30-06 som har gått 30 000 skott till älgbanan med partizan ammo för 3,50:- vinner man inga skyttetävlingar på.

Min 30-06 skjuter jäkligt bra i alla fall -_-

Den är ny, jag har hittat rätt ammo, och lärt mig att skjuta med den. Det är inte svårare än så. 

Jag köpte mina första egna bössor från ett dödsbo. Fick en klass etta, en 22:a och en hagelbock för en struntsumma. Var bland annat en Heym helstock i 30-06. Var fruktansvärd att skjuta för mig. Men så hade skytten specialtbeställt den från Heym med måttad stock. Han var kort, tjock och hade korta armar. Jag är längre, smalare och med armar som en orangutang, enligt en skräddare i Hongkong. Jag bytte bort den mot en Sako 75:a Finnlight i 30-06. Denna var en dröm att skjuta jämfört med Heymen. Men det var inte förrän jag stoppade 75:an i en GRS stock som jag började skjuta bra med bössan. 

Vad vill jag säga med detta? Jo det är väldigt mycket annat än kalibern som spelar in. Så sluta nu käbbla och starta en intressant tråd om ”vilket djur är bäst att skjuta?” Eller något sånt. 

( nu har jag precis dragit i mig fyra öl i badet så bli inte för upprörda.)

• Like 1

Den bästa klass 1:an är den jag råkar ha med mig när skottchans uppstår :P

Men jag började faktiskt min jägarbana i väldigt unga år med att skjuta en bock med en svensk institution, en 1900 i 30-06, toppad med en leupold 3-9x40 och laddad med 11,7grams Vulcan ;)

Sköt mycket älgbana i unga år så när det var dags för egen bysse blev det en Sako 75 i 6,5 då det var trevligare/billigare att skjuta mycket med den. Och en 9,3:a skulle jag få från farfar så en 30-06:a fyllde mindre funktion för mig just då.

Gillar dock 30-06 då den kan hantera allt i kaliber 30 med bra prestanda även om 300wm är lite bättre ;) fast där kostar det på destu mer i knall, rekyl och pipliv... 

Ska dock skaffa mig en pipa till passbössan som kan ge klass 1 med kopparkulor så då får jag väl se vad lusten faller på med, 30-06 ligger bra till :D

En gammal 3006 är sällan slut. Tidens tand har oftast tagit utsidan men insidan brukar sällan gått något av huvud taget. 

S

• Like 1

53 minutes ago M-Ola sa:

Jag bytte bort den mot en Sako 75:a Finnlight i 30-06.

Det var just den som talade om för mig att ge fan i 30-06. Du kanske har min gamla med apels vrid montage. Min Blaser i 9,3x62 är snällare:yes: .