Jump to content

30-06 - vadan dessa nedsättande termer?

Wallen

Recommended Posts

3 hours ago JohanL73 sa:

Att .308 får laddas till till ett högre tryck beror på den mindre hylsvolymen (en mindre yta har möjlighet att motstå ett högre tryck) och att den är några år yngre än storebror. De är ju i stort sett identiska upp till höjden av hylsbröstet på .308:an.

Vi kan ju slänga in piplängder och handladdade patroner i diskussionen också ... Då går det att elda på bra länge i samma spår. Men...

Du har så rätt Farbror.

Ja också är det väl så att .308 Win är konstruerade för modernare bössor som kanske tål högre tryck än vad gamla 30-06 är kan jag tro?

Ja, därav referensen till storebror och åldersskillnaden. Samma sak gäller ju VVs laddata för 6,5×55 Swedish Mauser/Scandinavian. Samma hylsa och kula, olika maxtryck och krutmängd.

5 hours ago JohanL73 sa:

Att .308 får laddas till till ett högre tryck beror på den mindre hylsvolymen (en mindre yta har möjlighet att motstå ett högre tryck) och att den är några år yngre än storebror. De är ju i stort sett identiska upp till höjden av hylsbröstet på .308:an.

Nja, hylsbotten är den samma. Och det är den som räknas......

Den gjordes 12mm kortare för att man insåg att det var en ganska markant faktor för att kunna göra ett vettigt automatvapen rent tekniskt. Sedan har den fått lite högre tryck mest för att det kunde man göra när den "föddes". Eftersom bakåtkompabilitet är det som gäller så får gamla kalibrar harva vidare - med vår lilla 6,5x55 som undantag. De specades relativt sent, och fick då 3800 som maxtryck, vilket är för högt för ngt som designades 1894....... Men CIP kunde göra som om den var "ny" när den standardiserades eftersom u-landet sverige inte är medlem......

4 hours ago Varmint sa:

Hahaha, vad betyder det där egentligen? :wallbash: att det är fel på kalibern, eller på skyttar som har 30-06?

Personligen så tror jag att många 30-06:or där ute är väldigt gamla bössor som har gått i generationer, med helt fel kolvar, pipor som är slut, inte rätt ammo för pipan etc.. Hur många går och köper nya 30-06:or idag? Gå till vilken vapenhandlare som helst, fråga vilken bössa du ska köpa som klass 1, jag törs sätta en kebabpizza med bea på att handlaren säger .308. 

Många kan inte skjuta, dom spänner sig och blundar och tänker på rekylen innan skottet. Det ÄR INTE för att det är sämre precision i 30-06 jämfört med t.e.x .308, den är bara lite läskigare. Jag kan lova att merparten av oss kör snabbare runt Nürburgring med en M5 än en F1 bil. Lovar att dom flesta av oss skjuter älgbanan bättre med en 22lr än en .338. 30-06 har funnits i 112 år, den var fantastisk då, och är ännu bättre idag. Det gäller bara att kunna använda skiten. Att ta med farfars farfars fars 30-06 som har gått 30 000 skott till älgbanan med partizan ammo för 3,50:- vinner man inga skyttetävlingar på.

Min 30-06 skjuter jäkligt bra i alla fall -_-

Den är ny, jag har hittat rätt ammo, och lärt mig att skjuta med den. Det är inte svårare än så. 

Det är ju just därför den har sånt rykte den har...... Dess tillbedjare är ju som regel en skjutteknisk katastrof och som gärna med kepsen på svaj och snuset rinnande lovordat sitt spektakel fast de lämpligen borde ägan sig åt att sortera navelludd istället för att jaga......

För även jag har gjort denna upptäckt - folk som har en 30-06 ska man akta sig för. De har fått galopperande microcefali.....

/T

• Haha 2

2 hours ago Dansken sa:

Sälj Aset Annars Byt.........

Fru Olssons Rullande Dass ;)

10 minutes ago pmt sa:

Nja, hylsbotten är den samma. Och det är den som räknas......

Den gjordes 12mm kortare för att man insåg att det var en ganska markant faktor för att kunna göra ett vettigt automatvapen rent tekniskt. Sedan har den fått lite högre tryck mest för att det kunde man göra när den "föddes". Eftersom bakåtkompabilitet är det som gäller så får gamla kalibrar harva vidare - med vår lilla 6,5x55 som undantag. De specades relativt sent, och fick då 3800 som maxtryck, vilket är för högt för ngt som designades 1894....... Men CIP kunde göra som om den var "ny" när den standardiserades eftersom u-landet sverige inte är medlem......

Det är ju just därför den har sånt rykte den har...... Dess tillbedjare är ju som regel en skjutteknisk katastrof och som gärna med kepsen på svaj och snuset rinnande lovordat sitt spektakel fast de lämpligen borde ägan sig åt att sortera navelludd istället för att jaga......

För även jag har gjort denna upptäckt - folk som har en 30-06 ska man akta sig för. De har fått galopperande microcefali.....

/T

Räknar inte mig själv till kepsbärande snusmumrikar, och min 30-06 skjuter fantastiskt bra. Sedan kan själva kalibern och bössan inte hjälpa om det är skit bakom skaftet! :P 

Läderkängor, röd-rutig skjorta, 1/4 bom på löpälgen, snusdrägel i mungipan.....ska fan sälja 9.3:an och skaffa 30-06 så är liksom cirkeln sluten. :D

• Haha 1

Det var ju det jag sa, men min galloperande microcefali är tydligen så långt gången att den påverkar min möjlighet att uttrycka mig klart i text.

Är lite nyfiken dock på vad du, PMT, har för åsikt om nästa steg upp i kaliber .30-träsket. 300 Win Mag? Den vanligaste kaliberdiskussionerna brukar ju stanna vid 30-06 eller strax över så där har jag i ett digert underlag. Men magnumdiskussioner växer ju inte på träd. Ens på grannkanalen...

14 hours ago Dansken sa:

Det lustiga är att alla dessa kalibrar är ungefär lika. Dom ligger inom intervallet som krävs för att ha tillräcklig anslagsenergi för att ha ihjäl "klass 1 vilt" och alla klarar det om skytten träffar målet.
Man ska bara lägga ut ganska sparsamt med trollbete i en sådan tråd för att den ska kunna bli HUR LÅNG SOM HELST... Då kan folk frossa i likgiltigheter och detaljer nästan oändligt.
Tänk på i hur många tillfällen din närmsta frände egentligen blir din största fiende:
Chevrolet / Ford... i stället för att stå enade mot besiktningsreglerna kivas man om vilken tändföljd som är den rätta, eller i vilken ände av blocket fördelaren ska sitta...
Engelska hojar / Japs... samma där
Jägareförbundet / Jägarnas Riksförbund... man kivas om detaljer- fast man i grund och botten tycker lika- så man kunde lagt den energi gemensamt mot yttre problem
Jehovas Vittnen / Pingstkyrkan. Dom har samma överbefälhavare, fast båda tror sig ha ensamrätten på att veta HUR ÖB tycker hans lära ska förkunnas.
Eller skotrarna :)

6,5X55 / 7X57 / .308 / .30-06 / 8X57 / 9,3X 62/74R... Samma här: dom gör ungefär samma jobb, men vi käbblar om att någon är en fjollsexa eller annat.
Jag har (minst) en av varje för att vara på den säkra sidan- och tar den som står längst ut i skåpet för dagen. Det funkar ;)
Och ingen av dom är fjollig eller gubbig.....
Sa Gubben

Vissa saker är ju inte ens värda att diskutera som Ford eller Chevrolet, alla vet ju vilken som inte ska stå på ens gård ;)

För övrigt så är väl 30-06 förmodligen den mest allsidiga kalibern vi har sett till alla aspekter utom storlek på lådan. Stort urval av kulor och ammunition hos handlarna, helt OK kulbana för de flesta jakter i Sverige och funkar till allt från järpe till älg. 

//Havakko som jagar med 9,3x62

11 hours ago JohanL73 sa:

Är lite nyfiken dock på vad du, PMT, har för åsikt om nästa steg upp i kaliber .30-träsket. 300 Win Mag? Den vanligaste kaliberdiskussionerna brukar ju stanna vid 30-06 eller strax över så där har jag i ett digert underlag. Men magnumdiskussioner växer ju inte på träd. Ens på grannkanalen...

Grundprincipen är enkel - är det amerikanskt är det fel....... Därmed så är .30 typ fel för det mesta, undantaget när hylsan gjorts av någon rekorderlig firma som H&H eller så......

Utifrån de jag ser som skjuter (generellt sett då) magnum (krasst sett allt över 30-06 typ 8x64, 8x68 och uppåt) så är det väl förr så att det finns två typer - de kortsiktiga, och de långsiktiga.

Den kortsiktige köper en Herrejösses kaliber, tar den till banan och visar upp den. Skjuter några skott men eftersom skotten är dyra (och skjuttekniken urusel) ser bössan förmodligen inte dagsljus speciellt ofta. Om den inte rent utav säljs......

Den långsiktige köper en magnum utifrån en tanke, en princip eller en känsla. Dessa tar dem till banan (oftast utan att visa upp dem utan man hör dem mer än man ser dem) kanske inte varje dag men någon gång då och då. Och då skjuter de som regel riktigt bra med dem.

Det är fler som är kallade än som är utvalda att kunna skjuta riktigt grovt, lite som med dubbelstudsare. Det är helt enkelt inte för alla.

/T

• Thanks 1

Har en lokal stjärna som varje år kräver att få skjuta sitt bronsmärke med banans höger 6,5a med stöd mot kanten på skjutgluggen och extra tid för omladdning innan löpet börjar, för att sen jaga med sin vänster 300 weatherby magnum som förmodligen inte kontrollskjutits sen inköpet.

• Haha 1
  • Confused 1

23 minutes ago Dansken sa:

Håna gubbar och käringar på skjutbanan i all ära.
Håna dom tusentals som inte ens kommer och försöker i stället.
Det måste vara landslagsklass på alla skyttar här- minst- när man läser forumet.

Jag ser varken kända moderatorer, forister eller vapenskribenter på tävlingar. Det borde vara som att stjäla godis från barn för er..

Kör ni med samma nick när ni ställer upp på SM / NM i viltmålsskytte? Eller vilka namn kör ni under ?

Ja av någon outgrundlig anledning verkar flertalet jägare sky skjutbanorna!?

Gör mina tappra försök att få med vänner och bekanta till skjutbanan där jag brukar rigga för olika skjutövningar, som att plocka sockerbitar från 50 meters vallen, eller stående skytte utan stöd på lerduvor som riggats upp, bara för att nämna några. Oftast står jag där själv, vilket inte är så kul. :(

28 minutes ago Dansken sa:

Det måste vara landslagsklass på alla skyttar här- minst- när man läser forumet.

Jag ser varken kända moderatorer, forister eller vapenskribenter på tävlingar. Det borde vara som att stjäla godis från barn för er..

Kör ni med samma nick när ni ställer upp på SM / NM i viltmålsskytte? Eller vilka namn kör ni under ?

Mitt krav på älgen är att man lämpligen skjuter godkända serier med sitt eget jaktvapen och enligt gällande regler. Sen om det är en trea här, en fyra där så är det ändå ok.

6 minutes ago Finskavapen sa:

Ja det är omöjligt att få med folk till banan. "inte tid" "skjuta kan jag" "skjutit så mycket i mina dagar" "för dyrt"......bäst av alla är " går inte bra på bana, men i skogen då kan jag".

Vet ett lag som har blyprov dagen innan första jaktdagen på älg, då måste skytten med det vapen och ammo han avser bruka, från bänk skjuta 3 jaktskott och sätta dom inom en 15cm cirkel @100m.
Detta är utöver krav på godkänd älgbana, men de har det då många gör just så att de skjuter med en bössa (6,5) på älgbanan sen kommer de till skogen med en helt annan bössa.
Jaktledaren tröttnade på skadeskjutningar pga inte inskjutna vapen och skyttar som aldrig testat med den bössa de använder vid jakten.

De får mata jaktskott tills de klarar av att få in 3 skott i cirkeln, inte totalt utan 1 serie är 3 skott, missas 1 får de ny tavla och skjuta 3 smällar på igen.

Inte supermycket till krav, men mycket bättre än inget iaf.

" går inte bra på bana, men i skogen då kan jag".

Ja den är ju bäst av alla! Hört den med! :)

Om det inte går bra på banan under lugna kontrollerade former, hur f-n går det då i skogen... :(

1 hour ago Dansken sa:

Tävlat har jag gjort alldeles för mycket i mina dar - numera skjuter jag för att det är kul, så du får glänsa själv. Alternativt sno godiset själv.

Men det händer att jag är funktionär. 

T

13 minutes ago Sjöfaran sa:

Jag håller med Dansken här. 

Det snackas ibland lite väl mycket skit om dom som står på banorna å övar.......

Hade man mera låtit folk stå å öva i lugn å ro utan blickar å kommentarer å annat nedlåtande så hade med stor sannolikhet fler kommit med å tränat......

Ibland blir det på banorna lite gnissel när någon står å skjuter väldigt illa å någon vill komma med goda råd. Tänk då på det att ibland står folk å skjuter illa på grund av andra anledningingar än att man är dålig skytt...... kan till exempel vara att man försöker finna ett tekniskt fel eller att man står å prövar helt olika ny tekniker.....

Så lite mera respekt å lite mindre dömande av dom som kommer till banorna är nog faktiskt att tänka på.....:rolleyes:  

Ja det är bättre att göra misstagen på banan och lära av dom än att göra dom i skogen. :)

• Thanks 1

15 minutes ago Sjöfaran sa:

Jag håller med Dansken här. 

Det snackas ibland lite väl mycket skit om dom som står på banorna å övar.......

Hade man mera låtit folk stå å öva i lugn å ro utan blickar å kommentarer å annat nedlåtande så hade med stor sannolikhet fler kommit med å tränat......

Ibland blir det på banorna lite gnissel när någon står å skjuter väldigt illa å någon vill komma med goda råd. Tänk då på det att ibland står folk å skjuter illa på grund av andra anledningingar än att man är dålig skytt...... kan till exempel vara att man försöker finna ett tekniskt fel eller att man står å prövar helt olika ny tekniker.....

Så lite mera respekt å lite mindre dömande av dom som kommer till banorna är nog faktiskt att tänka på.....:rolleyes:  

Förutsatt att träningen inte enbart består av nån serie på pappälgen i september. Då är kritiken befogad, ty viljan att öva riktigt finnes ej.

1 hour ago pmt sa:

Tävlat har jag gjort alldeles för mycket i mina dar - numera skjuter jag för att det är kul, så du får glänsa själv. Alternativt sno godiset själv.

Men det händer att jag är funktionär. 

T

Samma här,tävlat i alldeles för många år emellanåt framgångsrikt emellanåt mindre framgångsrikt.

Nu besöker jag skjutbanor när jag behöver och är fullt medveten om hur långt min kapacitet idag sträcker sig.

/Mike

5 hours ago Dansken sa:

Tävlar enbart fält och ja mitt namn framgår, ibland är jag med o vinner men oftast inte. C

Alltid när man är på skjutbanan och bränner av skott så sitter samma farbröder på bänken och tittar på. Med en kaffekopp och cigarr, man får alltid tips man inte behöver :whistling:

En av dom kom och drog ett A4 under pipan trots att jag hade förklarat tydligt att pipan är helt friliggande och att jag hade kontrollerat det, och detta trots att bössan skjuter bra.

Jag är jäkligt ny själv, men har jäkligt mycket respekt för dessa "allvetande" farbröder som har hängt med i alla år, dom har en historia att berätta, dom har erfarenheter som ligger många många år bort i tiden för mig. 

Det skulle vara jäkligt tråkigt om dom inte hängde på banan, vem ska man annars "lära" sig nåt av och prata med, i väntan på att pipan svalnar till nästa serie? :) jag och brorsan brukar alltid slå vad på väg till skytteklubben, 100 spänn på att han, han, han och han sitter där nu. Och samtliga har fällt c:a 150 älgar var :lol:

Livet skulle vara tråkigt utan ljugarbänken. Utan dom som längre inte skjuter, men ändå är där för att hjälpa :wub:

13 minutes ago Varmint sa:

Alltid när man är på skjutbanan och bränner av skott så sitter samma farbröder på bänken och tittar på. Med en kaffekopp och cigarr, man får alltid tips man inte behöver :whistling:

En av dom kom och drog ett A4 under pipan trots att jag hade förklarat tydligt att pipan är helt friliggande och att jag hade kontrollerat det, och detta trots att bössan skjuter bra.

Jag är jäkligt ny själv, men har jäkligt mycket respekt för dessa "allvetande" farbröder som har hängt med i alla år, dom har en historia att berätta, dom har erfarenheter som ligger många många år bort i tiden för mig. 

Det skulle vara jäkligt tråkigt om dom inte hängde på banan, vem ska man annars "lära" sig nåt av och prata med, i väntan på att pipan svalnar till nästa serie? :) jag och brorsan brukar alltid slå vad på väg till skytteklubben, 100 spänn på att han, han, han och han sitter där nu. Och samtliga har fällt c:a 150 älgar var :lol:

Livet skulle vara tråkigt utan ljugarbänken. Utan dom som längre inte skjuter, men ändå är där för att hjälpa :wub:

Därför jag använder kåpor utan medhörning;)

Skytte är för mig en sinnesstämning har jag inte lust då åker jag inte dit! Har varit på skjutbanan 4 gånger i år. 2 för att jag var tvungen 2 för att jag hade lust. 

Skjuter inte mycket nu för tiden. Tiden jag får över vill jag jaga

När jag fått ordning på kolven på min 3006 ska den få sig ett pass på skjutbanan. Så som den är nu är jag inte sugen att skjuta med den. 

S