Sako_Finnbear Posted January 12, 2019 Author Posted January 12, 2019 51 minutes ago Flintbüchse sa: Köpte ett feinwerkbau 300s som jag skjuter lite frihand på 10m med. Kan man hålla fem skott inom gamla enkronan får man vara glad! ?? Ja det är faktiskt svårare än man kan tro på bara 10 meter! Quote
TekDr Posted January 13, 2019 Posted January 13, 2019 Det sjuka med frihand är att det normalt är lättare med diopter och 5- prickars tavla. Sköt en del diopter (FWB 300:or) i Chalmers skytteförening och det var mer regel än undantag att man sköt bort mittpricken (iallafall 9:or i snitt) trots en mer jägarmässig skjutstil. Det var inte lika lätt med den kikarsiktesförsedda bössan.... Quote
Popular Post Sako_Finnbear Posted January 6, 2020 Author Popular Post Posted January 6, 2020 Har hänt lite med min HW30S nu under julhelgen. Dels har lacken blivit bortslipad och kolven har sedan valnötsbetsats och oljebonad. Förutom det så har jag själv tillverkat en enkel smidig läderrem i riktigt bra läder. Börjar med att mäta ut rätt längd på remmen, använde en gammal rem som måttmall. Tar hål där skruvnitar och lädersnöre ska sitta. Sölja och lädersnöre. Provmontering. Oljar "köttsidan" av remmen flödigt. Här har remmen fått suga in oljan på köttsidan. Oljning av hudsidan av lädret, den mörknar ganska mycket. Läderbalsam med bivax på köttsidan för en tålig yta som står emot väder och vind. Här är även hudsidan smord flera gånger med läderbalsamet och remmen är färdig. Vill man kan man ju göra olika mönster eller t.ex stansa in sina initialer eller något, tyckte dock att en helt slät rem klär bössan bäst. 5 Quote
Sako_Finnbear Posted January 6, 2020 Author Posted January 6, 2020 3 hours ago Fonkystuff sa: Snyggt! Tusen tack!? Quote
Sako_Finnbear Posted April 11, 2020 Author Posted April 11, 2020 Slipade ju bort lack och gammal bets från kolven för ett tag sedan och valnötsbetsade och oljebonade i stället. Får väl säga att den är färdigoljad nu då den inte suger åt sig mer, de sista omgångarna med soloxiderad linolja för glans och yta. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted April 11, 2020 Author Posted April 11, 2020 Blev två träningstavlor i dag med bössan. 10 meter 5skott/tavla Stående med jägarmässigt stöd 10 meter 2 Quote
Popular Post Sako_Finnbear Posted May 2, 2020 Author Popular Post Posted May 2, 2020 Oljeboningen har fortgått och i dagsläget ser kolven ut såhär: 4 Quote
Sako_Finnbear Posted May 9, 2020 Author Posted May 9, 2020 Första gången jag övar precisionsskytte sittande med denna bössa... Bössan inskjuten med överslag på 20 meter för att ta mitt i vid 25-30 meter. Översta tavlan höll jag mitt i tian, understa höll jag lågt. HW30S 5,5mm. Gamo 4x32. RWS Hobby 5,5 11,9gr. Sittande med stöd under framstock.. 20 meter, 5 skott/tavla. saw meal restaurant 1 Quote
Sako_Finnbear Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 Blev lite plinking med luftbössan i dag, samt några papptavlor på 20 respektive 30 meter. Här skytte från 20 meter: Flyttade ut på 30 meter, där blev sidvinden påtagligt påverkande av träffbilden i sidled. Andra skottet kanade bössan till på skjutkudden, och det ser man ju vilken träff det är. Annars nöjd med 10 skotts träffbilden. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted May 31, 2020 Author Posted May 31, 2020 Lite stående skytte på 10m med luftbössan. Quote
Sako_Finnbear Posted February 1, 2021 Author Posted February 1, 2021 Skaffade nya diaboler till luftbössan, så fick ju tvunget skjuta in kikaren och sedan testa dessa. HW30S Gamo 4x32 JSB Jumbo RS 5,5mm 13,43gr 10m Stående med stöd mot stolpe Quote
Sako_Finnbear Posted April 4, 2021 Author Posted April 4, 2021 Blivit lite "äggaplinking" idag! Placerade ut ägg från 10-30 meter och skjöt sedan frihandsskytte på dom. Faktiskt lite mer utmanande än man kan tro när det som idag var kraftiga kastvindar. Quote
Dahla Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Kul att luftbössan används! Ifall man vill nörda till en HW30s lite så finns det "tune kits" hos Mr Maccari. Han har tillverkat fjädrar och allt möjligt till luftbössor i över 40 år. Kan upplevas som mer dryg än mig... men han är å andra sidan kunnig på sin sak. https://www.airrifleheadquarters.com/ Quote
hs_merkel Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 4 minutes ago Dahla sa: Kul att luftbössan används! Ifall man vill nörda till en HW30s lite så finns det "tune kits" hos Mr Maccari. Han har tillverkat fjädrar och allt möjligt till luftbössor i över 40 år. Kan upplevas som mer dryg än mig... men han är å andra sidan kunnig på sin sak. https://www.airrifleheadquarters.com/ Vortek? Quote
Dahla Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Vortek var rena rama skiten jämfört med Maccaris prylar för en 15-20 år sen men dom kanske har blivit bättre... eller kallar dom sina fjädrar för titanfjädrar fortfarande? Quote
Sako_Finnbear Posted April 4, 2021 Author Posted April 4, 2021 Jo det finns en del tuning grejor till dom. Dock funkar den så bra idagsläget så inget jag kommer göra i detta skedet. Men tack för tipsen! 1 Quote
Dahla Posted April 4, 2021 Posted April 4, 2021 Nånstans i nån låda i något utrymme här nånstans vet jag att jag har en fjäder från maccari till en hw30s... Det fina med maccaris fjädrar är att dom är anpassade till slagvolymen så det är ju inga fjädrar man ska köpa om man vill ha ut några m/s extra även om det i många fall ger en del extra utöver våra licensfria 10-jouls. Dock inte något nämnvärt på en hw30 i .177 Quote
Sako_Finnbear Posted April 4, 2021 Author Posted April 4, 2021 Min är en 5,5mm 10j bössa. Har inga planer på att "trimma" den då jag är jäkligt rädd om mina licenser. Hade varit så jäkla surt att åka dit på ett trimmat luftgevär. Nej räcker luftbössan inte till blir det .22:an. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted April 11, 2021 Author Posted April 11, 2021 Fortsätter träna på mitt frihandsskytte. Här blev det plinking på fallmål. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted July 3, 2021 Author Posted July 3, 2021 Rastlös och inte skjutet på länge... Började med en träningstavla på 20 meter stående med skjutkäpp. Gick sådär får jag säga! 😛 Men fanken vad tråkigt att bara skjuta tavla och de gamla vanliga fallmålen! :? Låg lite överblivet material från badrumsrenoveringen, och jag fick en idé! :idea: Riggade upp virket och hittade en kartong kex i skafferiet... :smt037 1 Quote
Recommended Posts