Jump to content

Lite allt möjligt om min Weihrauch HW 30S.

Recommended Posts

Posted
51 minutes ago Flintbüchse sa:

Köpte ett feinwerkbau 300s som jag skjuter lite frihand på 10m med. Kan man hålla fem skott inom gamla enkronan får man vara glad! ??

Ja det är faktiskt svårare än man kan tro på bara 10 meter! ;)

Posted

Det sjuka med frihand är att det normalt är lättare med diopter och 5- prickars tavla. Sköt en del diopter (FWB 300:or) i Chalmers skytteförening och det var mer regel än undantag att man sköt bort mittpricken (iallafall 9:or i snitt) trots en mer jägarmässig skjutstil. Det var inte lika lätt med den kikarsiktesförsedda bössan....

• 11 months later...
Posted
3 hours ago Fonkystuff sa:

Snyggt!

Tusen tack!?

• 3 months later...
Posted

Slipade ju bort lack och gammal bets från kolven för ett tag sedan och valnötsbetsade och

oljebonade i stället. Får väl säga att den är färdigoljad nu då den inte suger åt sig mer, de sista 

omgångarna med soloxiderad linolja för glans och yta.

IMG-4003.jpg

IMG-4005.jpg

• Like 1
Posted

Blev två träningstavlor i dag med bössan.

10 meter

5skott/tavla

Stående med jägarmässigt stöd

10 meter

IMG-4007.jpg

IMG-4009.jpg

• Like 2
  • 3 weeks later...
Posted

Första gången jag övar precisionsskytte sittande med denna bössa...

Bössan inskjuten med överslag på 20 meter för att ta mitt i vid 25-30 meter.

Översta tavlan höll jag mitt i tian, understa höll jag lågt.

HW30S 5,5mm.
Gamo 4x32.
RWS Hobby 5,5 11,9gr.
Sittande med stöd under framstock..
20 meter, 5 skott/tavla.

IMG-4095.jpg

IMG-4096.jpg

IMG-4097.jpg

saw meal restaurant

• Like 1
Posted

Blev lite plinking med luftbössan i dag, samt några papptavlor på 20 respektive 30 meter.

Här skytte från 20 meter:

IMG-4106.jpg

IMG-4109.jpg

Flyttade ut på 30 meter, där blev sidvinden påtagligt påverkande av träffbilden i sidled. Andra skottet

kanade bössan till på skjutkudden, och det ser man ju vilken träff det är. Annars nöjd med 10 skotts

träffbilden.

IMG-4111.jpg

• Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Lite stående skytte på 10m med luftbössan.

IMG-4276.jpg

• 8 months later...
Posted

Skaffade nya diaboler till luftbössan, så fick ju tvunget skjuta in kikaren och sedan testa dessa.

HW30S

Gamo 4x32

JSB Jumbo RS 5,5mm 13,43gr

10m

Stående med stöd mot stolpe

IMG_5326.JPG

• 2 months later...
Posted

Blivit lite "äggaplinking" idag!

Placerade ut ägg från 10-30 meter och skjöt sedan frihandsskytte på dom.

Faktiskt lite mer utmanande än man kan tro när det som idag var kraftiga kastvindar.

IMG_5650.JPG

IMG_5652.JPG

IMG_5653.JPG

Posted

Kul att luftbössan används!

Ifall man vill nörda till en HW30s lite så finns det "tune kits" hos Mr Maccari.

Han har tillverkat fjädrar och allt möjligt till luftbössor i över 40 år. Kan upplevas som mer dryg än mig... men han är å andra  sidan kunnig på sin sak.

https://www.airrifleheadquarters.com/

Posted
4 minutes ago Dahla sa:

Kul att luftbössan används!

Ifall man vill nörda till en HW30s lite så finns det "tune kits" hos Mr Maccari.

Han har tillverkat fjädrar och allt möjligt till luftbössor i över 40 år. Kan upplevas som mer dryg än mig... men han är å andra  sidan kunnig på sin sak.

https://www.airrifleheadquarters.com/

Vortek?

Posted

Vortek var rena rama skiten jämfört med Maccaris prylar för en 15-20 år sen men dom kanske har blivit bättre... eller kallar dom sina fjädrar för titanfjädrar fortfarande?

Posted

Jo det finns en del tuning grejor till dom. Dock funkar den så bra idagsläget så inget jag kommer

göra i detta skedet. Men tack för tipsen! :)

• Like 1
Posted

Nånstans i nån låda i något utrymme här nånstans vet jag att jag har en fjäder från maccari till en hw30s...

Det fina med maccaris fjädrar är att dom är anpassade till slagvolymen så det är ju inga fjädrar man ska köpa om man vill ha ut några m/s extra även om det i många fall ger en del extra utöver våra licensfria 10-jouls. Dock inte något nämnvärt på en hw30 i .177

Posted

Min är en 5,5mm 10j bössa. Har inga planer på att "trimma" den då jag är jäkligt rädd om mina

licenser. Hade varit så jäkla surt att åka dit på ett trimmat luftgevär. Nej räcker luftbössan inte

till blir det .22:an.

• Like 1
Posted

Fortsätter träna på mitt frihandsskytte. Här blev det plinking på fallmål.

IMG_5687.JPG

• Like 1
  • 2 months later...
Posted

Rastlös och inte skjutet på länge...

Började med en träningstavla på 20 meter stående med skjutkäpp. Gick sådär får jag säga! 😛

Men fanken vad tråkigt att bara skjuta tavla och de gamla vanliga fallmålen! :?  Låg lite
överblivet material från badrumsrenoveringen, och jag fick en idé! :idea: 

Riggade upp virket och hittade en kartong kex i skafferiet... :smt037 IMG_6346.thumb.JPG.22f454db05ae9c89a71ad151856acaac.JPG

IMG_6337.JPG

IMG_6341.JPG

IMG_6343.JPG

IMG_6344.JPG

• Like 1