Hardahakan Posted December 13, 2017 Posted December 13, 2017 Min Beretta 686 börjar att se lite torr och tråkig ut, efter höstens, något blöta, jakter. Har tidigare kört med Gyttorps stockolja, men tycker inte att produkten inger något större kvalitativt intryck. Har fått för mig att Beretta använder True-oil på sina kolvar, är det då, förslagsvis, en bra produkt att använda för att "mätta" den torra kolven? Eller finns det något annat som är bättre? Tacksam för svar. Quote
Sako_Finnbear Posted December 13, 2017 Posted December 13, 2017 Tru-oil funkar mest som lack, torkar i ytan utan någon större inträngning. Kör med linolja/terpentin i stället, mycket bättre och mycket snyggare yta. 1 Quote
Hardahakan Posted December 13, 2017 Author Posted December 13, 2017 Tackar för svaret! Misstänker att det är något man blandar själv? Eller finns det någon färdig produkt? Quote
Blötjärn Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Linoljan ska väl vara kallpressad och (oxiderad?) vila i solen i ett solrikt fönster i ett år innan? Annars kan man förstöra stocken när linoljan oxiderar i träet och blir svart/väldigt mörkt? Pratade med en möbelsnickare för ett tag sen han gav mig denna info.. 1 1 Quote
Blötjärn Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Blev osäker, kolla upp detta innan du smetar på stocken så du har rätt grejer Quote
Hardahakan Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Tackar för rådet! Det känns som att linolja är den mer långsiktiga lösningen. Men det finns inga motsvarande produkter att köpa någonstans? Kommer att bli något hundsläpp i helgen, och känner jag dem rätt, så kommer det att bli ett par turer i ungskogar med blöt snö, så hinner inte riktigt vänta ett år?. Quote
Sako_Finnbear Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Köper man fin kallpressad linolja så mörknar den obetydligt. Vill man så köper man soloxiderad (standolja), men den är svindyr! Man blandar själv 1/3 Terpentin och 2/3 linolja. Vill man köpa färdigt rekommenderar jag Napier London gunstock oil. 1 1 Quote
Hardahakan Posted December 14, 2017 Author Posted December 14, 2017 Tackar så mycket för alla råd och tips! Quote
Sako_Finnbear Posted December 14, 2017 Posted December 14, 2017 Här har du riktigt fin Linolja: https://ottossonfarg.com/product/svensk-kallpressad-kokt-linolja-1-liter/ Här är soloxiderad Linolja:https://ottossonfarg.com/product/soloxiderad-linolja/ 1 Quote
Recommended Posts