Jump to content

Tjocklabbe som apportör...

Recommended Posts

Posted

Tjena

Vi har blivit med labbe under lite annorlunda omständigheter. Hon är från Silverlabrador. Denna kennel verkar inte ha något bättre anseende, vad jag förstår. Vi har inte valt vår Jackie som man brukar med hundar, utan hon har hamnat hos oss! Där är vi nu. Där jag vill hamna är: ha en fungerande apportör till duvjakt i gömsle, en stor hund man kan ha lös i skogen, en hund min fru kan träna och gå lite kurser med. Med Jackie har vi nu 8 hundar. Vi har alltså viss hundvana, men har aldrig tränat upp en apportör. Önskar tips på litteratur, kurser nära Götet, Youtube-klipp om apportträning, ja you name it! Allt från själva apporten till skottstadga kan behövas nötas lite mer, då jakten nog inte ligger främst i genetiken! Men vem vet: det kan ju bo en riktigt duktig apportör där inne...?

IMG_0777.thumb.JPG.425528fe2e7fa69d51db7b7b79ab4912.JPG

p.

• Like 1
Posted

"Retrievern som apportör" av Memea Mohlin och Lena bratsberg är riktigt bra. 

Sten Christoffersson har många poänger i både sina böcker och filmer. 

Även Keith Matthews filmer är sevärda. 

Posted

Jag gick både lydnad och apportkurser hos en kille i Mölndal som heter Lars-Göran Stervik. Grymt duktig, han fick en rätt envis tysk jaktterrier att apportera så en labbe ska nog lösa sig;)

http://www.hundiversitetet.se/

Posted

Skaffa Christoffersons bok och filmer.

Börja med att träna inkallning, lära hunden vänta och vad ett nej betyder. Det brådskar inte med vare sig skott- eller apporteringsträning. 

Bryt inte ihop om hunden ändå inte vill apportera.

/M

Posted

Bryta ihop är ingen risk... Hon får bli promenadsällskap isf. Hade jag skaffat en labbe med de ambitionerna "på riktigt" så hade det varit annorlunda. Nu hoppas jag bara, väldigt kravlöst.

greifelter: vilken ras gick du med?

p.

Posted
1 hour ago vandraren sa:

Bryta ihop är ingen risk... Hon får bli promenadsällskap isf. Hade jag skaffat en labbe med de ambitionerna "på riktigt" så hade det varit annorlunda. Nu hoppas jag bara, väldigt kravlöst.

greifelter: vilken ras gick du med?

p.

Jag gick med min Breton men där var en salig blandning hundar. Stens bok har varit min bibel sen vi skaffade hund för snart tio år sen. 

Posted

Greifelter

Har du titeln på boken? Var på bibban idag och kollade: de hade dåligt med böcker där, men de skulle nog köpa in nån av Christofferssons böcker! Kul

p.

PS Böcker hade de ju rätt gott om, men dåligt med böcker om apportering....

• 3 years later...
Posted

Jo, och så särskilt tjock blev hon ju inte heller....

p.

• Like 2
Posted

Riktigt fin!

GRATTIS!

Hur hunden blir beror mest på föraren anser jag. Oavsett kennel.

Å här har det ju blivit riktigt bra!!!sen är det klart att man har sina favoriter bland kennlar men det är en djungel och återigen är det viktigaste hur ni funkar tillsammans du och hunden.

härlig kompis ni har fått!

• Thanks 1