Jump to content

Recommended Posts

Posted

Funderar att köpa en båge som hobby.  Kanske så småningom vara med i nån tävling i 3D eller jakt, fält såsmåningom. 

Funderar på i titeln nämnda klasser. Hur mycket skiljer dem åt? Ex barebow och jaktrecurve(insinktive)? Å vad är de praktiska skillnaderna mellan långbågen och jaktrecurve. Är det främst att recurven är mer lättdragen? 

I vilken av klasserna är det flest deltagare på tävlingar?

Sen undrar jag om det här med dragvikt. Hur kraftig måste den vara för att en båge ska funka skapligt på tävling? Hur skiljer dig det mellan klasserna?

hela familjen ska ev börja skjuta lite på lokala klubben.  Verkar bara en bra familjesport tycker jag!

Posted

Nu är det några år sedan jag la ner bågskyttet, det var nog ganska precis samtidigt som stinkskyttarna fick en "egen" klass, så fördelningarna däremellan ska jag inte uttala mig om.

Skillnaden mellan långbåge och recurve skulle jag sammanfatta som så att du får mer fart på pilarna vid samma dragstyrka med en välgjord recurve gentemot långbåge, men långbåge är "lugnare" i beteende och mer förlåtande mot hur du t.ex. greppar. (Längre lemmar ger massa längre ut från bågens rotationscentrum som agerar som rörelsedämpare)

Dragstyrkan får man nog anpassa löpande varefter man tränar och din grundstyrka. Jag skulle i dagsläget riskera multipla bråck om jag skulle försöka dra dom tyngsta bågarna som jag gjorde när det begav sig. Musklerna finns helt enkelt inte kvar... 

Men att börja runt 30-35 är nog inte helt fel för en normaltränad man, men var beredd på att man nog snart vill gå upp lite. Ta er ner till klubben och be om att få prova lite, beroende på var ni finns så kan det ju finnas handlare där man får hjälp att prova ut båge.

/Patrik

• Like 1
Posted

Tack! Tävlar man i samma klass med långbåge och jaktrecurve? Är det dumt att börja med en långbåge, är det nåt man bör göra först efter att ha tränat in teknik osv?

Posted

Som jag sa så la jag bågarna på hyllan ungefär samtidigt som dom började stöka runt i klasserna och började prata barebow, instinktiv etc.  Så jag har faktiskt inte koll på hur klasserna är indelade idag.

Jag gav dig skillnaderna mellan långbåge och jaktrecurve utifrån bågmodellernas konstruktion ;)

Normalt börjar dom flesta i den klassen som heter recurve idag, jag stod ut med det i ca 2 veckor, sen kastade jag mig över till långbågarna, det är där det riktigt utmanande bågskyttet finns om du frågar mig. Rätt eller fel får nog du/ni avgöra själv, jag ångrade mig inte i alla fall. Men det är rätt många i alla olika klasser, så bevisligen tycker ju folk olika...

Jag vidhåller nog att du ska försöka få komma ner till den tilltänkta klubben med familjen för att få prova på lite, då får alla förhoppningsvis känna på lite olika bågar och känna efter vad som passar. Vissa vill ha compound med diopter, andra vill ha långbåge med "ungefär nu känns det rätt"-sikte. 

Det är ju lite tråkigt att plöja ner en massa pengar i bågar och pilar för att efter ett år inse att det var fel och sen börja handla nya grejer. Just saying....

Vad gäller teknikskillnad mellan recurve, jaktrecurve och långbåge så är dom rätt likartade, så det är ingen större skillnad. Det är väl snarare hur man siktar och vad som är tillåtet att göra för att förenkla för sig där som skiljer. Långbåge kan vara fruktansvärt frustrerande när det går dåligt och helt underbart när det funkar, bara för att det är en såpass stor del av känsla inblandad. (Tänk dart, så är du rätt nära, där siktar man inte i egentlig mening, men går det bra och man har tränat ordentligt så sitter dom där ändå. ) Träning, träning, träning, muskelminne, inlärt beteende etc...

Tack du, nu började jag sakna bågskyttet igen ;)

/Patrik

• Like 1
Posted

Jodå vi ska satsa på en prova på kväll. Båge md sikte osv vidare lockar inte mig, så det blir nåt mer strippat än recurve eller compound. Men ärlig så verkar ju skillnaderna mellan långbåge och jaktrecurve och mellan barebow och jaktrecurve ganska minimala...

Känner jag mig själv så inser jag att barebow är det smartaste att börja med eftersom det verkar vara det man kör påprova på och det finns flera nybörjarpaket om man vill köpa. Men jag kan antagligen inte motså en långbåge eftersom de är så snygga...

• 2 years later...
Posted

I Barebow får du ha stabiliserande vikt på bågen, justerbar pilhylla, plunger och du får använda strängklättring när du siktar (ingen siktmedel dock). Det som gäller är att barbågen ska kunna passera genom ett hål på 10 cm i diameter.

Inget av detta får du ha eller göra i långbåge- eller i instinktklassen. Här får du bara ha båge och pil - that's it. Du får inte ha siktmedel eller använda strängklättring, fingrarna måste vara vid pilen. Det betyder där bara är ett siktesystem kvar - gapping. I båda klasserna kan du självklart välja att sikta instinktivt. 

Den ända skillnad på långbågeklassen och instinktklassen är att långbågeklassen bara får använda långbågar (no shit, Sherlock) och träpilar i fälten, skjuter man tavla får man också använda aluminiums pilar. I instinktklassen för du använda alla bågar där handtaget är gjort av trä och alla pilar.