Hoppa till innehåll

vandraren

Recommended Posts

tax, drever, labbe, spets, vorsteh osv osv.

Tänkte vi/man kunde dela med sig av sina fördomar på ett kärlexfullt sätt med glimten i ögat! Jag har t.ex flera kompisar med strävhåriga taxar medan jag har korthår. Vi kivas alltid med varandra, om det egna hårlagets förtjänster, och ännu hellre om det andra hårlagets ohemult många brister!!! Man kan lixom inte låta bli....

Nu vill jag få reda på vad andra tycker om, framförallt, andras konkurrerande rasers brister och tillkortakommanden, dessutom kryddat med påhopp på hundförare som tillhör hundarna i de olika kategorierna.

Jag har ett önskemål, då jag nyss blivit med labbe, om påhopp kring just denna ras, så jag vet vad jag skall skaffa.... En oljerock fick jag två dagar efter Jackie kommit hit. En slump, men en lycklig sådan...? Vilka stövlar har en labbeägare? Vad bär han/hon på huvudet?

Jag kan börja med ett påhopp, för att illustrera vad jag menar:

Vildsvinshundförare ser ut som en blandning mellan en televerkare och commandosoldat!

Det var ju inte så farligt...? Men så är ju jag en ovanligt snäll mänska oxå....

p.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju en rätt halvtaskig hundförare som haft en korthårstax som tyvärr fick kila vidare alldeles för tidigt (hon började precis lugna sig och få lite skärpa när allergibesvär kom och förstörde massa)... köpte då en omhändertagningstax från på vinst och förlust för att inte va utan hund i en tid då valp inte var att tänka på... :blink: vart la mest förlust där ;).... men hon är rätt bra på att spåra och rätt varm och go att ha i sängen. Så nu när springern kommit in i familjen är hon förtidspensionär från jakten och rätt nöjd med det.

Jag är då numera springer spaniel hundförare och har honom som stötande slaskhund på allt egentligen... det som vill springa framför honom får göra det... (så rättrogna spanielmänninskor lär fasa över detta fruktansvärda frånsteg från stöthund på fågel)... men det är vad som behövs på våra marker som har lite för ont om snällt buktande rådjur för att träna upp en bra drivande och lite för mycket vildsvin så det är bra att kunna skjuta vad som kommer utan att behöva tänka på det får man inte skjuta för den hunden och inte det för den... alltså är jag en rasotrogen opportunisthundförare :ph34r:

Så nu har jag mest sågat mig själv men handen på hjärtat så går det rätt många mediokra till rätt usla hundar/hundförare på den handfull som faktiskt är riktigt bra, jag tillhör inte den senare kategorin men jag behöver röra på mig och nån målsättning är ju bra att ha...

:ph34r: wooosh nu har jag förolämpat 95% av alla hundförare på direkten....

Något som dock de flesta säger är att just deras hund är väldigt duktig ;)... tur man alltid kan skylla på att det inte var något vilt i just den såten...

En observation jag gjort på iallafall hundförare av spetsar/laikor mm för att jaga gris är den fruktansvärt välfyllda pickupen man måste ha för att dra runt denna cirkusen...man kan ju bli avundsjuk för mindre.... :D

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now faxe sa:

Men jag kontrar snabbt med denna och då gäller det självklart älgjakt med spetsar.

Livet.jpg.6c7aba4edd53c59670bb22098ea90bca.jpg

 

Gäller valfri vidlyftig hundsort på mindre marker i södra sverige....:ph34r:

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såja: precis så jag tänkte! faxe var ju snäll nog att " förolämpa" sig själv.... Jag tycker annars att vaktelägg är nåt av en favorit!? osv osv

Stövare och dess hundförare brukar vara lätta mål...? Känner en som brukar bjuda in till stövarjakter, och han vill gärna ha in ursäkterna för uteblivna drev några dagar innan..  

p.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp! Senast vid samlingen ska stövarägaren ange skälen för varför dagens/nattens jakt inte kommer att lyckas. Vi brukar försöka hjälpas åt att hitta på bra grejer.... Sedan är det bara att kryssa på listan!

Själv brukar jag i ärlighetens namn fega lite med terriern... Han är lite för snabb så det buktar inte så värst... Hittar han älg är det ju synd... Nä, det finns inga tjt-uppfödare som avlar på skallet... Hellre jaktlust än dressyr... Äh, han har nog noskvalster i bakspåret..(när han fastnar i någon rondell och går varv på varv i tillbakagången...)...

För övrigt har jag aldrig jagat med en bra strävhårstax. Nixpix. Men jag har drivit fram bäver till en passkytt! Utan hund!

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

JPA: Gubbkepsar inköpta i London har jag i drivor! Kört det i många år! Hammerfan som man är! Men så enkelt är det väl inte...? Kör bara kängor i skogen t.ex. Fått för mig att labbejägare har gummistövlar...?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago JPA sa:

Det en tax behöver göra för att bli champion klarar en drever av på en förmiddag :P

Munhuggandet hör jakten till! Sen behöver du en engelsk keps sen är du hemma i labbevärlden Vandraren ;)

Drever är varje taxägares dröm!

Tax = griswobbler

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago vandraren sa:

JPA: Gubbkepsar inköpta i London har jag i drivor! Kört det i många år! Hammerfan som man är! Men så enkelt är det väl inte...? Kör bara kängor i skogen t.ex. Fått för mig att labbejägare har gummistövlar...?

p.

Jasså du! Både valt fel ras och lag:D

Jag vet faktiskt inte vad du ska ha. Ett glatt humör är nog viktigast, och det verkar du ju ha! :)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fel lag......? Om jag skulle gissa spontant....... Drever.... Då har du ju ingen smak.... Äh, så illa kan det väl ändå inte vara.....? Fast....

Inte håller du väl på Jids....?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som all-round hundägare, så blir man besviken, för allt.

springer bara å pissar i såten.

Bara konstatera att slaskhund är jobbigt för psykisk hälsa, men..man hoppas iaf på jakt.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago vandraren sa:

Fel lag......? Om jag skulle gissa spontant....... Drever.... Då har du ju ingen smak.... Äh, så illa kan det väl ändå inte vara.....? Fast....

Inte håller du väl på Jids....?

p.

Manchester United... Bring it on! :P

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Bubs sa:

Vill man bli en bättre bilförare så kan man ju alltid skaffa sig en gråhund :D

/Willy

Hundskjutsare..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man U: så originellt........!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-02-05 at 19:03 charlie sa:

Som labbeägare bör man väl ha tweedkeps, oljerock, le chameau-stövlar och tillhörande walking stick. På finare tillställning tweedbreeks, alternativt holkar till vardags...

Man kanske skulle köpa en jaktlabbe igen:wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...