Jump to content

Labbe, gundog, Jackie

vandraren

Recommended Posts

Tjena!

Startar ytterligare en tråd här, då frågeställningarna skiljer sig, och för att vi nu haft vår Jackie ett tag. Nu har jag hunnit observera några saker, som även det medför frågor.

Vad menas med gundog? Vad gör de?

Jag har nu haft Jackie ett tag, och vill berätta två saker särskilt, som ser riktigt lovande ut:

1. Vi var ute och gick och passerade då stället där barnfamiljer och pensionärer matar änderna. Änderna lyfte så det dånade: taxarna ville fram och nypa dem, Jackie satte sig som om svansen vägde 200 kg!!!! Satt hur stadigt som helst!

2. Vi gick ut på ett fält, ifrån en kortände, och jag släppte Jackie. På väg ifrån mig så höll hon till höger, alltså från mitten och ut till muren på höger hand, och slog fram och tilbaka. Vid fältets ände så höll hon sig på vänster sida, och slog från kantremissen till mitten, på vägen tebax. Väl tebax så rundade hon mig och gick rakt iväg ut i ytan hon sökt av och tog en löpa som ledde henne över muren till höger... Då blev frun nervös och kunde inte hålla tyst, så hon började tjoa och kalla på Jackie... Lesson learned: ta inte med frun nästa gång Jackie skall få känna sig fram...

De två observationerna/upplevelserna känns mycket lovande! Hoppas nu bara att det inte bara var slump att hon uppförde sig så....?

p.

• Like 2

Gundog är väl ett samlingsnamn för fågelhundar. Tror att både rasgrupp 7 (stående fågelhundar) och 8 (apportörer och stötande fågelhundar) ingår. Namnet kommer väl från att de jagar under bössan på något sätt till skillnad från hounds som jagar mer självständigt. 

Låter ju lovande det du beskriver. :thumbsup:

• Like 1

Min Lab  har nån inbyggs sensor mao bössa fram = jaktläge på , visst kan hon rusa ut och skrämma 200 gräsänder som sitter på bryggan där Jag har  båten  men att aktivt vförsöka ta dom nej .  Sen om det är gundog vetefan ! 

/P

3 hours ago Sun Flower sa:

Hur har du tänkt jaga med henne? Det låter som du tänker ha henne som stötande också, inte bara apportör? 

Det vete fan.... Men jag har behov av en apportör, och en förhoppning om en hund som kan jaga nära mig. Då jag har tre taxar så finns ju inte behov av stötande som i kortdrivande direkt. Men gärna en hund som kan peta upp fasan, morkulla, hare osv, utan förföljande. Och en hund jag kan ha lös på dagsvandringar. 

p.

2 hours ago vandraren sa:

Det vete fan.... Men jag har behov av en apportör, och en förhoppning om en hund som kan jaga nära mig. Då jag har tre taxar så finns ju inte behov av stötande som i kortdrivande direkt. Men gärna en hund som kan peta upp fasan, morkulla, hare osv, utan förföljande. Och en hund jag kan ha lös på dagsvandringar. 

p.

Cocker:yes:.

DSC_0057.thumb.JPG.e6bc25399df0dc61ac0842e177d3327c.JPGDSC_0041.thumb.JPG.2d6c72e1e2ca48fdc0b92b31152432ce.JPG

6 hours ago vandraren sa:

p.

Jag menar stötande som i stötande fågelhund (spaniels). Du kan ju kolla hur man tränar en spaniel att söka. Det blir ju antagligen inte lika bra som en jaktspaniel men det går nog att få det att funka hyfsat. 

Det borde finnas en del på youtube i ämnet. Som jag förstår det är det inte helt ovanligt i USA att man använder labbar som stötande fågelhundar. 

Det går alldeles utmärkt att använda labbe som stöthund, kanske inte med samma fart, vilja och uthållighet som en Spaniel men det mesta av viltet kommer ska nog bli stött ;)

4 hours ago faxe sa:

Cocker:yes:.

DSC_0057.thumb.JPG.e6bc25399df0dc61ac0842e177d3327c.JPGDSC_0041.thumb.JPG.2d6c72e1e2ca48fdc0b92b31152432ce.JPG

Lös på dagsvandringar....? Jag har jagat lite, tyvärr alltför lite, med cocker, men att kunna ha den lös på sommaren tror jag inte.... Dock optimal för jaktformen jag nämner som hund som jagar nära. Haft underbara upplevelser med cocker och morkulla.

p.

44 minutes ago Sun Flower sa:

Jag menar stötande som i stötande fågelhund (spaniels). Du kan ju kolla hur man tränar en spaniel att söka. Det blir ju antagligen inte lika bra som en jaktspaniel men det går nog att få det att funka hyfsat. 

Det borde finnas en del på youtube i ämnet. Som jag förstår det är det inte helt ovanligt i USA att man använder labbar som stötande fågelhundar. 

Huvet på spiken!

Fattar att det inte kommer bli lika bra som med "riktiga" fågelhundar! Men tänker: först sitta i gömsle och jaga duva, efter floget är över så skrota runt på fält och i raviner efter div vilt. Sen på em repris på tidigare nämnda. Alltså en heldag med vila för husse och hund mitt på dagen, alt en skogspromenad på några timmar.

Har haft tankar på en Gammeldansk hönsehund, men nu flyttade Jackie in hos oss....

p.

• Like 1

24 minutes ago Skånepåg sa:

Det går alldeles utmärkt att använda labbe som stöthund, kanske inte med samma fart, vilja och uthållighet som en Spaniel men det mesta av viltet kommer ska nog bli stött ;)

Opretentiös skrotjakt med hund och hagla! Som tweedjakt, fast tvärtom...? Gå ut själv utan förväntningar, men med vissa förhoppningar....? Alltså en sällskaplig apportör som kan vaska fram en och annan skottchans på fält! Bara njuta av dagen och samarbete med hunden.

p.

2 hours ago vandraren sa:

Lös på dagsvandringar....? Jag har jagat lite, tyvärr alltför lite, med cocker, men att kunna ha den lös på sommaren tror jag inte.... Dock optimal för jaktformen jag nämner som hund som jagar nära. Haft underbara upplevelser med cocker och morkulla.

p.

Självklart går det att ha en tränad Cocker lös under dagsvandringar:yes:. En cocker skall endast jobba under bössan.

1 hour ago faxe sa:

Självklart går det att ha en tränad Cocker lös under dagsvandringar:yes:. En cocker skall endast jobba under bössan.

Jo... jag vet... Men en labbe med mindre jakt blir lixom mer följsam naturligt, tänker jag. Jag vill promenera och inte dressera, när jag är ute då. Alltså en jycke som hänger på bara. Och nu diskuterar vi en jycke som flyttat in hos oss, inte en hund vi funderar på att skaffa.

p.

11 minutes ago vandraren sa:

Jo... jag vet... Men en labbe med mindre jakt blir lixom mer följsam naturligt, tänker jag. Jag vill promenera och inte dressera, när jag är ute då. Alltså en jycke som hänger på bara. Och nu diskuterar vi en jycke som flyttat in hos oss, inte en hund vi funderar på att skaffa.

p.

:thumbsup:

Jag ställer frågan igen, om nån har annat svar än de som givits här i tråden. Inte för att jag tror att svaren är fel, utan mer för att jag bl.a läst att vissa uppfödare har labbar av typen gundog. Då har jag funderat på vad det betyder... 

p.

Nu gissar jag men kan det vara jaktlabbe de menar då? Dvs. labradorer avlade på jaktmeriter till skillnad från utställningslabbar som avlas på utseende. Kan du inte lägga in en länk så kanske det blir enklare att svara? 

Begreppet "gundog" går, som sagt, att översättas med fågelhundar (stående, stötande och apporterande) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gun_dog

5 hours ago vandraren sa:

Jag ställer frågan igen, om nån har annat svar än de som givits här i tråden. Inte för att jag tror att svaren är fel, utan mer för att jag bl.a läst att vissa uppfödare har labbar av typen gundog. Då har jag funderat på vad det betyder... 

p.

I hundsverige delas de olika hundraserna in i olika rasgrupper av Svenska kennelklubben, t.ex drivande hundar, sällskapshundar o.s.v. The Kennelclub i England använder sig av ett annat grupperingssystem där "gundogs" är en av grupperna. Där ingår flera olika av de svenska grupperna bl.a spaniels och retrievers från svenska rasgrupp 8 och settrar från svenska rasgrupp 7. Däremot ingår inte de drivande hundarna från svenska rasgrupp 6, de tillhör den engelska gruppen "hounds". På frågan "Vad gör gundogs" kan man förenklat och generellt säga att de jobbar under hagelbössan.

• Like 1
  • Thanks 1

9 hours ago vandraren sa:

p.

Används för fågeljakt...

Eftersom uttrycket används på raser med varierande arbetssätt och användning, så är en mer specifik beskrivning i betraktarens öga.  Det kan säkert vara så att kennlar använder uttrycket för att skilja sin uppfödning från rena sällskapslinjer.

När det gäller retrievers har amerikanerna till och med "utvecklat" dessa att passa den jakt de har och de används till att stöta fågel i stor utsträckning. Det finns t.o.m. linjer som är pointing labradors, vilket knappast är accepterat i UK.

13 minutes ago underbron sa:

Används för fågeljakt...

Helt rätt men även till hårvilt, har varit med som beater på lite roughshoots där stötta såväl kaniner som harar fått sätta livet till. Det stöttes en del muntjack också men de fick passera utan ens salut.

Ska tala om för er va en gundog är! Det är en rottweiler som heter Piggy å bor hemma hos mig! Hon bli alldeles till sig då man kommer med bössan å på gåsjakten är hon en knalldräpare av rang, INTE knallapportör, för hon bara far dit eller jagar ikapp om dom springer å dräper gässen rakt av. Jag må sätta fast hon i en markspiral. :sweat:Apportera få man göra själv men hon fyller funktionen att stoppa skadade gäss som springer å söka upp dom som ligger döda i högt gräs.:)

• Haha 1

En riktig "Gundog" var Balder: Han var Rottweiler/Doberman- Schäfer/Labrador korsning

Allt han hämtade var garanterat dött när han (efter lite övertalning) lämnade ifrån sig viltet.
Han hämtade ALLT- bara gässen inte låg i kanalen: Då fick vi hämta dom själv, för han ville inte bli blöt om tassarna.

Han var också duktig att spåra. Om han gick försiktigt runt eventuelle vattenpölar kunde man räkna med att djuret inte var skadat. Om han gick rakt genom det värsta dye, blöta och slask och vatten som en Sherman tank- då var det allvar ;)

• Haha 1

Sunflower!

Detta skall jag absolut ta en titt på! Jycken ser ju tom ut som jag tror Jackie kommer göra!IMG_0967.thumb.PNG.f0197817dacc2a3e47c8b47b688cfeca.PNG

Det får bli en kvällsaktivitet.

p.

Ok!

Då skall jag inte envisas mer! Forumet är enigt: jyckar som jagar under bössan är gundogs!

p.

• Like 1