Proximo Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Hej vart kan man få tag i Tikka T3/T3x superlight stainless hittar inte nån stans på nätet finns den ej i sverige ? hur krångligt å kostsamt e de att få tag i en tex från finland eller annat eu land om de ej går att få tag i sverige? Är kaliber 30-06 som jag vill ha. Quote
MrT. Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 29 minutes ago Proximo sa: Hej vart kan man få tag i Tikka T3/T3x superlight stainless hittar inte nån stans på nätet finns den ej i sverige ? hur krångligt å kostsamt e de att få tag i en tex från finland eller annat eu land om de ej går att få tag i sverige? Är kaliber 30-06 som jag vill ha. Varför inte kontakta Torsbo och be dom ta hem en för dig ? Om dom tar hem en för dig, betecknas den som såld (till dig) iofs, så det gäller att du vet med dig att du verkligen vill ha en. Quote
Malx Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Går som sagt att beställa men var beredd på lite väntetid. Fick besked om drygt 6 månader när jag ville ha tag på en i .223 i höstas. Kan ju ioförsig vara helt annorlunda i annan kaliber. (I stainless och med fabriksgänga, andra kombinationer gick att få snabbare) Quote
Ompi Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Walter borg fick hem min t3 lite i 222 rem innan jag fick min licens Quote
Hipshot Posted February 18, 2018 Posted February 18, 2018 Det beror på vart bössan finns. Finns den i Västberga så går det fortare.. oftast. Finns den däremot i Finland så blir det problem... Quote
Proximo Posted February 19, 2018 Author Posted February 19, 2018 Har kontaktat torsbo och fick svar att en utan flutad pippa kunde dom fixa men ja vill ja den med flutad. Väntar på svar om dom om få fram. Maila även pn jakt men dom kunde inte. Hur funkar det att köpa på åland? Alltså med papper å licens ? Quote
MrT. Posted February 19, 2018 Posted February 19, 2018 34 minutes ago Proximo sa: Hur funkar det att köpa på åland? Alltså med papper å licens ? Inte för att jag vet (dessutom, Åland ligger väl inom EU ?) så skulle jag nog vilja rekommendera dig att vänta på Torsbo, för att köpa vapen över gränserna är säkert ett himla byråkratiskt projekt, knappast värt besväret. Men som sagt, vet, det gör jag inte. Quote
Hipshot Posted February 20, 2018 Posted February 20, 2018 Det spelar ingen roll vilken handlare du frågar alla ställer i sin tur samma fråga till Sako Sweden och de har alltså meddelat att flutad pipa inte går att fixa. Ska du ha den så kasta iväg ett mail till Sune på Åland. Så bökigt är det inte, du får skaffa ett införseltillstånd bara. Det finns många här som köpt pipor och annat via Åland/Finland. Annars kollar du med Sune om han kan ta hem bössan och när du får klartecken där så ber du någon handlare som är bra att plocka hem bössan från Åland. Då slipper du söka införseltillstånd. Quote
MrT. Posted February 20, 2018 Posted February 20, 2018 42 minutes ago Hipshot sa: Det finns många här som köpt pipor och annat via Åland/Finland. Finns det något skäl (som jag inte känner till), vilket gör det fördelaktigt att handla från Åland framför svenska återförsäljare, förutom den anledning som TS efterfrågar . Quote
MrT. Posted February 20, 2018 Posted February 20, 2018 13 minutes ago Hipshot sa: Man slipper Sako Sweden. Jaså, är det så illa med Sako Sweden . Quote
Hipshot Posted February 20, 2018 Posted February 20, 2018 De är lite för stora eller något.. jag vet inte. Vet hur de hanterade fadäsen med Quaden när den kom och hur kass deras leveranstider är när man beställer något de inte har hemma. Sen drar de sig inte för att ljuga för att rädda ansiktet.. Har i mail hur de gör gällande att Benelli Cordoba inte laddar om 24 gr plugg tex.. Hyggligt säker på att Benelli har en annan uppfattning i frågan Men ok.. jag är kanske lite väl hård, de gör säkert så gott de kan.. eller nåt. 2 Quote
Proximo Posted February 21, 2018 Author Posted February 21, 2018 16 hours ago Hipshot sa: Det spelar ingen roll vilken handlare du frågar alla ställer i sin tur samma fråga till Sako Sweden och de har alltså meddelat att flutad pipa inte går att fixa. Ska du ha den så kasta iväg ett mail till Sune på Åland. Så bökigt är det inte, du får skaffa ett införseltillstånd bara. Det finns många här som köpt pipor och annat via Åland/Finland. Annars kollar du med Sune om han kan ta hem bössan och när du får klartecken där så ber du någon handlare som är bra att plocka hem bössan från Åland. Då slipper du söka införseltillstånd. Torsbo kunde fixa flutad pipa å gängad dom kan man lita på. Vad kostar det tillståndet ? Är ju inte långt till Åland för mig bör i västmanland. Han e ju billigare iaf. Men enklare om de blir strul med Torsbo då de är i Sverige. Väntar på svar från sako Ang exakt vikt på bössan då de inte står på sako Sweden eller Tikka.fi Quote
Hipshot Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 Om torsbo fixar pangen så behöver du inte fundera på införseltillstånd.. Vet att folk här köpt prylar på Åland förvånar mej att ingen klivit på och berättat om pris/förfarande.. Quote
Tazswe Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 På 2018-02-20 at 00:51 MrT. sa: Inte för att jag vet (dessutom, Åland ligger väl inom EU ?) så skulle jag nog vilja rekommendera dig att vänta på Torsbo, för att köpa vapen över gränserna är säkert ett himla byråkratiskt projekt, knappast värt besväret. Men som sagt, vet, det gör jag inte. Så himla byråkratiskt är det inte att köpa vapen inom EU. Skall man nämna något positivt om EU så är det att importen av vapen inom EU har blivit lättare. Sedan om det är lönsamt är en annan sak. Quote
MrT. Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 2 hours ago Tazswe sa: Så himla byråkratiskt är det inte att köpa vapen inom EU. Skall man nämna något positivt om EU så är det att importen av vapen inom EU har blivit lättare. Ok, bra att veta... Quote
Malx Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 17 hours ago MrT. sa: Jaså, är det så illa med Sako Sweden . Jepp, definitivt! För mig så hävdar de att delen som gick sönder på en ny hagelbössa efter drygt 1 år är "slitagedel". Jahopp, kunde inte göra mycket utan valde då att köpa delen. Nä, då lagerför de inte den... som alltså ska vara en slitagedel på en bössa de aktivt säljer fortfarande! Quote
MrT. Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 1 hour ago Malx sa: Jepp, definitivt! För mig så hävdar de att delen som gick sönder på en ny hagelbössa efter drygt 1 år är "slitagedel". Jahopp, kunde inte göra mycket utan valde då att köpa delen. Nä, då lagerför de inte den... som alltså ska vara en slitagedel på en bössa de aktivt säljer fortfarande! Precis samma hände mig efter att jag köpte en ny Nikon 1 AW 1 . På denna kamera skall man byta en o-ring varje år, för att den skall vara vattentät (och för att Nikon skall kunna friskriva sig ansvar utifall att det läcker in vatten). Köpte denna ny förra åter i April, som sagt. Nu är kameran utgången och det är nästintill omöjligt att få tag på dessa o-ringar, men efter lite efterforskning, har jag lyckats ragga tag på några, som jag köpte. Jävligt dåligt av Nikon att inte fortsätta tillverka/sälja delar som dom (enligt anvisning) skall bytas varje år, jag har tänkt att ha denna kamera i åtskilliga år framöver . Quote
MrT. Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 17 hours ago Hipshot sa: De är lite för stora eller något.. jag vet inte. Vet hur de hanterade fadäsen med Quaden när den kom och hur kass deras leveranstider är när man beställer något de inte har hemma. Sen drar de sig inte för att ljuga för att rädda ansiktet.. Har i mail hur de gör gällande att Benelli Cordoba inte laddar om 24 gr plugg tex.. Hyggligt säker på att Benelli har en annan uppfattning i frågan Men ok.. jag är kanske lite väl hård, de gör säkert så gott de kan.. eller nåt. Inte bra för affärerna om man har för hög svansföring gentemot kunderna. Kommer det in en annan aktör på marknaden med likvärdiga produkter, kanske dom upptäcker det. Quote
Malx Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 1 hour ago MrT. sa: Precis samma hände mig efter att jag köpte en ny Nikon 1 AW 1 . På denna kamera skall man byta en o-ring varje år, för att den skall vara vattentät (och för att Nikon skall kunna friskriva sig ansvar utifall att det läcker in vatten). Köpte denna ny förra åter i April, som sagt. Nu är kameran utgången och det är nästintill omöjligt att få tag på dessa o-ringar, men efter lite efterforskning, har jag lyckats ragga tag på några, som jag köpte. Jävligt dåligt av Nikon att inte fortsätta tillverka/sälja delar som dom (enligt anvisning) skall bytas varje år, jag har tänkt att ha denna kamera i åtskilliga år framöver . Nu blev det kanske lite väl OT, men se till att förvara de oringarna rätt då gummitätningar har en begränsad livslängd även om de bara lagras. Skiljer lite från gummi till gummi så kan inte ge några exakta tips men solljus och för hög värme ska givetvis undvikas. (Började min arbetsbana med att jobba på oringsfabrik i några månader ) Quote
MrT. Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 3 hours ago Malx sa: Nu blev det kanske lite väl OT, men se till att förvara de oringarna rätt då gummitätningar har en begränsad livslängd även om de bara lagras. Skiljer lite från gummi till gummi så kan inte ge några exakta tips men solljus och för hög värme ska givetvis undvikas. (Började min arbetsbana med att jobba på oringsfabrik i några månader ) Jodå, tanken har slagit mig. Dom ligger i oöppnad originalförpackning i en ljustät låda. Quote
pmt Posted February 21, 2018 Posted February 21, 2018 5 hours ago MrT. sa: Jävligt dåligt av Nikon att inte fortsätta tillverka/sälja delar som dom (enligt anvisning) skall bytas varje år, jag har tänkt att ha denna kamera i åtskilliga år framöver . Nikon gör garanterat inga O-ringar...... Köp samma O-ring på stan. T Quote
Tuffhund Posted February 22, 2018 Posted February 22, 2018 Jag har köpt fyra bössor från tre olika handlare i Finland och det är inte svårare än att köpa här hemma tycker jag. När jag kollade vid senaste inköpet så lönade det sig inte så jag tog en från Sverige men är det en bössa som är svår att få tag på här hemma så skulle jag inte tveka att göra det igen. Sakoringar och andra tillbehör brukar vara billigt och ligger hemma i lådan på någon dag. 1 Quote
MrT. Posted February 23, 2018 Posted February 23, 2018 På 2018-02-21 at 19:01 pmt sa: Nikon gör garanterat inga O-ringar...... Köp samma O-ring på stan. T Tanken har slagit mig,. men frågan är om jag vågar använda något annat än original. Tanken är att det skall hålla tätt under vatten (ner till 15 m), dessutom vet jag inte vilka dimensioner/material det är i original o-ringarna. Känns dumt att chansa. // Slut OT. Quote
Recommended Posts