Jump to content

Börja ladda 358win

togga

Recommended Posts

Hej
Pipan är beställd och bössan kommer lämnas till smed om ca en månad.Ska bli en smidig hundförarbössa. Så ni forumister som har kunskap om att ladda 358w hör gärna av er med era synpunkter så man kan hamna ganska rätt ifrån början. Lite funderingar från min sida. 250gr vs 225gr vilka kulor vilka kulor funkar bra i kalibern? En annan fundering är det här med billiga pistolkulor till övning. Finns det nårgra som funkar till elektronälgen? Funkar det med pläterade kulor eller skitar de ner pipan för mycket. 
Tack på förhand.
Mvh Togga

Enligt mig så skit i de pläterade kulorna, då jag tycker att de skitar ner så in i helvete. Sierra Turnament Master har jag till mängd skytte.

http://vapex.e-line.nu/sv/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Pistol_Kulor/38_(-357)/38_(-357)_170gr_FMJ_Tourn-Master_(Sierra_Kulor)_100_ask?id=SRA8350.

Min tanke med just denna kaliber är tunga kulor i en låg hastighet, då jag nästan alltid går med hund eller sitter i trånga pass. Så jag kör med 250gr och hastigheter mellan 660-710 m/s som jag tycker att det blir bra resultat med. Jag har bra laddningar som skjuter lika med Hornady RN, Oryx och Barns Tsx i min bössa, men jagar endast med RN idag. Men endel verkar köra med lättare kulor som de är nöjda med. I denna tråd på Rs kan du hitta mycket matnyttigt, men den känner du förmodligen redan till. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=113501&sid=4e0360864ad9522f3c8b1ca094d39667 . Som vanligt så tycker vi olika:yes:.

Jakt = Sierra Game King 225gr

Elektronälg = Sierra Tournament Master 170gr

Övrig övning = 158gr mantlad revolverkula till lägsta möjliga pris. Nosler, Hornady, S&B, Speer mm funkar.

En till röst för Sierra 170 gr till övning. Jag måste däremot kalibrera hylsorna utan expanderkula för att få dessa att sitta som de ska. Andra revolverkulor har inte samma problem.

Till jakt använder jag 250 gr Woodleigh RNSN, men alla 250 gr skjuter bra i mitt vapen. Jag har aldrig lyckats få ordning på 180 gr TTSX, vilket är lite trist då jag gärna skulle komplettera med en lättare snabb kula,

Sierra 170 gn är perfekt för övning. För jakt har jag kört med Oryx 250 gn, Hornady Interlock SP 250 gn, men nu kör jag med helkoppar, TTSX 200 gn. Men skall byta till TTSX 180 gn. Laddar med Norma 200, 201, 202 och VV N140. Hylsor kör jag med Lapua 308 win som omformas i Hornady std laddverktyg (deras ogivala hylshalsexpander funkar perfekt för ändamålet) B)

• Like 1

Tackar för era synpunkter. Wooleigh 225gr eller 250gr är nog melodin. Sen Speer 170gr till övning.

Är kanske dät man ska börja köpa hem. Sen senare kolla efter nån lättare kula kring  170gr eller nåt

Mvh Togga

• 8 months later...

Nu är bössan klar och väntar på licensen som kommer vilken dag som helst. Det har tagit tid. Men fördelen med det är man har hunnit läsa på en del om kalibern. Så här bestämt mig att det blir Oryx 250gr laddad med 45gr Norma 202. Sen försöka få Sierra 170gr att samskjuta skapligt på 80m för älgbanan.

Just 45 gr N202 brukar vara ett vinnande koncept för 250 gr kulor:thumbsup:. För Oryxen har jag ett col på 70,5 mm.

• Like 1

18 hours ago faxe sa:

Just 45 gr N202 brukar vara ett vinnande koncept för 250 gr kulor. För Oryxen har jag ett col på 70,5 mm.

Låter kanon det. Är på de siffrorna jag landat i när man plöjt igenom olika sidor?

• 5 months later...
På 2018-02-20 at 23:18 togga sa:

Tackar för era synpunkter. Wooleigh 225gr eller 250gr är nog melodin. Sen Speer 170gr till övning.

Är kanske dät man ska börja köpa hem. Sen senare kolla efter nån lättare kula kring  170gr eller nåt

Mvh Togga

Woodisarna verkar lite väl hårda för 358 win. Åtminstone PP. Här bild från ett amerikanskt forum på en (den i mitten) skjuten ur en Browning BLR 358 win i vattendunkar på 100 m (V5 2350 fps). Som synes ingen expansion alls (på 25 m expanderade de dock) ?

tapatalk_1554762061557.jpeg