MrT. Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Det finns en del argument för att införskaffa en .22.a för övningsskjutning, men jag tänker i banorna att varför inte införskaffa en luftpang för ändamålet övning, då jag har svårt att det är någon reell skillnad i begreppet övning mellan en .22:a och en luftpang. Varför jag tänker i banorna om en (licensfri) luftpang är därför då kan jag (väl ?) gå ut i skogen och öva, istället för att behöva åka till en skjutbana varje gång, för inte är det väl förbjudet att skjuta med en licensfri luftpang i skogen ? Några reflektioner över resonemanget emottages tacksamt... Quote
redtop Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Kan finnas restriktioner i din kommuns lokala ordningsföreskrifter om var du får skjuta med luftvapen. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 2 minutes ago redtop sa: Kan finnas restriktioner i din kommuns lokala ordningsföreskrifter om var du får skjuta med luftvapen. Tack ! Bra att du nämner det. Får kolla med kommunen utifall att det blir aktuellt att införskaffa en luftpang för övningsskytte. Några reflektioner i resonemanget f ö ? Quote
Järven Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 1 hour ago MrT. sa: Det finns en del argument för att införskaffa en .22.a för övningsskjutning, men jag tänker i banorna att varför inte införskaffa en luftpang för ändamålet övning, då jag har svårt att det är någon reell skillnad i begreppet övning mellan en .22:a och en luftpang. Varför jag tänker i banorna om en (licensfri) luftpang är därför då kan jag (väl ?) gå ut i skogen och öva, istället för att behöva åka till en skjutbana varje gång, för inte är det väl förbjudet att skjuta med en licensfri luftpang i skogen ? Några reflektioner över resonemanget emottages tacksamt... Inte mer än att luftgevär är förträffligt för mängdträning enl min uppfattning. Jag var en betydligt bättre kulskytt i nedre tonåren när jag sköt 5000-7000 skott om året med luftgevär än jag är i dag med nå hundra 6.5 på pappälgen. Är själv innne lite på samma tankar, gäller bara att hitta en som känns så lik en "riktig" bössa som möjligt. Quote
Sako_Finnbear Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Ja det är inte fritt fram att skjuta ens med licensfritt luftvapen. Jag råder dig ändå att skaffa en 22lr (eller annan valbar kaliber) för övningsskytte. Handhavandet är ju som en "riktig" studsare vilket det inte är på luftbössan. Men sedan är det inte fel att även ha en luftbössa, för som du skriver blir det ett mer otvunget skytte. Jag kan varmt rekommendera ett Weihrauch HW30 i kaliber .22. Anledningen till att jag rekommenderar kaliber .22 är att det visar tydligare träff på plåtburkar o.dyl. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 3 hours ago Järven sa: Är själv innne lite på samma tankar, gäller bara att hitta en som känns så lik en "riktig" bössa som möjligt. Jo, det är ju det. Och sedan koster väl en sådan lika mycket som en ,22.a ? Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 3 hours ago Sako_Finnbear sa: Jag kan varmt rekommendera ett Weihrauch HW30 i kaliber .22. Anledningen till att jag rekommenderar kaliber .22 är att det visar tydligare träff på plåtburkar o.dyl. Är det en luftpang !? Edit: såg att det var just en sådan. Får titta lite närmare på den (på vilda vebben). Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 3 hours ago Sako_Finnbear sa: Jag råder dig ändå att skaffa en 22lr (eller annan valbar kaliber) för övningsskytte. Handhavandet är ju som en "riktig" studsare vilket det inte är på luftbössan. Då kan jag lika väl köra på med 6,5:an. Tanken var att jag skulle slippa vara bunden till skjutbanan och dess öppettider, dessutom ger det mig möjligheten att spontant knalla ner i skogen i närheten av vad jag bor, s a s. Quote
redtop Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 3 hours ago Sako_Finnbear sa: Ja det är inte fritt fram att skjuta ens med licensfritt luftvapen. Generellt är det ju det, men kommunen kan ha infört restriktioner, typiskt inne i tätorten, i friluftsområde eller naturreservat. Sen kan det ju finnas folk som tycker det är konstigt om man är ute och skjuter bara sådär. Alla ser ju inte skillnad på luftgevär och andra vapen och kan bli rädda. Man får väl se till att sköta det snyggt och inte väcka onödig uppmärksamhet. Quote
Dahla Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Enklast är väl att kontakta markägare och fråga om det är okej att man övar lite och ser till att hålla det städat. Om markägaren dessutom har en bondgård kanske det finns chans till lite bekämpning av fjäderfä runt gården. Quote
Sako_Finnbear Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 13 minutes ago redtop sa: Generellt är det ju det, men kommunen kan ha infört restriktioner, typiskt inne i tätorten, i friluftsområde eller naturreservat. Sen kan det ju finnas folk som tycker det är konstigt om man är ute och skjuter bara sådär. Alla ser ju inte skillnad på luftgevär och andra vapen och kan bli rädda. Man får väl se till att sköta det snyggt och inte väcka onödig uppmärksamhet. Ja det brukar ju vara restriktioner, så man gör bäst i att kolla upp detta lokalt. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 37 minutes ago redtop sa: Generellt är det ju det, men kommunen kan ha infört restriktioner, typiskt inne i tätorten, i friluftsområde eller naturreservat. Det är ju inga konstigheter att reda ut. Kontakta Plisen eller kommunen (med ett skriftligt utlåtande utifall man vill göra gällande att det är tillåtet, dvs). 37 minutes ago redtop sa: Sen kan det ju finnas folk som tycker det är konstigt om man är ute och skjuter bara sådär. Tanken slog mig också, inte minst i dessa dagar. 37 minutes ago redtop sa: Alla ser ju inte skillnad på luftgevär och andra vapen och kan bli rädda. Precis ! Därför är det bästa att kontrollera hur det förhåller sig med tillstånd, s a s. Där det tänkta området jag har för avsikt (om det är lagligt) att skjuta, är ett Natura 2 000 område, med gott om plats, så jag kan nog hitta ett ställe där det inte rör sig allt för mycket folk runtikring, Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 37 minutes ago redtop sa: Man får väl se till att sköta det snyggt och inte väcka onödig uppmärksamhet. Som sagt... Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 29 minutes ago Dahla sa: Om markägaren dessutom har en bondgård kanske det finns chans till lite bekämpning av fjäderfä runt gården. Knappast lagligt, eller ? Quote
Sako_Finnbear Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 14 minutes ago MrT. sa: Knappast lagligt, eller ? Nej, inte lagligt! Quote
Dahla Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 Skyddsjakt på eger initiativ. Inte lagligt med licensfritt luftgevär men det skrev jag inte heller Bönder är oftast pragmatiska och tar gärna gratishjälp om det erbjuds. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 1 minute ago Sako_Finnbear sa: Nej, inte lagligt! Det var det jag trodde... Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 5 minutes ago Dahla sa: Skyddsjakt på eger initiativ. Inte lagligt med licensfritt luftgevär men det skrev jag inte heller Nej, det skrev du inte, det var därför jag frågade. Dumt att riskera licensen för min 6,5;a för en sådan skitsak, kan jag tycka, även om risken att bli påkommen är minimal. Sover bättre på nätterna om jag vet att jag inte har gett Plisen någon anledning till hembesök, om man säger så. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 5 minutes ago Dahla sa: Bönder är oftast pragmatiska och tar gärna gratishjälp om det erbjuds. F ö så bor jag inte direkt på landet, om man säger så. Trodde det framgick av min avatar... Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 4 hours ago Sako_Finnbear sa: kaliber .22. Vad är det i luftvapensammanhang ? 4,5 mm ? Quote
Sako_Finnbear Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 22 minutes ago MrT. sa: Vad är det i luftvapensammanhang ? 4,5 mm ? 5,5 eller 5,6mm. Vissa äldre engelska luftbössor har 5,6mm. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 25 minutes ago Sako_Finnbear sa: 5,5 eller 5,6mm. Vissa äldre engelska luftbössor har 5,6mm. Tittade efter just .22, men fick bara upp 4,5 mm. Vad är skillnaden ? kursstabilitet och anslagsenergi (där det senare förefaller vara egalt, med tanke på användningsområdet). Quote
redtop Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 5 minutes ago MrT. sa: Tittade efter just .22, men fick bara upp 4,5 mm. Vad är skillnaden ? kursstabilitet och anslagsenergi (där det senare förefaller vara egalt, med tanke på användningsområdet). Du har ju max 10J energi på ett licensfritt luftgevär och med den lättare kulan i 4,5mm så kan du ha högre utgångshastighet och får en flackare kulbana. Men jag har själv ett luftgevär i .22 och har inte upplevt det som något problem. Quote
Sako_Finnbear Posted March 5, 2018 Posted March 5, 2018 1 minute ago MrT. sa: Tittade efter just .22, men fick bara upp 4,5 mm. Vad är skillnaden ? kursstabilitet och anslagsenergi (där det senare förefaller vara egalt, med tanke på användningsområdet). Licensfritt utförande är anslagsenergin samma (10 joule) på .177 och .22 (4,5 & 5,5). Fördelen med .22 är som sagt att det blir bättre skotteffekt vid tex plingking. Dock har .22 en något mer krökt kulbana, men det spelar så liten roll på dom korta avstånd ett licensfritt luftgevär ändå funkar vettigt. Quote
MrT. Posted March 5, 2018 Author Posted March 5, 2018 6 minutes ago Sako_Finnbear sa: Licensfritt utförande är anslagsenergin samma. Naturligtvis. tackar för påpekandet, borde själv ha förstått det, men jag hade nog lite otur när jag tänkte där . 9 minutes ago Sako_Finnbear sa: Dock har .22 en något mer krökt kulbana, men det spelar så liten roll på dom korta avstånd ett licensfritt luftgevär ändå funkar vettigt. Så .22 eller 4,5 är i sammanhanget för det tänkta användningsområdet hårklyverier !? Quote
Recommended Posts