Jump to content

Recommended Posts

Posted
10 minutes ago redtop sa:

Du har ju max 10J energi på ett licensfritt luftgevär och med den lättare kulan i 4,5mm så kan du ha högre utgångshastighet och får en flackare kulbana. Men jag har själv ett luftgevär i .22 och har inte upplevt det som något problem.

Tolkar det (återigen) som att det är hårklyverier mellan .22 och 4,5. Detta frågar jag då det inte tycks finnas någon .22 av ovan nämnda fabrikat (vid en google-sökning).

Posted

Det är väl av mindre betydelse om man väljer 4.5 eller 22 om det ska vara licensfritt kan man tycka.

Båda är ju max 10j så skillnaderna lär ju inte vara så där jättestora.

Posted
3 minutes ago TokTammas sa:

Mer bly i .22, något dyrare ammo.

Jaa, du, hur mycket kan en ask Diablo (eller vad dom nu heter) kosta ? 500 :-

Posted

Ska man skjuta på papptavla kan det ju kvitta vilken kaliber, men till plingking hade jag helt klart valt .22.

Posted
1 minute ago Järven sa:

Det är väl av mindre betydelse om man väljer 4.5 eller 22 om det ska vara licensfritt kan man tycka.

Båda är ju max 10j så skillnaderna lär ju inte vara så där jättestora.

Nä, som sagt, det är till för att övningsskjuta med, inte för att träna inför skidskytte i olympiaden...Tackar för input, har lite att fundera på nu.

Posted
1 minute ago Sako_Finnbear sa:

Ska man skjuta på papptavla kan det ju kvitta vilken kaliber, men till plingking hade jag helt klart valt .22.

Varför !? Samma anslagsenergi (har jag nu lärt mig :P).

Posted
10 minutes ago MrT. sa:

Varför !? Samma anslagsenergi (har jag nu lärt mig :P).

För att det blir tydligare skottecken i exempelvis ölburkar och andra roliga måltavlor. Större frontarea på diabolen i .22 än .177, gör att målet hoppar till bättre med .22 än med .177 som oftast bara susar igenom burken med liten skottverkan. Har sysslat mycket med luftvapenskytte sedan slutet på -80 talet, så jag har upplevt en hel del inom ämnet. :)

Posted
4 minutes ago Sako_Finnbear sa:

För att det blir tydligare skottecken i exempelvis ölburkar

Just det, det var det någon som redan påpekat det (du ?).

4 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Har sysslat mycket med luftvapenskytte sedan slutet på -80 talet, så jag har upplevt en hel del inom ämnet. :)

Betvivlar inte för ett ögonblick kompetensen bland forumisterna som hänger här, vad det gäller vapenrelaterade frågor, då mina kunskaper i ämnet är, för att uttrycka mig försiktigt, blygsamma.

Posted
27 minutes ago MrT. sa:

Jaa, du, hur mycket kan en ask Diablo (eller vad dom nu heter) kosta ? 500 :-

500 st 4,5mm 60-100kr. För 5,5mm, 30-50kr mer. 

Posted
5 minutes ago MrT. sa:

Just det, det var det någon som redan påpekat det (du ?).

Betvivlar inte för ett ögonblick kompetensen bland forumisterna som hänger här, vad det gäller vapenrelaterade frågor, då mina kunskaper i ämnet är, för att uttrycka mig försiktigt, blygsamma.

Jo jag nämnde det tidigare i tråden.

Jag kan varmt rekommendera Weihrauch HW30 i kaliber .22 (eller .177 om man föredrar det). Väldigt fina bössor till väldigt överkomligt pris. Man får mycket bössa för pengarna, och trycket är det bästa jag känt på en fjäderbössa.

Posted
2 minutes ago TokTammas sa:

500 st 4,5mm 60-100kr. För 5,5mm, 30-50kr mer. 

För dom pengarna går jag inte i personlig konkurs (även om det blir till att suga på tavelramarna ett tag ;)).

Posted
8 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Jag kan varmt rekommendera Weihrauch HW30 i kaliber .22 (eller .177 om man föredrar det)

Valet hänger på tillgång i detta fall.

8 minutes ago Sako_Finnbear sa:

väldigt överkomligt pris.

Som sagt, jag saknar kunskap i ämnet och kan därför varesig säga bu eller bä i den frågan, men så mycket kan jag säja, att om jag säljer skjortan och ev. byxorna, så tror jag att jag klara av att köpa en dylik pang. Dessutom vill jag nog ha ett mål i plåt som snurrar eller på annat sätt markerar träff, så då blir det väl en .22:a i så fall, om jag förstått saken rätt ?

Posted
Just now MrT. sa:

Valet hänger på tillgång i detta fall.

Som sagt, jag saknar kunskap i ämnet och kan därför varesig säga bu eller bä i den frågan, men så mycket kan jag säja, att om jag säljer skjortan och ev. byxorna, så tror jag att jag klara av att köpa en dylik pang. Sedan vill jag nog ha ett mål i plåt som snurrar eller på annat sätt markerar träff, så då blir det väl en .22:a i så fall, om jag förstått saken rätt ?

https://shop.luftvapen.se/luftgevar/weihrauch/hw-30s

På snurrmål kvittar det om det är .177 eller .22 då anslagsenergin är samma, det är på burkar och dyligt effekten blir bättre med .22.

Posted
1 minute ago Sako_Finnbear sa:

På snurrmål kvittar det om det är .177 eller .22 då anslagsenergin är samma, det är på burkar och dyligt effekten blir bättre med .22.

Såg att man kan välja kaliber, noterade inte det förut. Tackar för länken, sparar den...Bör man komplettera med ett sikte, eller skall man köra på de fasta riktmedlen ? Kanske är det bra om man övar med fasta riktmedel ?

Posted
2 minutes ago MrT. sa:

Såg att man kan välja kaliber, noterade inte det förut. Tackar för länken, sparar den...Bör man komplettera med ett sikte, eller skall man köra på de fasta riktmedlen ? Kanske är det bra om man övar med fasta riktmedel ?

Personligen gillar jag med kikarsikte, men smaken är som baken! Gamo har kikare till en billig peng men som funkar riktigt bra faktiskt. När du köper kikarmontage så välj ett med hel skena, annars är det lätt att det "kanar" i kilspåret.

Posted
22 minutes ago Sako_Finnbear sa:

HW-50s kan ju också vara ett alternativ,  lite mer "vuxet".  Några hundringar dyrare. 

Posted
31 minutes ago TokTammas sa:

HW-50s kan ju också vara ett alternativ,  lite mer "vuxet".  Några hundringar dyrare. 

Det är ju det där med vänster också...

Posted
7 hours ago MrT. sa:

Det är ju det där med vänster också...

Är du vänsterskytt, eller vad menar du med vänster?

Om så är fallet så är faktiskt Weihrauchbössorna "dubbelsidiga", alltså kindstöd på båda sidor för att passa både höger och vänsterskyttar.

Posted

Köpte själv ett Weihrauch HW97K i .22 för att få nåt med lite "studsarkänsla", men det är tyngre än båda mina studsare så jag tog kanske i lite väl mycket där. Trevligt med fast pipa för precisionen, men jag gillar inte riktigt den automatiska säkringen som sitter dumt till på sidan.

Posted
1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Är du vänsterskytt, eller vad menar du med vänster?

Om så är fallet så är faktiskt Weihrauchbössorna "dubbelsidiga", alltså kindstöd på båda sidor för att passa både höger och vänsterskyttar.

Du har förstått det hela alldeles korrekt, tack :D ! 

Kan du länka till siktet och skenan du nämnde tidigare ?

Posted
11 minutes ago redtop sa:

Köpte själv ett Weihrauch HW97K i .22 för att få nåt med lite "studsarkänsla", men det är tyngre än båda mina studsare så jag tog kanske i lite väl mycket där. Trevligt med fast pipa för precisionen, men jag gillar inte riktigt den automatiska säkringen som sitter dumt till på sidan.

Hm, jag tittade på den där 50-modellen, och precis som du säger så väger den betydligt mer än 30-modellen. Tycker nog att 30-modellen ligger närmare i vikt till min studsare, eller så är jag ute i periferin nu:huh:.

Posted
30 minutes ago MrT. sa:

Du har förstått det hela alldeles korrekt, tack :D ! 

Kan du länka till siktet och skenan du nämnde tidigare ?

https://shop.luftvapen.se/optik/gamo/gamo-4x32-optik

https://shop.luftvapen.se/faste/1-dels-faste/match-mount-one-piece-1

Kör med denna setup på min Weihrauch, funkar kanon för ändamålet.

Vill du ha bättre optik men till hyggligt pris tycker jag du ska titta på denna:

https://shop.luftvapen.se/optik/bushnell/sportsman-3-9x40

Posted

http://www.baraluftvapen.se/ ligger i Mölnlycke,mitt tips är att gå in och kläm/känn för att hitta något som känns rätt. Sedan en tanke på skjutträning med luftgevär, det skiljer sig en hel del i hur man håller ett fjädergevär gentemot krutvapen om det har någon betydelse eller ej får nog andra svara på.

Posted
44 minutes ago redtop sa:

Säkringen går att inaktivera, har gjort det på min HW77k,  nu är det så länge sedan jag gjorde det så jag kommer inte ihåg riktigt hur. Men då jag fixade det så måste det vara enkelt...

• Like 1