TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 2 hours ago Sako_Finnbear sa: Om så är fallet så är faktiskt Weihrauchbössorna "dubbelsidiga", alltså kindstöd på båda sidor för att passa både höger och vänsterskyttar. Många är "neutrala", dock inte alla. Men det är ju bara att fråga handlaren. Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Att tänka på om man vill ha en Weihrauch är att de är ca 4-500 spänn billigare i Tyskland. Men då de är 7,5J så får man kosta på en fjäder och byta själv om man vill ha 10J. Quote
Tjörnbon Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 12 hours ago MrT. sa: Varför !? Samma anslagsenergi (har jag nu lärt mig ). Vindavdriften är också en aspekt. Skjuter du utomhus så blåser kulorna iväg ganska kraftigt oavsett kaliber men de tyngre 22 driver lite mindre. inget som gör så stor skillnad på 10m men varför stanna där, att sträcka ut avstånden med luftgevär är mycket lärorikt Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 24 minutes ago Tjörnbon sa: att sträcka ut avstånden med luftgevär är mycket lärorikt Det är väl lite det som är tanke. Att överföra de lärdomar (avstånd) jag (ev.) kommer att förvärva efter ett införskaffande av ett luftvapen, för att ta med de kunskaperna till den riktiga pangen, även om det inte går att dra ett likhetstecken mellan luft-och jaktvapen.... Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 1 hour ago Sako_Finnbear sa: https://shop.luftvapen.se/optik/gamo/gamo-4x32-optik https://shop.luftvapen.se/faste/1-dels-faste/match-mount-one-piece-1 Tackar ! 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Vill du ha bättre optik men till hyggligt pris tycker jag du ska titta på denna: https://shop.luftvapen.se/optik/bushnell/sportsman-3-9x40 Känns som att prislappen börjar sticka iväg om jag skulle satsa på ett dyrare sikte, det är ju ändå ett luftvapen vi pratar om. Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 1 hour ago driftern sa: http://www.baraluftvapen.se/ ligger i Mölnlycke,mitt tips är att gå in och kläm/känn för att hitta något som känns rätt. Toppen ! Det var en sak som jag faktiskt funderat över, jag vill nog gärna känna på bössan innan köp, och inte bara beställa över nätet. men dom tycks inte ha den omtalade Weihrauch i sortimentet. Kanske kan dom ta in en om man frågar..? Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 1 hour ago TokTammas sa: Att tänka på om man vill ha en Weihrauch är att de är ca 4-500 spänn billigare i Tyskland. Men då de är 7,5J så får man kosta på en fjäder och byta själv om man vill ha 10J. Hm, men om man vill byta till en kraftigare fjäder,hamnar väl priset på ungefär samma nivå som här hemma ? Quote
redtop Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Jag skulle passa mig för "exportfjäder" om du menar fjäder som ger över 10J. I alla fall om man som trådskaparen tänker sig ut och skjut på allmän plats. Om nån blir skraj och ringer Plisen som kommer och tittar vad som försiggår så finns det risk för problem även om risken är liten. Ett olaga vapeninnehav kommer att leda till tråkigheter med vapenlicenser osv. Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 På 2018-03-06 at 09:54 redtop sa: Jag skulle passa mig för "exportfjäder" om du menar fjäder som ger över 10J. I alla fall om man som trådskaparen tänker sig ut och skjut på allmän plats. Om nån blir skraj och ringer Plisen som kommer och tittar vad som försiggår så finns det risk för problem även om risken är liten. Ett olaga vapeninnehav kommer att leda till tråkigheter med vapenlicenser osv. Ja, alltså all verksamhet /modifiering eller dylikt som kan leda till att Plisen blir intresserad för mina förehavanden och som kan äventyra mitt licensinnehav av halvsjuan, undvikes med bestämdhet... Läste att kaliber .177 kan komma upp i överljudshastighet (inte licensfritt då, naturligtvis) men ett luftvapen, herrejösses !! Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 16 minutes ago TokTammas sa: En Weihrauch exportfjäder kostar 120 spänn. Tveksam till att den ekonomiska vinsten för bössa och bytesfjäder är värt besväret, det blir ev. några hundralappar, och de kan jag sponsra den lokala handlaren med, om det är något som behövs fixas med garantier eller annat. Känns som det inte är värt besväret att krånglas med import (och ev. garantiåtgärd) för 3-400 :- Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 6 minutes ago redtop sa: Jag skulle passa mig för "exportfjäder" om du menar fjäder som ger över 10J. I alla fall om man som trådskaparen tänker sig ut och skjut på allmän plats. Om nån blir skraj och ringer Plisen som kommer och tittar vad som försiggår så finns det risk för problem även om risken är liten. Ett olaga vapeninnehav kommer att leda till tråkigheter med vapenlicenser osv. Vid allt fjäderbytande måste man kolla resultatet. Jag fick kapa fjädern några varv tills den gav exakt 10J. Kanske inte värt att köpa en Hw 30 från utlandet. Anledningen till att jag köpte från Tyskland var det större utbudet av olika kolvvarianter. Och att den jag ville ha blev mer än 1000 kr billigare än om en svensk handlare skulle ta hem den gjorde ju inget. Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 1 hour ago MrT. sa: Toppen ! Det var en sak som jag faktiskt funderat över, jag vill nog gärna känna på bössan innan köp, och inte bara beställa över nätet. men dom tycks inte ha den omtalade Weihrauch i sortimentet. Kanske kan dom ta in en om man frågar..? Ja att få hålla bössan i nävarna innan man bestämmer sig är nästan A och O! Tror säkert dom kan fixa hem en, annars har dom kanske någon annan som faller dig i smaken? Gamo har ju också bra bössor till vettigt pris. Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 2 hours ago MrT. sa: Toppen ! Det var en sak som jag faktiskt funderat över, jag vill nog gärna känna på bössan innan köp, och inte bara beställa över nätet. men dom tycks inte ha den omtalade Weihrauch i sortimentet. Kanske kan dom ta in en om man frågar..? Örgryte skytteklubb håller ju på med luftskytte, gör ett besök där och känn och kläm på olika bössor. Påhttp://www.luftvapen.info kan du komma i kontakt med någon där. Annars så har du ju inte med en norrlännings mått särskilt långt till Hurricane i Vittsjö... Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 Jaha, mina herrar (för jag är såpass fördomsfull, att jag utgår från att et är främst herrar som hänger på detta forum), något som för öga ser ut att vara en ganska enkel och okoplicerad historia, visar sig inte vara det, när man gräver i det. Jag kontaktade polisen och frågade om det finns någon lag som hindrar skytte med licensfritt luftvapen på allmän mark, och utifrån det svaret jag fick, kan jag inte tolka det på något annat sätt än att så är inte fallet, men Kommunen kan vara av en annan uppfattning. Sagt och gjort, jag ställde frågan till Göteborgs stad och fick detta svaret; Generellt vill vi inte ha skytte i de tätortsnära områdena, då de kan skapa oro bland andra användare. Jag skickade en förfrågan om ett förtydligande vad det avsåg termen generellt. Jag vill inte ha ett svar som bygger på personliga preferenser, utan ett svar som har stöd i den kommunala förvaltningen och ett beslut som är taget i demokratisk anda. Avvaktar svar. Sedan kan jag konstatera, att införskaffande av ett luftvapen är en betydligt omständligare process än vad det kan tyckas, vid första anblick , men det är inte aktuellt att införskaffa ett luftvapen innan dessa frågetecknen rätats ut. Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 4 hours ago redtop sa: Jag skulle passa mig för "exportfjäder" om du menar fjäder som ger över 10J. I alla fall om man som trådskaparen tänker sig ut och skjut på allmän plats. Om nån blir skraj och ringer Plisen som kommer och tittar vad som försiggår så finns det risk för problem även om risken är liten. Ett olaga vapeninnehav kommer att leda till tråkigheter med vapenlicenser osv. Dessutom brukar det inte göra så stor nytta med bara en kraftigare fjäder, man behöver oftast borra upp transferkanalen mellan cylinder och pipa. Det som annars händer är att man får "luftkuddar" då den komprimerade luften inte hinner ut ur cylindern i den takt pistången åker fram. Detta resulterar i mycket ojämn utgångshastighet och man vinner i princip ingen fart. Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 2 minutes ago Sako_Finnbear sa: Dessutom brukar det inte göra så stor nytta med bara en kraftigare fjäder, man behöver oftast borra upp transferkanalen mellan cylinder och pipa. Det som annars händer är att man får "luftkuddar" då den komprimerade luften inte hinner ut ur cylindern i den takt pistången åker fram. Detta resulterar i mycket ojämn utgångshastighet och man vinner i princip ingen fart. Det är fullständigt ointressant för mig, då det är överkurs i kvadrat, men om det tillför er andra något, kan ni gärna fortsätta diskussionen vad det gäller modifiering av fjädrar o dyl. Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 2 minutes ago Sako_Finnbear sa: Dessutom brukar det inte göra så stor nytta med bara en kraftigare fjäder, man behöver oftast borra upp transferkanalen mellan cylinder och pipa. Det som annars händer är att man får "luftkuddar" då den komprimerade luften inte hinner ut ur cylindern i den takt pistången åker fram. Detta resulterar i mycket ojämn utgångshastighet och man vinner i princip ingen fart. Det finns ingen anledning att ha kraftigare än 10J för skytte under 30 meter. Och med kraftigare fjäder följer att bössan blir mer svårskjuten. Men en Weihrauch behöver man inte borra om man vill öka effekten. 1 Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Just now TokTammas sa: Det finns ingen anledning att ha kraftigare än 10J för skytte under 30 meter. Och med kraftigare fjäder följer att bössan blir mer svårskjuten. Men en Weihrauch behöver man inte borra om man vill öka effekten. Håller med dig! En kraftigare fjäder lever om mer och skakar bössan riktigt när man avfyrar. Jaså det behövs inte på Weihrauch? Har mest haft BSA tidigare, så Weihrachen har jag ingen pejl på vad gäller "trimning". Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 6 hours ago MrT. sa: Tackar ! Känns som att prislappen börjar sticka iväg om jag skulle satsa på ett dyrare sikte, det är ju ändå ett luftvapen vi pratar om. Det där är ju en vanlig missuppfattning. Fjäderluftbössor kan vara riktigt brutala mot kikarsikten. Sikten som galant klarar 9,3x62 kan knäckas ganska fort av ett luftgevär. Quote
MrT. Posted March 6, 2018 Author Posted March 6, 2018 10 minutes ago TokTammas sa: Det där är ju en vanlig missuppfattning. Fjäderluftbössor kan vara riktigt brutala mot kikarsikten. Sikten som galant klarar 9,3x62 kan knäckas ganska fort av ett luftgevär. Må så vara, men det finns säkert ett sikte som klarar av de påfrestningar ett luftvapen utgör utan att det kostar skjortan, byxorna och underkläder. En tidigare skribent har själv uppgett att han har goda erfarenheter av en enklare modell (Gamo) till sin bössa. Duger det åt honom, duger det sannolikt åt mig. Fast det är ju klart, jag kan alltid montera på mitt Zeiss, men det känns som overkill, som sagt. Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 Ja, på ett 10J är det mindre risk att det skakar sönder, men det har hänt. I alla fall tycker jag det är viktigt att ett luftvapensikte har ställbar parallax. Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 50 minutes ago TokTammas sa: Det där är ju en vanlig missuppfattning. Fjäderluftbössor kan vara riktigt brutala mot kikarsikten. Sikten som galant klarar 9,3x62 kan knäckas ganska fort av ett luftgevär. Hade en fullpower Webley Patriot kaliber .25 för många år sedan. Kvittade vad man monterade för kikare så lossnade främre linsen, den var en riktig kikardödare. Tröttnade till slut på den och böt bort den. Quote
Sako_Finnbear Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 30 minutes ago TokTammas sa: Ja, på ett 10J är det mindre risk att det skakar sönder, men det har hänt. I alla fall tycker jag det är viktigt att ett luftvapensikte har ställbar parallax. På fullpower anser jag också att justerbar paralax är vettigt då det oftast blir mycket varierande avstånd. Anser det inte så viktigt på 10j bössor då man sällan skjuter på mer än 30 meter med dom. Quote
TokTammas Posted March 6, 2018 Posted March 6, 2018 2 minutes ago Sako_Finnbear sa: På fullpower anser jag också att justerbar paralax är vettigt då det oftast blir mycket varierande avstånd. Anser det inte så viktigt på 10j bössor då man sällan skjuter på mer än 30 meter med dom. På riktigt korta håll kan hårkorset bli otydligt, det går oftast att få skarpare med parallaxen Quote
Recommended Posts