Hoppa till innehåll

Luftpang för övning.


MrT.

Recommended Posts

7 minutes ago TokTammas sa:

På riktigt korta håll kan hårkorset bli otydligt, det går oftast att få skarpare med parallaxen

Något skarpare, ja. Ser det dock inte som ett problem med min gamo fast förstoring 4x32. Ingen träffläges förändring från 5-30 meter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satt ett sånt här på min luftbössa när jag köpte den (begagnad). Tycker det gör jobbet.
https://activeoutfit.se/gamo-3-9x40-ao-kikarsikte.html?gclid=CjwKCAiAlfnUBRBQEiwAWpPA6ZhGEG-7BfLdtoBEepiMxFO8aAb-kUQQvJVdY1joIQAS1EDpYqyIwxoCeUMQAvD_BwE
(Tog första träffen på Google så finns kanske billigare någon annanstans)

Annars brukar det gå att justera om parallaxen på vilket sikte som helst genom att flytta frontlinsen, men man får vara försiktig så man inte repar linsen. Jag har skruvat med några sikten och där satt frontlinsen i en gängad hållare med en låsring framför. Man lossar låsringen och sen kan man flytta frontlinsen till önskad parallaxinställning (avstånd). Men då blir det ju en fast inställning. Det är ju inget man justerar om medans man skjuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago MrT. sa:

Det är väl lite det som är tanke. Att överföra de lärdomar (avstånd) jag (ev.) kommer att förvärva efter ett införskaffande av ett luftvapen, för att ta med de kunskaperna till den riktiga pangen, även om det inte går att dra ett likhetstecken mellan luft-och jaktvapen....

Jodå!

Att skjuta luftgevär upp mot 100m är som att skjuta studsare på 500m eller mer beroende på hur kraftig luftbössan är och vilken precision den har.

Långhålls skytte på korthåll alltså :thumbsup:

Det ska finnas en fältskytteklubb för luftgevär i gbg trakten.

I´m just saying;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago MrT. sa:

Det är väl lite det som är tanke. Att överföra de lärdomar (avstånd) jag (ev.) kommer att förvärva efter ett införskaffande av ett luftvapen, för att ta med de kunskaperna till den riktiga pangen, även om det inte går att dra ett likhetstecken mellan luft-och jaktvapen....

Jodå!

Att skjuta luftgevär upp mot 100m är som att skjuta studsare på 500m eller mer beroende på hur kraftig luftbössan är och vilken precision den har.

Långhålls skytte på korthåll alltså :thumbsup:

Det ska finnas en fältskytteklubb för luftgevär i gbg trakten.

I´m just saying;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago MrT. sa:

Jag kontaktade polisen och frågade om det finns någon lag som hindrar skytte med licensfritt luftvapen på allmän mark, och utifrån det svaret jag fick, kan jag inte tolka det på något annat sätt än att så är inte fallet, men Kommunen kan vara av en annan uppfattning.

 

 

Det riktigt intressanta är ju vem som äger marken du tänker skjuta på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago mikebike sa:

Det riktigt intressanta är ju vem som äger marken du tänker skjuta på?

Frågan är om det har någon betydelse? I.o.m att ett licensfritt luftgevär inte får användas för jakt så tänker jag att det inte omfattas av Jaktlagen §35. 

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago redtop sa:

Frågan är om det har någon betydelse? I.o.m att ett licensfritt luftgevär inte får användas för jakt så tänker jag att det inte omfattas av Jaktlagen §35. 

35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad.

Markägaren har naturligtvis sista ordet, oavsett Jaktlagen. Dessutom handlar det inte om att passera över marken, utan att faktiskt skjuta på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago mikebike sa:

Markägaren har naturligtvis sista ordet, oavsett Jaktlagen. Dessutom handlar det inte om att passera över marken, utan att faktiskt skjuta på den.

Självklart är det ju bäst att prata med markägaren, men det är ju en intressant diskussion vad som gäller juridiskt. 
Får man kasta kniv eller spjut på mark där man inte har jakträtt? Skjuta med pilbåge? Skjuta slangbella? Kasta boomerang? Osv...
Samtliga dessa är jaktvapen i någon mening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago mikebike sa:

Det riktigt intressanta är ju vem som äger marken du tänker skjuta på?

Jaa du. Det enda jag vet är att det är ett Natura 2000 område. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Tjörnbon sa:

Jodå!

Att skjuta luftgevär upp mot 100m är som att skjuta studsare på 500m eller mer beroende på hur kraftig luftbössan är och vilken precision den har.

Långhålls skytte på korthåll alltså :thumbsup:

Det ska finnas en fältskytteklubb för luftgevär i gbg trakten.

I´m just saying;)

Tackar för tipset, men själva grundtanken med att ev. införskaffa ett luftvapen för övningsskjutning, var att komma bort från behovet av att åka till en bana eller dyl. utan möjliggöra att knalla ner i skogsområdet (det handlar om Lärjeåns dalgång i detta fallet), och skjuta på medhavt mål.

Intressant (och vilket kan nämnas i sammanhanget), är att det finns några måltavlor för bågskytte placerat i området,  även om jag aldrig sett någon använda dom för just det ändamålet.

Om jag fullföljer planen att och skaffar mig ett luftvapen, skiter jag i det juridiska krånglet och knallar ner till någon lämpligt undanskymd plats där det inte rör sig så mycket folk och kör på med mitt övningsskytte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago MrT. sa:

Jaa du. Det enda jag vet är att det är ett Natura 2000 område. 

Och där känns det lämpligt att bedriva skytte, med blyammunition?

Själv bor jag mycket nära Hagaparken.... :rolleyes:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago MrT. sa:

Tackar för tipset, men själva grundtanken med att ev. införskaffa ett luftvapen för övningsskjutning, var att komma bort från behovet av att åka till en bana eller dyl. utan möjliggöra att knalla ner i skogsområdet (det handlar om Lärjeåns dalgång i detta fallet), och skjuta på medhavd mål.

Intressant (och vilket kan nämnas i sammanhanget), är att det finns några måltavlor för bågskytte placerat i området,  även om jag aldrig sett någon använda dom för just det ändamålet.

Om jag fullföljer planen att och skaffar mig ett luftvapen, skiter jag i det juridiska krånglet och knallar ner till någon lämpligt undanskymd plats där det inte rör sig så mycket folk och kör på med mitt övningsskytte.

Jag sköt mycket med luftvapen förut, främst på en nedlagd skjutbana. När det skulle byggas bostäder där gick jag med i en jaktskytteklubb för att kunna skjuta luftgevär. Strax därefter blev jag tillfrågad om jag ville delta i en jägarexamenkurs och sedan dess skjuter jag mest krut. Eftersom jag ändå måste åka 33 km för att skjuta så kan jag lika gärna skjuta med "riktiga" vapen.

Bor man i lägenhet någotsånär centralt är det bara att acceptera att man måste åka iväg för att bedriva skytte, även om det bara gäller luftvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago redtop sa:

Självklart är det ju bäst att prata med markägaren, men det är ju en intressant diskussion vad som gäller juridiskt. 
Får man kasta kniv eller spjut på mark där man inte har jakträtt? Skjuta med pilbåge? Skjuta slangbella? Kasta boomerang? Osv...
Samtliga dessa är jaktvapen i någon mening.

Dels gäller det säkerhet, och då skulle jag inte rekommendera någon av dessa aktiviteter i ett område där det rör sig folk, dels handlar det om nedskräpning. Jag tror inte någon markägare är intresserad av att få diaboler, airsoftkulor eller ens paintballkulor på sin mark.

Nu gäller detta dessutom ett Natura2000-område som betraktas som extra skyddsvärt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mikebike sa:

Och där känns det lämpligt att bedriva skytte, med blyammunition?

Jag har naturligtvis redan tänkt på det, och det finns skjutmål med kulfång. Dessutom så finns det lax och öring i Lärjeån, (detta vet jag av egen erfarenhet) och där kan man meta med bl a blyhagel, om så önskas. Dessutom ligger det inte sällan kabeltrummor, badkar (!) kundvagnar och u name it i vattnet, ett och annat mopedvrak uppbunnet osv, så jag tror inte att några blypellets skulle utgöra några stora problem, dessutom i fast form. Därtill så är det mig veterligen fortfarande tillåtet att jaga med blyhagel, så resonemanget haltar lite, även om det inte är frågan om jakt i detta fall.

1 hour ago mikebike sa:

Själv bor jag mycket nära Hagaparken.... :rolleyes:

Hagaparken. I Stockholm ? Att skjuta med vapen (oaktat vilken typ) inom tätort är väl knappast att rekommendera. Här talar vi om ett område som är rejält stort. Tror att Lärjeåns sträckning är 25 km.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mikebike sa:

Bor man i lägenhet någotsånär centralt är det bara att acceptera att man måste åka iväg för att bedriva skytte, även om det bara gäller luftvapen.

Mitt problem är att jag jobbar oregelbundet och det är inte alltid jag har möjlighet att ta mig till skyttebanan när jag vill. Dessutom är det inte sällan kö på den banan jag varit på, och att skjuta (inte sällan) tre (3) serier, (12 skott), innan tiden då banan stänger ner, ger inte så mycket, om man inte kan åka varje gång det är öppet, vilket jag inte kan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago mikebike sa:

Dels gäller det säkerhet, och då skulle jag inte rekommendera någon av dessa aktiviteter i ett område där det rör sig folk

Nu var väl inte min tanke att stå precis där folk promenerar, om man säger så. Det finns gott om andra ställen att hålla till på för den aktiviteten, det vet jag av erfarenhet, då jag själv huserat där nere (för bl. a fiske) i över trettio år...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago MrT. sa:

Tackar för tipset, men själva grundtanken med att ev. införskaffa ett luftvapen för övningsskjutning, var att komma bort från behovet av att åka till en bana eller dyl. utan möjliggöra att knalla ner i skogsområdet (det handlar om Lärjeåns dalgång i detta fallet), och skjuta på medhavt mål.

Intressant (och vilket kan nämnas i sammanhanget), är att det finns några måltavlor för bågskytte placerat i området,  även om jag aldrig sett någon använda dom för just det ändamålet.

Om jag fullföljer planen att och skaffar mig ett luftvapen, skiter jag i det juridiska krånglet och knallar ner till någon lämpligt undanskymd plats där det inte rör sig så mycket folk och kör på med mitt övningsskytte.

Tipset var menat för att få en anledning att ta licens på ett fullfart luftgevär.;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Tjörnbon sa:

Tipset var menat för att få en anledning att ta licens på ett fullfart luftgevär.;)

 

Aha, jag förstår. Nja, vill jag ha fullfart, har jag halvsjuan. Det är fullfart så det räcker för mina behov ;);)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-07 at 11:14 mikebike sa:

Markägaren har naturligtvis sista ordet, oavsett Jaktlagen. Dessutom handlar det inte om att passera över marken, utan att faktiskt skjuta på den.

Fick då ett svar från kommunen och där man då åberopde just 35 § jaktlagen;

" Hej,
 
enligt 35 § jaktlagen behövs tillstånd av jakträttshavaren (markägaren i första hand) för att ta med vapen som kan användas för jakt, tex ett luftgevär, på en fastighet.
Där kommunen är markägare har jaktlag denna rätt och de vill inte att andra ska använda vapen i området."
 
 
Notera att hon skriver att det behövs tillstånd för att ta med vapen som kan användas för jakt. Nu handlar det inte om ett luftgevär som är avsett för jakt (licensfritt), men det går ju (teoretiskt) att använda det för jakt, om man menar att om man skjuter på småfåglar (och möss o dyl), är jakt. Då är det faktiskt frågan om jakt, (även om det inte är aktuellt i detta fall).
 
Jag svarade med följande;
Hej igen Helena och tack för svar. Förstår resonemanget, men nu handlar det inte om något jaktvapen, utan om ett licensfritt luftvapen som då inte är till för jakt över huvud taget. Därtill tycker jag att resonemanget haltar då det finns uppsatt tavlor i området för målskjutning med pilbåge, i en storlek som gör det osannolikt att det är någon enskild privatperson som satt upp dom, och till skillnad från ett licensfritt luftvapen, kan man jaga med dagens moderna pilbågar.
 
Synd, då blir det inte till att köpa någon luftbössa, för jag riskerar inte licensen för halvsjuan :(.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan om du får skjuta med luftgevär på deras mark till någon markägare i närheten. 

Jag kan tänka mig att det är rätt många som inte har något emot att du övningsskjuter på deras mark. 

Om du kommer med i något jaktlag lär det vara helt OK att skjuta hur mycket luftgevär du vill på den marken. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Arctic sa:

Ställ frågan om du får skjuta med luftgevär på deras mark till någon markägare i närheten. 

Jag kan tänka mig att det är rätt många som inte har något emot att du övningsskjuter på deras mark. 

Tanken är god, men det är för mycket besvär, helt enkelt. Dessutom, försök att tänka dig in i situationen om en vilt främmande människa knackar på och frågar om du får skjuta med luftvapen på deras mark. Svaret är givet.

1 hour ago Arctic sa:

Om du kommer med i något jaktlag lär det vara helt OK att skjuta hur mycket luftgevär du vill på den marken.

Jo, precis. Om och när.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
På 2018-03-05 at 14:41 Sako_Finnbear sa:

Ja det är inte fritt fram att skjuta ens med licensfritt luftvapen.

Jag råder dig ändå att skaffa en 22lr (eller annan valbar kaliber) för övningsskytte. Handhavandet är ju som en "riktig" studsare vilket det inte är på luftbössan.

Men sedan är det inte fel att även ha en luftbössa, för som du skriver blir det ett mer otvunget skytte. Jag kan varmt rekommendera ett Weihrauch HW30 i kaliber .22. Anledningen till att jag rekommenderar kaliber .22 är att det visar tydligare träff på plåtburkar o.dyl.

Kanske en hw77, (Weihrauch) i 4,5 mm rätt lik studsare i kolv och vikt. Funkar med ok precision till 25 meter. Hade 22a tidigare. Då gäller skjutbanan med sandbank mm. Med luftgevär funkar det hemma tomten, inne etc./Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...