Maichel Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Riktigt häftig resa! Gratulerar till fällt vilt och nya upplevelser /M Quote
hs_merkel Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Härlig läsning! En undran? Var de ok att jaga utan dämpare? Där vi var var de no no Quote
Ijahman Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 10 minutes ago hs_merkel sa: Härlig läsning! En undran? Var de ok att jaga utan dämpare? Där vi var var de no no Ja, det var OK. Men Jimmy fick några pikar att det lät något överjävligt varje gång han sköt. Dom förklarade också fördelarna med att kunna jaga på grupper i närheten om man skjuter med dämpare. 2 Quote
Ijahman Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 12 minutes ago Maichel sa: Riktigt häftig resa! Gratulerar till fällt vilt och nya upplevelser /M Tack! Quote
Popular Post Ijahman Posted October 2, 2018 Author Popular Post Posted October 2, 2018 Dag 5. Jimmy har en hjort kvar att skjuta. Vädret är återigen det värsta tänkbara. Regn och extrema vindar. Åt alla håll samtidigt. Cameron och David säger att vi ska göra ett försök men det kommer bli extremt svårt att komma till. Väl upp i bergen så hör vi hjortarna. Brunsten börjar komma igång. Vi beger oss ner för en ravin mot en platå som borde kunna funka som skydd ovanför och mellan två hjortar som brölar mot varandra. Vi kommer ner och Cameron hittar snabbt en skjutbar hjort. Men det är bråttom. Det handlar om sekunder innan vinden återigen vänder och avslöjar oss. Jimmy lägger sig tillrätta och försöker hitta hjorten i sikten brant nedanför. Men då anar hjorten oråd och förflyttar sig ca hundra meter längre bort och tittar upp mot oss.Jimmy och Cameron smyger i skydd och går ikapp. Även där försvinner hjorten precis innan Jimmy hittar honom i kikaren. Tredje gången har han fullt med vatten på linsen och hinner inte torka rent innan hjorten återigen är borta. Jimmy som känner att han är mer än nöjd med jakten dessa fem dagar och även med den fina hjorten han skjutit säger att Cameron och David inte ska känna sig tvingade att ta oss ut på ett näst intill omöjligt uppdrag för att finna en hjort till åt Jimmy. Cameron frågar om han verkligen är säker och får ja till svar. Vi har haft fem enormt spännande, utmanande, givande och trevliga dagar tillsammans med Cameron och David uppe i The Mamores. Längtan tillbaka har redan börjat. Vi tackade för oss och begav oss mot vårt B & B och för en sista middag i ballachulish på The Laroch. Dagen efter är det hemgång. Vi tog en liten roadtrip så vi hade tid på tillbakavägen. Förbi ett par destillerier. Bland annat Dalwhinnie och köpte ett par flaskor för att hemma kunna ta sig en Wee dram. Och avslutade på House of Bruar med lite lunch och shopping. Planet hem var försenat. (SAS) Istället för 20.30 så kom vi iväg 21.45. Så innan huvudet träffade kudden hemma så var klockan 04.00. Två timmar sömn innan jobbet…. 4 Quote
BigJim Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Coolt. Kan du nämna nått om kostnader för kalaset? /Må 1 Quote
defransson Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Grattis till en fin resa och tack för att du delar med dig! 1 Quote
Ijahman Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 22 minutes ago BigJim sa: Coolt. Kan du nämna nått om kostnader för kalaset? /Må Ca. 30 000.:- med 5 dagars jakt. Hyrbil Vapenhantering på flyg Boende 6 nätter. Totalt en vecka Sen tillkommer dricks + fickpengar så klart. Med vänlig hälsning John Quote
strävhår Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Och nu funderar ni för att åka tillbaka? Grattis tillhjort och trevlig berättelse, en sån där resa borde ingå i jägarexamen. 1 1 Quote
mdef Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Jösssses så vackra landskap. Grattis och tack för storyn. 1 Quote
Ijahman Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 1 hour ago strävhår sa: Och nu funderar ni för att åka tillbaka? Grattis tillhjort och trevlig berättelse, en sån där resa borde ingå i jägarexamen. Japp. Nästa resa verkar dock gå till Kanada. men till Skottland kommer jag med säkerthet åka fler gånger. Hoppas jag hinner jaga någon av dem också! Quote
Ryberget Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Jättetack för spännande läsning och härliga bilder . Stort grattis till hjortarna 1 Quote
Ijahman Posted October 2, 2018 Author Posted October 2, 2018 7 minutes ago Ryberget sa: Jättetack för spännande läsning och härliga bilder . Stort grattis till hjortarna Tack! Quote
Joacim Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Läcker resa, tack för en bra återberättad storry ? 1 Quote
Dahla Posted October 2, 2018 Posted October 2, 2018 Jag tycker det är drygt att åka bil i tio minuter till jaktmarken... Fast jag skulle inte ha någonting mot en jaktresa liknade denna. Fast jag har så kass kondis så jag hade garanterat dött självmant halvvägs upp för trappan till flygplanet... Jag hoppas att du får tillfälle att åka fler gånger och att du fotar och skriver ännu mer då 1 Quote
Krågejägarn Posted October 3, 2018 Posted October 3, 2018 Vilket fantastiskt landskap! Tack för du delar med dig! Ska själv till Skottland sista veckan i november för hind- och kalvjakt. Ska bli riktigt kul. Söker därför lite tips om hur klarade du dig mot allt regn? Om du skulle tänka annurlunda om du ska dit igen. För jag kan nog förvänta mig en hel del nederbörd där i november ?? Quote
Ijahman Posted October 3, 2018 Author Posted October 3, 2018 Kul! Jag hade ett par Seeland Hawker-byxor. En superunderställströja. Ovanpå det en Härkila Kamko Fleece. Och sedan en Houdini BFF jacket som regnjacka. Detta fungerade väldigt bra. Jag hade även en tunnare fleecetröja i ryggsäcken för när det blev stillaliggande längre stunder. (Vilket det bevisligen kan bli) Det enda jag kommer ändra till nästa gång är valet av handskar. Jag kommer skaffa ett par Sealskinz. Som håller en torr när man klättrar omkring en hel dag i regn.... Ett annat tips är att se till så kängorna verkligen får torka över natten. Är de lite fuktiga fortfarande på morgonen så klarar inte många kängor att hålla fukten helt ute. I slutet av November kan jag dock tänka mig att något extra värmeplagg behövs. Samt ett par superunderställsbyxor under. Med vänlig hälsning John 1 Quote
mdef Posted October 3, 2018 Posted October 3, 2018 Sitter med samma problem, men har nog tänkt att det som funkar som hf i Sverige lär ju funka där. Ska själv dit i slutet på nästa vecka. 1 Quote
FarsanSeger Posted October 3, 2018 Posted October 3, 2018 Fantastiskt trevlig läsning. Har varit till Skottland flera gånger, nästa gång blir med bössa, den saken är säker. 1 Quote
Ijahman Posted October 4, 2018 Author Posted October 4, 2018 15 hours ago mdef sa: Sitter med samma problem, men har nog tänkt att det som funkar som hf i Sverige lär ju funka där. Ska själv dit i slutet på nästa vecka. Precis så tror jag också att det är. Har man täckt upp för Svenska förutsättningar så klarar man sig där med. Vattentätt och vindtätt och flera lager under. Förhoppningsvis har vädret lugnat sig något till nästa vecka. 1 Quote
Ijahman Posted November 21, 2018 Author Posted November 21, 2018 Jag pratade med David i Skottland 11/11. Han sa då att troféerna blivit hämtade hos dem veckan innan. Jag pratade då med Sten på Diana/Limpopo som förklarade att det kommer en faktura för frakten direkt från Skottland till mig. Och sedan skickas troféerna. Någon som vet hur lång tid det brukar ta från att skallarna blivit hämtade från outfittern? Det är nu tre veckor sedan de blev hämtade och jag har inte fått någon faktura än. Quote
Christian N Posted November 22, 2018 Posted November 22, 2018 Har dragit mig för att skriva ett svar här, men min egen erfarenhet av egna trofeer och andras upplevelser med, ger för handen att det kan dröja, i mitt fall har jag en dovskovel, en CWD samt två roliga bock horn som jag aldrig kommer att få se igen, tror att jag har bilder, ev. Låt inte detta nedslå dig men håll en kontakt med Sten och David, ev med förespeglingen om att du skall komma tillbaka. /C Quote
Ijahman Posted November 22, 2018 Author Posted November 22, 2018 1 hour ago Christian N sa: Har dragit mig för att skriva ett svar här, men min egen erfarenhet av egna trofeer och andras upplevelser med, ger för handen att det kan dröja, i mitt fall har jag en dovskovel, en CWD samt två roliga bock horn som jag aldrig kommer att få se igen, tror att jag har bilder, ev. Låt inte detta nedslå dig men håll en kontakt med Sten och David, ev med förespeglingen om att du skall komma tillbaka. /C Det låter ju verkligen inte kul... Skulle min försvinna så är det garanterat sista gången jag åker med dem. Och jag kommer se till så att ingen jag känner åker med dem heller. Nu hoppas jag inte att det blir så. Men jag tycker ju att det borde kommit någon info från fraktbolaget efter tre veckor.... Tror Sten lär tycka jag är jobbig om jag frågar igen. Var det förresten Diana/Limpopo ni åkte med då? Som skulle frakta hem dem? Quote
Tuffhund Posted November 22, 2018 Posted November 22, 2018 27 minutes ago Ijahman sa: Tror Sten lär tycka jag är jobbig om jag frågar igen. Har du lagt 30 kakor på en jaktresa så kan man gott få vara lite "jobbig". Quote
Recommended Posts