Jump to content

Min Skottlandsresa September 2018

Recommended Posts

Posted

Riktigt häftig resa! Gratulerar till fällt vilt och nya upplevelser ^_^

/M

Posted

Härlig läsning! En undran? Var de ok att jaga utan dämpare? Där vi var var de no no

Posted
10 minutes ago hs_merkel sa:

Härlig läsning! En undran? Var de ok att jaga utan dämpare? Där vi var var de no no

Ja, det var OK.
Men Jimmy fick några pikar att det lät något överjävligt varje gång han sköt.
Dom förklarade också fördelarna med att kunna jaga på grupper i närheten om man skjuter med dämpare.

• Like 2
Posted
12 minutes ago Maichel sa:

Riktigt häftig resa! Gratulerar till fällt vilt och nya upplevelser ^_^

/M

Tack!

Posted

Coolt. Kan du nämna nått om kostnader för kalaset? 

/Må

• Like 1
Posted

Grattis till en fin resa och tack för att du delar med dig!

• Like 1
Posted
22 minutes ago BigJim sa:

Coolt. Kan du nämna nått om kostnader för kalaset? 

/Må

Ca. 30 000.:- med 5 dagars jakt.
Hyrbil
Vapenhantering på flyg
Boende 6 nätter. Totalt en vecka

Sen tillkommer dricks + fickpengar så klart.

Med vänlig hälsning John

Posted

Och nu funderar ni för att åka tillbaka? Grattis tillhjort och trevlig berättelse, en sån där resa borde ingå i jägarexamen. 

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Jösssses så vackra landskap. Grattis och tack för storyn. 

• Thanks 1
Posted
1 hour ago strävhår sa:

Och nu funderar ni för att åka tillbaka? Grattis tillhjort och trevlig berättelse, en sån där resa borde ingå i jägarexamen. 

Japp.

Nästa resa verkar dock gå till Kanada. men till Skottland kommer jag med säkerthet åka fler gånger.
Hoppas jag hinner jaga någon av dem också!

Posted

Jättetack för spännande läsning och härliga bilder :). Stort grattis till hjortarna :)

• Thanks 1
Posted
7 minutes ago Ryberget sa:

Jättetack för spännande läsning och härliga bilder :). Stort grattis till hjortarna :)

Tack!

Posted

Läckert!!!!!!!! 

• Like 1
Posted

Läcker resa, tack för en bra återberättad storry ?

• Like 1
Posted

Jag tycker det är drygt att åka bil i tio minuter till jaktmarken...

Fast jag skulle inte ha någonting mot en jaktresa liknade denna. Fast jag har så kass kondis så jag hade garanterat dött självmant halvvägs upp för trappan till flygplanet...

Jag hoppas att du får tillfälle att åka fler gånger och att du fotar och skriver ännu mer då :thumbsup:

• Thanks 1
Posted

Vilket fantastiskt landskap! Tack för du delar med dig!

Ska själv till Skottland sista veckan i november för hind- och kalvjakt. Ska bli riktigt kul. 
Söker därför lite tips om hur klarade du dig mot allt regn? Om du skulle tänka annurlunda om du ska dit igen. 
För jag kan nog förvänta mig en hel del nederbörd där i november ??

Posted

Kul!

Jag hade ett par Seeland Hawker-byxor. En superunderställströja. Ovanpå det en Härkila Kamko Fleece. Och sedan en Houdini BFF jacket som regnjacka.

Detta fungerade väldigt bra. Jag hade även en tunnare fleecetröja i ryggsäcken för när det blev stillaliggande längre stunder. (Vilket det bevisligen kan bli)

Det enda jag kommer ändra till nästa gång är valet av handskar.
Jag kommer skaffa ett par Sealskinz. Som håller en torr när man klättrar  omkring en hel dag i regn....

Ett annat tips är att se till så kängorna verkligen får torka över natten. Är de lite fuktiga fortfarande på morgonen så klarar inte många kängor att hålla fukten helt ute.

I slutet av November kan jag dock tänka mig att något extra värmeplagg behövs. Samt ett par superunderställsbyxor under.

Med vänlig hälsning John

• Thanks 1
Posted

Sitter med samma problem, men har nog tänkt att det som funkar som hf i Sverige lär ju funka där. Ska själv dit i slutet på nästa vecka. 

• Like 1
Posted

Fantastiskt trevlig läsning.
Har varit till Skottland flera gånger, nästa gång blir med bössa, den saken är säker.

• Thanks 1
Posted
15 hours ago mdef sa:

Sitter med samma problem, men har nog tänkt att det som funkar som hf i Sverige lär ju funka där. Ska själv dit i slutet på nästa vecka. 

Precis så tror jag också att det är. Har man täckt upp för Svenska förutsättningar så klarar man sig där med.
Vattentätt och vindtätt och flera lager under.
Förhoppningsvis har vädret lugnat sig något till nästa vecka.

• Thanks 1
  • 1 month later...
Posted

Jag pratade med David i Skottland 11/11. Han sa då att troféerna blivit hämtade hos dem veckan innan.
Jag pratade då med Sten på Diana/Limpopo som förklarade att det kommer en faktura för frakten direkt från Skottland till mig.
Och sedan skickas troféerna.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta från att skallarna blivit hämtade från outfittern?
Det är nu tre veckor sedan de blev hämtade och jag har inte fått någon faktura än.

Posted

Har dragit mig för att skriva ett svar här, men min egen erfarenhet av egna trofeer och andras upplevelser med, ger för handen att det kan dröja, 

i mitt fall har jag en dovskovel, en CWD samt två roliga bock horn som jag aldrig kommer att få se igen, tror att jag har bilder, ev. 

Låt inte detta nedslå dig men håll en kontakt med Sten och David, ev med förespeglingen om att du skall komma tillbaka. /C

Posted
1 hour ago Christian N sa:

Har dragit mig för att skriva ett svar här, men min egen erfarenhet av egna trofeer och andras upplevelser med, ger för handen att det kan dröja, 

i mitt fall har jag en dovskovel, en CWD samt två roliga bock horn som jag aldrig kommer att få se igen, tror att jag har bilder, ev. 

Låt inte detta nedslå dig men håll en kontakt med Sten och David, ev med förespeglingen om att du skall komma tillbaka. /C

Det låter ju verkligen inte kul...
Skulle min försvinna så är det garanterat sista gången jag åker med dem.
Och jag kommer se till så att ingen jag känner åker med dem heller.

Nu hoppas jag inte att det blir så.
Men jag tycker ju att det borde kommit någon info från fraktbolaget efter tre veckor....

Tror Sten lär tycka jag är jobbig om jag frågar igen.

Var det förresten Diana/Limpopo ni åkte med då?
Som skulle frakta hem dem?

Posted
27 minutes ago Ijahman sa:

Tror Sten lär tycka jag är jobbig om jag frågar igen.

Har du lagt 30 kakor på en jaktresa så kan man gott få vara lite "jobbig".