Hoppa till innehåll

Kikarsikte för långhåll och jakt?


hs_merkel

Recommended Posts

30 minutes ago redtop sa:

1 moa på 100m = 100 * tan (1/60) = 0,02909 m = 29,09 mm
1/6 moa blir då 4,85 mm på 100m. 

Om man ska vara petig... ;)

Sorry ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

Tror de blir den som sitter där nu som får tjänstgöra tills någe nytt?

En swarovski 6-24x50 Habicht PV. Som har targetrattar som går att nolla. Problemet är att den har 1/6 moa klick vilket gör de skit svårt att räkna.

Har lagt in datan i Strelok men verkar upp åt väggarna fel?

Hur mycket är 1/6 moa på 100m?

Kommer funka klockrent, möjligt du inte tar dig så långt pga begränsad justermån..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-04-10 at 18:26 Dr Krall sa:

Nightforce har en serie framtagen för just detta ändamål...heter SHV...Shooter Hunter Varmint. Det finns en modell i den serien som har FFP riktmedel också, och ett riktigt bra mil-kors som funkar fint för både långhåll och jakt.

https://jpvapen.se/webshop/optik/kikarsikten/nightforce/nightforce-shv-4-14x50-f1/

https://youtu.be/rCzOIgqB4TI

 

Precis detta använder jag och är väldigt nöjd, alltså Nightforce SHV 4-14x50 F1. Förvånansvärt bra glas, lagom förstoring och ett ganska kompakt och lätt sikte. Med en 20moa skena kan jag utan problem skruva 12 mil för drop, vilket räcker till över 1000 meter trots att siktet har 30mm tub - å då sitter detta på min 308.

:)

Jag köpte det faktiskt av JP också, som jag också starkt rekommenderar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago hs_merkel sa:

Tack! Nu ska vi bara se om verkligheten stämmer med teorin? Triss kanske??

Är annars inne på att sätta en tape på tornet sätta 0 på 100m sen gradera upp till 400m

Det är ingen dum idé, ,men lämpligast är att börja med att fastställa antalet klick/MOA till i varje fall varje 50 meters intervall, genom skytte, därefter kan du gå på med tejp och fryspenna eller med utskrivna etiketter. /C

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Christian N sa:

Tja, 1/6 = 0,1666666667 typ så ja. 

Tackar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag ge ett råd i detta, räkna inte o klick osv, räkna i hela eller decimaler av MOA, det är en i sig tillräcklig fin justering med 1/6 klick att det kommer att bli/gå bra ändå.

så skjut in dig på dina drop/come ups och markera tejpen. C 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Christian N sa:

Får jag ge ett råd i detta, räkna inte o klick osv, räkna i hela eller decimaler av MOA, det är en i sig tillräcklig fin justering med 1/6 klick att det kommer att bli/gå bra ändå.

så skjut in dig på dina drop/come ups och markera tejpen. C 

Jo känns enklast att göra så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Beror nog helt på vad du räknar som "långhåll", skulle nog själv sätta en gräns på 600m iaf innan det börjar räknas som långt.

Skulle satsa på en March FX 3-24x42 eller 3-24x52 beroende på budget, en beggad 3-24x42 kan man hitta för så lågt som 15000:-, men gäller att vara snabb om dom dyker upp. väger mindre än dom flesta jaktkikare i samma storlek, har mil riktmedel och mil klick, gott om justering mm.

Har man lite mindre budget skulle jag köra på Vortex viper pst gen II 3-15x44, runt 10.000:- beggat.

Ännu mindre budget, vortex viper pst 4-16x50, runt 6000:- för en ffp i nyskick.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-18 at 16:39 Baner sa:

Beror nog helt på vad du räknar som "långhåll", skulle nog själv sätta en gräns på 600m iaf innan det börjar räknas som långt.

Skulle satsa på en March FX 3-24x42 eller 3-24x52 beroende på budget, en beggad 3-24x42 kan man hitta för så lågt som 15000:-, men gäller att vara snabb om dom dyker upp. väger mindre än dom flesta jaktkikare i samma storlek, har mil riktmedel och mil klick, gott om justering mm.

Har man lite mindre budget skulle jag köra på Vortex viper pst gen II 3-15x44, runt 10.000:- beggat.

Ännu mindre budget, vortex viper pst 4-16x50, runt 6000:- för en ffp i nyskick.

Funkar dessa för jakt när de börjar bli skumt? Riktmedel?

Nu verkar de som det hela har Kokat ner till en Zeiss V6 2,5-15x56 med ASV+ 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag får haka på, vad finns det för alternativ om jag vill ha ett sikte för främst skytte men även jakt med följande krav:

- FFP med MSR eller liknande riktmedel 

- Mil/mil riktmedel och (öppna) torn

- 34 eller 30 mm tub att fästas i original Blaser sadelmontage

- Minsta maxförstoring 20 ggr

- Bra optik och rimlig eyebox även vid hög förstoring

Jag tycker själv det lutar mest åt ett Kahles K624i (har också ett sparkonto med just det namnet) men är intresserad av vad annat som kan finnas. Minox finns ju men de är orimligt dyra nya för mig och jag har aldrig sett ett begagnat till salu. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago hs_merkel sa:

 känns ok. jag känner mig klar så ta 

S

???

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-19 at 12:54 Christian N sa:

Får jag ge ett råd i detta, räkna inte o klick osv, räkna i hela eller decimaler av MOA, det är en i sig tillräcklig fin justering med 1/6 klick att det kommer att bli/gå bra ändå.

så skjut in dig på dina drop/come ups och markera tejpen. C 

Håller med jagar själv med en 1/8moa funkar kanon! Gör klickkort i Excel bara att ställa in bråk ?

Ett av mina kort

20180722_123410.jpg

20180722_123424.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago LGH sa:

Om jag får haka på, vad finns det för alternativ om jag vill ha ett sikte för främst skytte men även jakt med följande krav:

- FFP med MSR eller liknande riktmedel 

- Mil/mil riktmedel och (öppna) torn

- 34 eller 30 mm tub att fästas i original Blaser sadelmontage

- Minsta maxförstoring 20 ggr

- Bra optik och rimlig eyebox även vid hög förstoring

Jag tycker själv det lutar mest åt ett Kahles K624i (har också ett sparkonto med just det namnet) men är intresserad av vad annat som kan finnas. Minox finns ju men de är orimligt dyra nya för mig och jag har aldrig sett ett begagnat till salu. 

Polarn har en Delta Stryker HD 4,5-30x56 som han är väldigt nöjd med. Han använder det både till skytte och jakt. Har kikat i det och överväger ett likadant själv. Verkar vara otroligt prisvärt också.

Andra jag kollat på är Minox ZP5-25x56, Nightforce ATACR F1 5-25x56 och Nya Kahles Ki525 som alla uppfyller de kraven men så kostar de ju alla nästan det dubbla mot Deltan...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Långhållskytte är rätt luddigt vad det är, så att rekommendera kikare för det är svårt. Sedan handlar det mycket om tycke och smak vad man trivs bäst med. Det som däremot är säkert är att långhåll kräver att man har koll på utrustning och testat mycket för att förstå vindens påverkan. Gör man det hittar man fort ett bra system för justering av kikare och inser att det inte är klickens storlek som avgör om man ska träffa ;)

Tex zerostop använder jag aldrig, förstår inte vitsen om man inte skjuter i mörker. Sedan testade jag den på min March och lyckades få ratten att fastna lite så den gled och ändrade "nollan" så ännu en källa till problem i mina ögon

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börjar man gå ner lite på detaljnivå så har jag också märkt att det finns gott om små(?) detaljer som kan ha stor inverkan hur man upplever en kikare och det måste man ju komma underfund med själv vilket behov och preferenser man har. Däremot att ge lite generella tips på lämpliga modeller att kika på utifrån en given, om än ofullständig, kravspecifikation tycker jag man kan göra utan större problem. :)

Vikten av att ha koll på sin utrustning kan jag absolut skriva under på av personlig erfarenhet. :blush::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Lars sa:

Håller med jagar själv med en 1/8moa funkar kanon! Gör klickkort i Excel bara att ställa in bråk ?

Ett av mina kort

20180722_123410.jpg

20180722_123424.jpg

De där såg intressant ut. Men vad menar du med att ställa in bråk? 

Tänkte Nolla på 150m med swarovskin med 1/6 Moa klick.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

De där såg intressant ut. Men vad menar du med att ställa in bråk? 

Tänkte Nolla på 150m med swarovskin med 1/6 Moa klick.

 

Så att Excel skriver/beräknar i åttondelar i mitt fall. Du får ställa in sjättedelar, den första siffran är hela Moa sedan delar. 1,5moa i ditt fall blir 1 3/6 alltså dra en Moa och tre klick snabbt och enkelt om du har gradering på hela Moa på ratten

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Lars sa:

Så att Excel skriver/beräknar i åttondelar i mitt fall. Du får ställa in sjättedelar, den första siffran är hela Moa sedan delar. 1,5moa i ditt fall blir 1 3/6 alltså dra en Moa och tre klick snabbt och enkelt om du har gradering på hela Moa på ratten

Har inte Excel? Hade varit kanon att lägga in den data jag har och göra ett skjut kort i Moa då kikaren är graderad med hela Moa och åka ut och verifiera.

Är evighet jag använde Excel. Men räkna du ut klicken själv? Eller la du in data i moa från app/ verkligheten och la in 1/8 i ditt fall så räkna programmet själv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina data kommer från skjutbanan! Men det är bra att kombinera med någon app typ shooter. Skjut på 100 och det längsta du kan på banan och notera klick. Lägg sedan in det i appen och testa på några avstånd mellan dessa stämmer det har du färdigt kort. Annars gör justering manuellt till kortet. Går nog att skriva i många program

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Då halvsjuan fått ny kolv, så är de dax att byta ut kikaren. Deltan har väll funkat men är så där mot belysningen i mörker. Bländar eller inte syns. Sen skulle jag vilja ha lite mer förstoring än 15x. Och targetrattar så de blir lättare att klicka. Väldigt lätt att tappa bort sig som det är nu. 

Sen ska den funka i mörker desutom

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Zerostopp! Jag, eftersom jag skjuter i mörker och skumrask ibland, skulle aldrig vilja vara utan den funktionen. Perfekt att veta att man vrider ner till nollan, som jag i mitt fall alltid lägger på -2. Då vet jag även i mörker att jag "nollat". Förvisso kontrollerar jag alltid nollorna innan jag ger mig ut i spenaten, samt att parallaxen inte står på typ 500m. Men ändå. Löjligt enkelt att korrigera för avstånd i mörker/ skumrask om man kan sin drop.

@hs_merkel har du krav på skymningsprestanda? Såg på robsoft att där låg ute ett Zeiss 6-24x56 för ett tag sedan. Kanske finns kvar. Förvisso rm60 så inte så "möpigt". Men det riktmedlet är bra i skumrask!

/M

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...