Jump to content

22lr pistol/gevär

HuggyBear

Recommended Posts

Vad är det för speciellt med 22lr ammo som betecknas "pistol"? Äre totalt helmuppat å skjuta "pistol 22lr" i ett gevär?

Det är lågt laddad ammo, oftast subsonisk. 

Den skjuter inte alltid så bra i gevär, iom att den är optimerad för kortare pipor. C

• Thanks 1

1 hour ago Christian N sa:

Den skjuter inte alltid så bra i gevär, iom att den är optimerad för kortare pipor. C

Ok. Tack. Aldrig tänkt på detta förr men nu fick man lära sig nå nytt igen då ?

Anekdot:

Var på korthållsträningsläger med Stockholms skytteförbund i tonåren på P4 i Skövde. Måste varit i mitten på 80-talet.
Ammunitionen som köpts in för lägret var av någon anledning Norma Pistol 22LR och vi tyckte den var mesig och lät "pjutt" när man sköt med den. På slutet av lägret skulle det vara en tävling och ett moment var att brainstorma fram ett namn till tävlingen. Efter många förslag så döptes tävlingen till "Norma-pjutten". :D

• Haha 1

4 hours ago Christian N sa:

All 22lr (standard) är i sub, sedan har du HV High Velocity

MIke- det får stå för dig, då min erfarenhet är en annan, men jag kan hålla med om att det står på asken att den skall vara subsonisk. 

/C

1 minute ago Christian N sa:

MIke- det får stå för dig, då min erfarenhet är en annan, men jag kan hålla med om att det står på asken att den skall vara subsonisk. 

/C

Standard ligger på 1070 kolla vad det ligger på i meter..

Mike- suck, 

men för övriga då så är VO på en 22LR standard, beroende på temp, altitud, piplängd mm utöver ammo som sådan och ja den är tråkigt nog oftast överljudsammo i standard, därav att tävlingsammo gärna är lagd lite under ljudets hastighet, det som avgör om den är en subb eller inte och detta för att undvika de bekymmer som genomgången genom ljudvallen medför för precisionen.

Lapua Midas plus 327 m/s 

Ljudvallen cirka 340 m/s

CCI standard som skall vara 1070 eller 326 m/s är väldigt sällan det i en gevärspipa, eller ännu mera noggrant en hel ask är väldigt sällan helt subsonisk, 3-10 skott är över ljudvallen.

Hur vet man då detta? Jo man har skjutit en rätt löjlig mängd med 22LR av olika slag med väldigt bra dämpare på pipan, de som har överljudsfart ger bogvågsknall oaktat dämparen. /C

• Like 2

13 minutes ago Christian N sa:

Mike- suck, 

men för övriga då så är VO på en 22LR standard, beroende på temp, altitud, piplängd mm utöver ammo som sådan och ja den är tråkigt nog oftast överljudsammo i standard, därav att tävlingsammo gärna är lagd lite under ljudets hastighet, det som avgör om den är en subb eller inte och detta för att undvika de bekymmer som genomgången genom ljudvallen medför för precisionen.

Lapua Midas plus 327 m/s 

Ljudvallen cirka 340 m/s

CCI standard som skall vara 1070 eller 326 m/s är väldigt sällan det i en gevärspipa, eller ännu mera noggrant en hel ask är väldigt sällan helt subonisk, 3-10 skott är över ljudvallen.

Hur vet man då detta? Jo man har skjutit en rätt löjlig mängd med 22LR av olika slag med väldigt bra dämpare på pipan, de som har överljudsfart ger bogvågsknall oaktat dämparen. /C

Men SUCK.

Sub är sub.
Sedan finns det variabler självklart och speciellt i billig ammo samt liten hylsa så kan det skilja men. STANDARD ligger i sub.

Å ja jag vet att det kan skilja. Och kan lova dig att dom dyra LR är mycket jämnare i hastighet.

Från en person som enbart har skjutigt 1st LR Patron en gång... Med och utan dämpare chrono etc,etc Glad Påsk 

O där åkte du upp på ignorera listan, inte bara för att du inte kan bete dig, för att du uppvisar en total avsaknad av innehåll. /C

10 minutes ago Christian N sa:

O där åkte du upp på ignorera listan, inte bara för att du inte kan bete dig, för att du uppvisar en total avsaknad av innehåll. /C

Vad för typ av person är du? Ignorera listan?!
Börjar man med SUCK i inlägget som du gör så tro inte jag kommer och krypa för dig.
Inte mitt fel att du inte förstår att sub är underljudshastighet.

Har skjutit en hel del fältskytte tidigare, har för mig att den största inverkan har temperaturen, skiljer på ljudets hastighet i -10 eller +20.  Minns inte säkert , men har för mig att ljudet färdas saktare när det är kallt, låg man då med ammo på gränsen hördes det skarpare knall, hördes mest då det var kallt men ingen snö , som väl dämpade ljudet en del. Vet inte om minnet sviker att det var tvärtom, då det var ett tag sedan. Vi testade olika ammosorter vid ett tillfälle då det var kallt/ingen snö.. Någon kanske vet mer specifikt om just  detta med temperaturen.

8 minutes ago Lille Skutt sa:

Har skjutit en hel del fältskytte tidigare, har för mig att den största inverkan har temperaturen, skiljer på ljudets hastighet i -10 eller +20.  Minns inte säkert , men har för mig att ljudet färdas saktare när det är kallt, låg man då med ammo på gränsen hördes det skarpare knall, hördes mest då det var kallt men ingen snö , som väl dämpade ljudet en del. Vet inte om minnet sviker att det var tvärtom, då det var ett tag sedan. Vi testade olika ammosorter vid ett tillfälle då det var kallt/ingen snö.. Någon kanske vet mer specifikt om just  detta med temperaturen.

Japp helt rätt temp påverkar också.
Ex: https://www.nde-ed.org/EducationResources/HighSchool/Sound/tempandspeed.htm