Hoppa till innehåll

NJJ

Recommended Posts

Eftersom drillingen är ett hagelvapen med möjlighet till kula så postar jag i hagelvapen. 

Till hösten kommer mina jaktmöjligheter att utökas och eventuellt kan det bli intressant med att införskaffa en drilling. Jag har tittat en hel del på att importera från Tyskland och har sett många drillingar i just 8x57ir, ofta till lägre priser. Är det på grund av att kalibern är utdöende? Jag har tidigare läst att RWS laddar för den, men hittar ingen sådan info på deras hemsida. Jag vet att Sellier & Bellot laddar för den. Innan hade Vapex den, men har inte sett den där på länge. Kjell i Sjöbo brukar ha det mesta så det går säkert att köpa S&B där. 

Ni som har kaliber,  handladdar ni eller kör ni med S&B?

Om ni handladdar var köper ni hylsor? Finns det hylsor för 8x57 ir? Tycker inte jag sett det någonstans. 

Jag vill inte plocka hem något som det kommer vara omöjligt att få tag på ammunition till, eller behöva lämna drillingen för att borra upp pipan 8x57jrs.

Hittar jag en drilling i 7x57 så är det också intressant, men priset förefaller var något lägre på 8x57ir. 

Tankar och råd efterfrågas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, ja och ja...... Typ.

 

 

Men om vi spaltar upp det lite.

RWS kan man hitta då och då, det är nu inte den vanligaste patronen i deras sortiment så det är nog inget som görs var eller var annan dag. Men de gör en batch då och då.

S&B finns med, Vapex kan ta hem till dig. Som vanligt gäller att man beställer i god tid bara.

Generellt sett är nog rådet att du köper på dig typ 100 patroner eller så, och kompletterar när du har 50 kvar. För de flesta räcker det länge......

Handladda är inget problem alls - det är samma hylsa som 8x57IRS så IR hylsor är överkurs. Verktyget är nästan samma, det är en aning mindre expander bara så vill man inte betala 3ggr så mycket för ett IR köper man ett IRS och slipar ner expandern lite. Om du nu bara måste ha IR-hylsor, köp ett par askar RWS så har du hylsor för rätt lång tid.

Kulor finns från RWS, S&B och Woodleigh. S&B är mjukast (och bäst om du frågar mig), RWS något hårdare och Woodleigh är egentligen på tok för hårda.

Men det viktigaste av allt - du ska INTE köpa en 8x57IR för att den är billigare, det är ett djuriskt feltänk. Du ska köpa den för att den är en fenomenalt effektiv kaliber rätt hanterad.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago pmt sa:

Handladda är inget problem alls - det är samma hylsa som 8x57IRS så IR hylsor är överkurs. Verktyget är nästan samma, det är en aning mindre expander bara så vill man inte betala 3ggr så mycket för ett IR köper man ett IRS och slipar ner expandern lite. Om du nu bara måste ha IR-hylsor, köp ett par askar RWS så har du hylsor för rätt lång tid.

Kulor finns från RWS, S&B och Woodleigh. S&B är mjukast (och bäst om du frågar mig), RWS något hårdare och Woodleigh är egentligen på tok för hårda.

/T

 

Jag har precis börjat handladda själv.  I så fall kommer jag nog till en början att använda mig av S&B. 

Har du nedlagt det mesta klövvilt med S&B? Tänker främst på gris och kronhjort. 

 

22 hours ago pmt sa:

Men det viktigaste av allt - du ska INTE köpa en 8x57IR för att den är billigare, det är ett djuriskt feltänk. Du ska köpa den för att den är en fenomenalt effektiv kaliber rätt hanterad.

/T

Jag har inget emot kalibern, även om jag inte skjutit med den. Har en 8x57js och är nöjd med den. "Föregångaren" gör säkert ett bra jobb den med.

Jag kanske formulerade mig lite otydligt, men min tanke är att jag förhoppningsvis kan få mer pang per krona om det gäller en kaliber som inte är vanlig/uppskattad/på undantag/utdöende eller vad man nu skall säga. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago NJJ sa:

Jag har precis börjat handladda själv.  I så fall kommer jag nog till en början att använda mig av S&B. 

Har du nedlagt det mesta klövvilt med S&B? Tänker främst på gris och kronhjort. 

Ja - gris och kron faller imponerade fort. Den är rätt långsam som regel och en mjuk kula räcker mycket väl till i de modesta farterna.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Perfekt!

Det är mest rådjur som står på menyn, men det finns hyfsade chanser på gris, med lite tur kan en hjort komma i pass. Då skall jag hålla ögonen öppna och se om man hittar något roligt i Tyskland, om inget råkar "dyka" upp här hemma. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...