Jump to content

Springer spaniel / jakt cocker har någon förslag på bra uppfödare

Droggot
 Share

Recommended Posts

Jag har länge velat ha en hund igen men med 2 småbarn och en hundrädd fru har förutsättningarna inte varit på topp.

Jag har tidigare haft en Beagel men efter att provat på spaniel / cocker jakt har fokus hamnat på en sån typ av hund.

I söndags var jag och familjen var på Tullgarns mässan och där träffade vi några jakt cockrar och springer spaniel och både ungar och frugan blev som besatta.

Den äldre dottern vill ha en cocker (den var sötast) men jag har mer snurrat in på en Springer spaniel för att jag har fått för mig att den klarar av att apportera lite större / elakare vilt bättre.

Är den någon här som kan rekommendera någon bra uppfödare?

Hur vill du att hunden ska arbeta? Jag är lite rasförrädare med en skalldrivande springer spaniel. Eller vill du ha en som arbetar under hagelbössan?

• Like 1

Hur långt vill du köra för att hämta en?  Finns en del bra kennlar här nere i Skåne och framförallt i Danmark..

Jag hade samma tankegång ang apportering med Z men jag tror inte man hade märkt skillnad på en cocker om det om det inte handlar om riktigt många och stora fåglar.  Då är skillnaden nog större i söksätt och fart, springern går lite mer "rakt" och snabbt är min upplevelse. 

1 hour ago Skånepåg sa:

Hur långt vill du köra för att hämta en?  Finns en del bra kennlar här nere i Skåne och framförallt i Danmark..

Jag hade samma tankegång ang apportering med Z men jag tror inte man hade märkt skillnad på en cocker om det om det inte handlar om riktigt många och stora fåglar.  Då är skillnaden nog större i söksätt och fart, springern går lite mer "rakt" och snabbt är min upplevelse. 

Inga problem att åka en sträcka när det gäller att skaffa en hund.
Det är ju nästan lika viktigt att välja rätt hund som att välja partner :)

Där jag jagar har vi ingen gås utan det är mest änder och duva..
Men jag jagar en del skräp fågel och jag vet inte hur en cocker är att apportera skadad kråka, korp eller trut?
Dom är inte snälla när dom bara är vingade.

12 hours ago faxe sa:

Jag säger ingenting då jag är partisk?.  

Har du egen kennel?

15 hours ago Vildand sa:

Hur vill du att hunden ska arbeta? Jag är lite rasförrädare med en skalldrivande springer spaniel. Eller vill du ha en som arbetar under hagelbössan?

Jag visste inte att det fanns skallande springer spaniel.

Det hade varit intressant om inte vi redan haft 2 stöthundar på den ena marken jag jagar på.

Den andra marken jag jagar på har en järnväg gåendes rakt igenom så där vill jag inte släppa en hund som försvinner ur ens sikte.
Det är på denna mark som jag mest tänkte jaga med denna hund. Då det är rätt bra med hare och änder. Det finns även lite kanin och fasan.
Dom flesta som jagar på denna mark är bara ute efter klövvilt så dessa vilt är det få som bryr sig om.

• Like 1

Ett hett tips är Stawaskogens kennel om du är intresserad av cocker. Faxe instämmer säkert. Det är väl en kull på gång där också...

• Haha 1

11 hours ago Droggot sa:

Har du egen kennel?

Jo så är det?.Det kommer nog Cocker valpar i helgen?.

13 hours ago strävhår sa:

Det där med okokt kött måste vara deras engelska magar.

Japp inget okokt kött till de klena öborna☺️, för då sprutar det?.

• Haha 1

Jagar gäss, änder, duvor, svartfågel, vitfågel, rapphöns, fasan och stöter även hare, räv och rådjur med min lilla cocker. Apporterar allt med stor glädje. Då och då får hon hämta in skadad trut, fiskmås eller kråka som hänger i läppen eller biter henne någonstans. Händer även då och då att en skammad gås ger sig på henne, men då hugger hon dem eller så tar hon dem i en vinge och släpar hem. Ser lite lustigt ut, men det brukar gå bra. 

Ofta jagar vi över starkt strömmande vatten och efter ett antal svåra apporter där hon glider i strömmen med en gås eller and så kan hon bli lite trött. Inte ofta hon blir trött och viljan finns alltid där, men jag stoppar henne i tid för det är inte kul att se henne driva ner i strömmen för att sedan gå i land och springa tillbaka med gåsen. Handlar nog mer om mig än henne. 

• Thanks 1

10 hours ago Mr.Mephisto sa:

Jagar gäss, änder, duvor, svartfågel, vitfågel, rapphöns, fasan och stöter även hare, räv och rådjur med min lilla cocker. Apporterar allt med stor glädje. Då och då får hon hämta in skadad trut, fiskmås eller kråka som hänger i läppen eller biter henne någonstans. Händer även då och då att en skammad gås ger sig på henne, men då hugger hon dem eller så tar hon dem i en vinge och släpar hem. Ser lite lustigt ut, men det brukar gå bra. 

Ofta jagar vi över starkt strömmande vatten och efter ett antal svåra apporter där hon glider i strömmen med en gås eller and så kan hon bli lite trött. Inte ofta hon blir trött och viljan finns alltid där, men jag stoppar henne i tid för det är inte kul att se henne driva ner i strömmen för att sedan gå i land och springa tillbaka med gåsen. Handlar nog mer om mig än henne. 

Ja ha nu blev det ännu svårare att bestämma sig.

Som du beskriver så verkar cockrarna lika lämpade för apportering som springern.

Hur klarar dom kyla?
Svärfar har mark ca 1 timme norr om sälen och där finns både dalripa och tjäder som lockar..

Hur och vad hunden klarar av att apportera är nog mer kopplat till individ än ras.

En cocker (dvs rasen) hade inte varit mitt förstaval för svart- och vitfågel även om det givetvis kan fungera.

/Markus

Jag jagar med springer också ibland och några jag känner har båda raserna. Springern är ju en större hund och klarar såklart lite mer. Sedan är en cocker svårare att träna till "jaktprovslydnad". De är rätt jobbiga och man får ta det för vad det är om man inte vill lägga otroligt mycket tid på träning och stadga. Men charmigare hund finns inte och jag känner mig inte begränsad i min jakt. Men det är jag det. Kyla har aldrig varit ett problem. Jag har med hundtäcke när hunden är blöt eller det är kallt ute.

Jag tilltalas lite av att det är så otroligt mycket jakt i en sådan liten hund och att de är lite illmariga. :)

Hon väger endast cirka 10 kg, men har en gång hållit nere ett skadat rådjur som ville resa sig och hade ett otroligt mörkt skall under tiden och gick runt djuret och såg till att det inte gick iväg. Inte hennes riktiga "jobb", men hon löste det bra!

Att just apportera och viljan till det tror jag mer individ- än rasberoende mellan springer och cocker. Men med allt detta sagt, vill jag mest, eller endast apportera hade jag inte valt spaniel. 

Huvud syftet med hunden kommer att vara stöta vilt under hagel bössan, men självklart vill jag ha med hunden i alla jaktsituationer jag bara kan så apportering av vilt ser jag som en jätte bra bonus.

Som det är idag har jag ibland inte kunnat åka ut och jaga änder eller duvor bara för att jag inte fått tag på en apportör.

Är det någon som kört blodspår med en cocker eller spaniel eller krockar det med hur hunden skall jobba?

Jag har kört blodspår med min springer och det är inga problem. Uppfödaren tyckte dock att man skulle vänta med spårträning tills efter att "spaniel-träningen" var klar. När vi köpte så ingick valp samt grundkurs och så ville uppfödaren gärna att man minst gick första jaktkursen. I varje fall vi som bodde i skåne. Har använt min springer till eftersök och det har fungerat bra alla gånger viltet ligger. Dock har han svårt med större skadade djur som inte ligger då han inte har viljan att dra ner. Men extremt spårnoga är han.

Köpte på Country Sports kennel utanför Skurup och det är en kennel jag kan rekommendera.

Country Sports

• Thanks 1

44 minutes ago M-Ola sa:

Jag har kört blodspår med min springer och det är inga problem. Uppfödaren tyckte dock att man skulle vänta med spårträning tills efter att "spaniel-träningen" var klar. När vi köpte så ingick valp samt grundkurs och så ville uppfödaren gärna att man minst gick första jaktkursen. I varje fall vi som bodde i skåne. Har använt min springer till eftersök och det har fungerat bra alla gånger viltet ligger. Dock har han svårt med större skadade djur som inte ligger då han inte har viljan att dra ner. Men extremt spårnoga är han.

Köpte på Country Sports kennel utanför Skurup och det är en kennel jag kan rekommendera.

Country Sports

Tackar får kolla in den kenneln.

2 hours ago M-Ola sa:

Country Sports

Fick samma råd av "min" uppfödare när det gäller att börja spårträning. När du nämner din jakt så verkar en spaniel bra val :)

Kan tillägga att jag var ensam i jaktlaget med hund ett tag och då fick jag gå med min springer i stort sett alltid. Han är en "riktig" spaniel som inte ger ett ljud ifrån sig under jakt. Var ingen höjdare att gå med men vi stötte vilt i alla fall. Dock var det några år under älgjakten när jag hade hagelbössan med i stället för studsaren då han alltid hittade morkulla i skogarna. Övriga gubbar tyckte att jag felprioriterade lite. Men oftast var det bara jag som fick skjuta.?

Det sa ett Humla Plopp 2 dygn för tidigt:yes:. Om du vill köpa Springer så skall du hålla frugan och barnen ifrån vissa trådar på Jaktsidan ett tag framöver:wink:

DSC_0089.thumb.JPG.d507c35ba3c7d4eaebd0b337226297b7.JPG

För övrigt så skulle jag vilja på stå att en Cocker klarar av att apportera det en Jaktspringer fixar. Men det finns lite olika linjer att titta på. Det finns de som vill ha den mindre varijanten av Cocker, som bättre/lättare klarar av att komma in i de absolut tätaste snåren. Sen har vi de som är lite större, upp emot Spaniel storlek. Jag skulle personligen välja en Cocker om jag hade en riktig snårig mark som skall sökas av. Enligt min åsikt så har Cockrarna och Spanieln helt olika sök. Cockern snurrar upp marken riktigt jävla ordentligt missar inte många kvadrat metrar, medans Spanieln har ett mycket rakare sök och får med sig lite större yta. Men jag är ingen proffs på det här med Spaniel jakt, det är frugan:wink:. Men det Cockern eventuellt saknar i storlek, tar de igen i energi och jävlarenamma:yes:.

• Like 2

En del tips på kennlar;  https://www.sjr.nu/

Ang. cocker eller springer, så tror jag det mesta är sagt. Nog större skillnader på individer inom rasen än mellan dom två raserna. Det är storleken som är skillnaden, men samtidigt så jagar jag idag ihop  med en cocker på 17 kg och en springer på 15.. Min springer väger 22-23 så han är stor för att vara spaniel.

3 hours ago Skånepåg sa:

En del tips på kennlar;  https://www.sjr.nu/

Ang. cocker eller springer, så tror jag det mesta är sagt. Nog större skillnader på individer inom rasen än mellan dom två raserna. Det är storleken som är skillnaden, men samtidigt så jagar jag idag ihop  med en cocker på 17 kg och en springer på 15.. Min springer väger 22-23 så han är stor för att vara spaniel.

Min är extremt stor, han pendlade mellan 25-27 kg i vintras lite beroende på hur hårt man körde med honom.