Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fast jag knappt använder hagel och än mindre skulle idas ladda till det så är det intressant läsa om dina tester och bilderna gör det än bättre.

Posted
16 hours ago karelsk blandning sa:

Fast jag knappt använder hagel och än mindre skulle idas ladda till det så är det intressant läsa om dina tester och bilderna gör det än bättre.

Ja norden är ju en idag  KUL laddande region helt klart, och hade jag  nördat i   räffelstigning på en skum Wildcat kaliber

Så hade man säkert lika många följare som Bianca  ingrosso :laugh:   Fast snabbt stål  borde intressera fler för det är ett jädra gnöl att det vi har inte levererar allsB)  

Posted
11 minutes ago culot sa:

Ja norden är ju en idag  KUL laddande region helt klart, och hade jag  nördat i   räffelstigning på en skum Wildcat kaliber

Så hade man säkert lika många följare som Bianca  ingrosso :laugh:   Fast snabbt stål  borde intressera fler för det är ett jädra gnöl att det vi har inte levererar allsB)  

Är ungefär så och läser själv sånt men därför är det kul läsa om nånting helt annat som jag inte ens funderat testa.

• 3 weeks later...
Posted

Nu när saker och ting har skorpat till sig nåt så in i helvete, så får man väl ta en funderare om man ska lägga ner experimenterandet, för att i stället spara på krut och komponenter till de bistra tiderna som ser ut att komma med stormsteg ??  

• 1 month later...
Posted

Mina tester med stål har intresserat en del italienare och en har sänt iväg några av mina recept med Tecna krut  för Provskjutning i tryckpipa, sedan har hans kompis lite turligt en svensk fästmö som ska besökas i  dagarna, och det innebär att jag får hem lite LB stål förladdningar i 24 -28-32g utförande , L24 & 28   är det många italienska och även spanska som använder 

• Like 2
  • 2 weeks later...
Posted

Laddningarna med Tecna krut och 28,5g stål visar på mkt moderata tryck som håller sig under CIP  farten var ca 440ms V1 , jag ska ladda upp lite med samma förladdning  han använde LB heter den och vi ser dem i bla Fiocchi , Mirage och några till använder dem 

• Like 2
  • 9 months later...
Posted

När jag satt och rensade bilder i mobilen så kom det upp en bild på de sk 

”Danish Loads ”  de togs fram av en mkt driven handladdare  i Danmark som fick sina laddningar provtrycka av Eurenco i Sverige. De flesta laddningarna är med Alliant STEEL krut  som tyvärr är lika svårfunnet som enhörningar i Sverige.  
Men det fanns ett testat krut som jag vet finns tillgängligt och det är VV N-38  men man bör nog hålla sig till 28-29gram för vid 30 så stack trycket upp till 900+ 

• 7 months later...
Posted

Hej,  jag ska försöka att ladda 28 grams stål men kan bara få tag i B&P 28 stålförladdning. Kommer  isåfall använda VV N38 krut, då jag bara får tag på VV krut. Kommer det fungera eller är jag helt fel ute.

Mvh Jan-Erik

Posted

Til,28g stål vil jeg tro at n340 kan brukes. 12/70?

Posted

Ja det är 12/70. Det vore bra om man kan använda N340 för det har jag hemma, men det är nog aningen snabbare än N-38.

Posted
På 2023-10-14 at 18:04 Jan-Erik1 sa:

Ja det är 12/70. Det vore bra om man kan använda N340 för det har jag hemma, men det är nog aningen snabbare än N-38.

Italienarna säger att 340 beter sig mkt lika Vectan A0 så det borde gå bra till 28g, jag har en hel del tryckta laddningar med VV  hemma  kan titta vid tillfälle.   Jag gjorde en  30g med A0 nyligen som såg bra ut på papper , men har inte provat farten ännu. N-38   kan vara riktigt intressant för 28-30g  och där har jag tryckta danska data 

• Like 1
Posted

Om du har en trykktestet ladning med n340 28-30g er jeg interessert. Nå risikerer vi å bli buret inne i Norge om vi har bly med på jakt🤬

Posted

Hittade data på VV i deras tabell, men det var 12/75.

28g rullstukade 

N320       358-414 m/s

N340       366-410  m/s

3N37        360-385 m/s

N105        358-429 m/s

Hastigheten borde väl vara vid mynning, och trycket är inte angivet.  Jag tycker att maxfarten är låg, eller har jag fel?   3N38 var inte med förrän det blev laddningar med 44g.

Posted
16 hours ago Hakapiken sa:

Om du har en trykktestet ladning med n340 28-30g er jeg interessert. Nå risikerer vi å bli buret inne i Norge om vi har bly med på jakt🤬

Har det blivit så jävla illa, nya lagar ??   ja då får Norge dra på sig rosa ledartröjan ett tag, vi lär säkert följa efter med nåt ännu dummare .. 

Posted
14 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hittade data på VV i deras tabell, men det var 12/75.

28g rullstukade 

N320       358-414 m/s

N340       366-410  m/s

3N37        360-385 m/s

N105        358-429 m/s

Hastigheten borde väl vara vid mynning, och trycket är inte angivet.  Jag tycker att maxfarten är låg, eller har jag fel?   3N38 var inte med förrän det blev laddningar med 44g.

Skrämmande taffliga data och typiskt för den amerikanska marknaden ... 

• 2 weeks later...
Posted
På 2023-10-16 at 09:08 culot sa:

Italienarna säger att 340 beter sig mkt lika Vectan A0 så det borde gå bra till 28g, jag har en hel del tryckta laddningar med VV  hemma  kan titta vid tillfälle.   Jag gjorde en  30g med A0 nyligen som såg bra ut på papper , men har inte provat farten ännu. N-38   kan vara riktigt intressant för 28-30g  och där har jag tryckta danska data 

Hei. Kan du hjelpe meg med en 28-30 stålladning med VV krut? Forladdning? I 12/70. Tenker prøve litt med us 4 3,25 mm på kråkene. Ønsket hastighet 415-430 m/s

JA

Posted
På 2023-10-16 at 09:08 culot sa:

Hei. Kan du hjelpe meg med en 28-30 stålladning med VV krut? Forladdning? I 12/70. Tenker prøve litt med us 4 3,25 mm på kråkene. Ønsket hastighet 415-430 m/s

JA

Posted
4 hours ago Hakapiken sa:

JA

Jag skulle börja med att planka den 28g laddningen m A0 jag lagt ut, men byta ut krutet mot VV340 , du kanske får byta förladdning  elr lägga kork under för VV är lågt i volym . 

Posted

Skal prøve den. Tenkte å handle inn litt B&P 28 wads. Stålhagel får man ikke tak på før etter nyttår…..

JA

Posted
16 hours ago Hakapiken sa:

Skal prøve den. Tenkte å handle inn litt B&P 28 wads. Stålhagel får man ikke tak på før etter nyttår…..

JA

Försök att hitta Gualandi  MGM42   också , den var jag så du att de få jag hade kvar bytte jag bort, den kan  du  använda till  28g  med A0   för det är den som Gyttorp körde i sin Wetland, men mitt tips är att piffa till dosen m A0 0,10-0,15gram så ska du nog se fart på 460+utan vidare.  Jag har försökt få tag på MGM men  frakterna ifrån ital har ju blivit störda ifrån de jag handlat av förut.   Vart få du tag på stål till vettigt pris ?? 

Posted

Vet ikke om det går å få tag på stål til vettig pris… Hjemmelading.no får tag i over nyttår. Men jeg frykter det blir til heroinpris….. I utgangspunktet vil jeg ikke ha hastigheter over 450 m/s Til mitt skytte trenger jeg en ladning som holder ihop og beholder mest mulig fart ut til 40meter. Jeg heller ikke risikere å skyte bule i løpet….

JA

Posted
På 2023-11-03 at 23:24 Hakapiken sa:

Vet ikke om det går å få tag på stål til vettig pris… Hjemmelading.no får tag i over nyttår. Men jeg frykter det blir til heroinpris….. I utgangspunktet vil jeg ikke ha hastigheter over 450 m/s Til mitt skytte trenger jeg en ladning som holder ihop og beholder mest mulig fart ut til 40meter. Jeg heller ikke risikere å skyte bule i løpet….

JA

Stora hagel i stål flyter sämre genom choken, och vad jag vet så funkar relativt öppen borrning bäst m stora piller                 ( typ 4mm )  defakto så borde ju ni ha större erfarenhet än oss då ni redan varit i stålträsket på riktigt en gång tidigare.

På grannforat så var det många Danskar på "Hagel avdelningen " när jag reggade mig 2008 , och dom ville ha en separat avdelning för stål , och när dom inte fick det så drog dom .

Jag tycker det är ett jävla oskick av EU att pracka på oss denna skit samtidigt som dom gjort det fanimej nästan omöjligt att få tag på juste grejer att ladda med. 

BTW: Hur snackas det No tox på hemmaforat ?? 

Posted
8 hours ago culot sa:

Stora hagel i stål flyter sämre genom choken, och vad jag vet så funkar relativt öppen borrning bäst m stora piller                 ( typ 4mm )  defakto så borde ju ni ha större erfarenhet än oss då ni redan varit i stålträsket på riktigt en gång tidigare.

På grannforat så var det många Danskar på "Hagel avdelningen " när jag reggade mig 2008 , och dom ville ha en separat avdelning för stål , och när dom inte fick det så drog dom .

Jag tycker det är ett jävla oskick av EU att pracka på oss denna skit samtidigt som dom gjort det fanimej nästan omöjligt att få tag på juste grejer att ladda med. 

BTW: Hur snackas det No tox på hemmaforat ?? 

Ja det skit. Av och til lurar  jeg på om Norge er mera med i EU en Sverige…. Lite snakk om no tox på Kammeret. Förra gången vi var i stålträsket hade folk hamstrat bly för flera årtier.😂 Det var sluten på lagerbeholdningen som fik med til å starte hjemmelading.  Danskene menar at 420-450 m/s er nok. I dag bruker jeg mest 32-34g ladninger i 2,6-3mm bly. Og det rekker til alt jeg jakter. Önskar en laddning  stål som kan ta över…. Tänker 28-30g us 4 kan fungera til ripor og kråka…

JA

Posted
18 hours ago Hakapiken sa:

Ja det skit. Av och til lurar  jeg på om Norge er mera med i EU en Sverige…. Lite snakk om no tox på Kammeret. Förra gången vi var i stålträsket hade folk hamstrat bly för flera årtier.😂 Det var sluten på lagerbeholdningen som fik med til å starte hjemmelading.  Danskene menar at 420-450 m/s er nok. I dag bruker jeg mest 32-34g ladninger i 2,6-3mm bly. Og det rekker til alt jeg jakter. Önskar en laddning  stål som kan ta över…. Tänker 28-30g us 4 kan fungera til ripor og kråka…

JA

Jag ser inte varför  lite piffigare 28:6 övningstål inte skulle funka på ripa och kråkor , GB Black gold 28:6 var ett jävla drag i. 4:or  ( 3,3mm ) är rätt rejäla piller för hönsfågel, men skarv trillar fint av 4:or