Hoppa till innehåll

Importera mörkeroptik från USA


112

Recommended Posts

Hej, 

Jag är på jakt efter en specifik gen 3 biödförstärkare avsedd för jakt, men den säljs inte i Sverige. 

Har någon av er här erfarenhet av att söka tillstånd för att få privatimportera nattsikten (eller värmesikten för den delen) från US&A? 

Vet ju att det finns vissa varor som som kräver tillstånd för detta och det verkar som det blivit striktare. 

 

/ Lars 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen tvärt om. De har relaxat reglerna något. Men för sikten med mörker kapacitet (av senare gen) ser jag ingen annan lösning än att söka export tillstånd. (Import till Sverige ser jag inga problem med) Vill du försöka så är det en hel del sökningar du måste göra först. Börja med att kolla USML. Är det sikten vi talar om och de är tillverkade mot militär specifikation och för natt så är det nog svårt att hävda att det inte faller under ITAR. USML cat1 f. Alltså krigsmateriel oavsett vad du skall ha det till. Hittar du inga bra argument till varför just din produkt inte bör räknas hit bör du nog ge upp. Men hittar du så är det istället Commerce som gäller. Då skall du matcha Eccn och ear nr. Googla US CCL så kommer du rätt. Jag kan nämna att det tog ca45 min när en expert på detta som jobbar med vapenexport från USA skulle hjälpa mig klassa ett sikte (ej mörker) jag ville ta med mig hem från USA. Jag ville ha klara papper på vilka paragrafer och listor jag byggde mitt beslut om att inte söka export tillstånd på. Alltså inget enkelt förfarande!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...