Jump to content

Williams24

Recommended Posts

Halloj! 

Har en 6 månader gammal irländsk setter som jag kan stanna i de flesta situationer då det inte är stora störningar, är han själv kan jag stanna på hyggliga avstånd också. Däremot går det inte jättefort ner. Ibland vänder han också och tar ca 10 steg mot mig innan han stannar. Söker tips på hur jag kan gå tillväga för att få till detta? Jag vill att han på stannakommando ska göra allt han kan för att stanna direkt! 

Prova med norska "Dekk". Vet flera som anv. det i norr o dom säger att det är skarpare  än ligg när hunden har rest fågel.

Tror inte kommandot i sig spelar någon roll. 

Oavsett om du säger stanna, sitt, ligg eller "Dekk" så är det hundens reaktion på det kommando du använder som är det viktiga. Vill du ha överkurs så kan du ha flrera olika kommandon för samma sak, med skillnad på förväntad åtlydnad. Den senaste Vorsteh vi hade kunde skilja på "kom nu" då han nosade färdigt och kom lallande när han kände för det och "hit" då han kom på en gång oavsett vad han höll på med. Just "stanna" ser jag presonligen ingen större orsak att ha differentierat. Används kommandot ska det åtlydas så snart som möjligt. Vilket ord du använder är upp till dig. 

Lyder inte hunden på det sätt du vill så får du öva mer. 

Slirar hunden på hastigheten så får du öva upp hastigheten. Använd kommandot när hunden är nära, så du kan ge en korrigering om det går för långsamt. Om hunden inte hörsammar kommandot vid störningar, så får du hitta störningar där du kan korrigera betendet om kommandot ignoreras. 

Om det inte fungerar på lite avstånd, prova att se om du har en keps eller liknande som du kan kasta på hunden för att påminna den om att du kan nå den. Generellt sett så bör du träna in kommandot på ett avstånd där det fungerar. Fungerar det inte på längre avstånd, gå tillbaka till kortare avstånd. Det är aldrig bra att ge ett kommando som ignoreras. 

När Sputnik fick frisläpp i huvudet hjälpte inga kommandon alls- varken mjuka eller hårda...

Men sa jag: "ska vi åka bil" kom han som en oljad blixt och avbröt vad han höll på med ?

Tack för svar. Nytt kommando kommer jag inte hålla på med, främst för min egen skull. Får gå tillbaka och börja närmare, han fattar dock grejen snabbt och vill inte riktigt om jag säger stanna någon gång. Då sätter eller lägger han sig istället

• 1 month later...

Känns som jag själv hamnat på ruta ett med min breton.. Tidigare har det gått hyfsat med stopp och inkallning men nu kan hon fjanta iväg efter småfåglar i skogen och skita fullständigt i husse :(

Fungerar sådär att ha henne lös, så funderar om träning i lina kan vara nått? Ja, inser att det är jag som varit för dålig på att träna lydnad.. 

Hur gammal är hunden, går den igenom någon fas?

Om du ska använda lina eller inte är svårt svara på. Har ingen egen erfarenhet av att träna fågelhund i lina. En hund lär sig nog rätt fort när linan är på eller inte...

Har du ett fungerande nej?

Vet för en massa herrans år sedan när jag skulle hjälpa en med att träna inkallning på en hund som hade lust att rymma då var vi på en uterink (barmarksperiod).

har skrivit en del i denna tråden http:// https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49304-stoppsignalro-i-uppflog/

När min nuvarande Pointer var drygt ett år så hade vi liknande problem. Jag bor så till så jag har i princip aldrig koppel på hundarna. Med några undantag som tex om Svarthunden när det är mörkt så hon inte far efter älg eller liknande. Det jag började göra var att hundarna (vid detta laget tre stycken) fick gå bakom (utan koppel) mig från huset och bakom lagårn ner i skogen. Sen fick de frihetskommando och fick turas om att springa lös var och en. Körde stopp en eller ett par gånger varje rastrunda. Tänk kvalitet istället för kvantitet. Hellre ett riktigt bra stopp än flera halvdana. Träna i alla slags miljöer. Gör en störningslista så du kan stegra övningarna stegvis. Öka avståndet till sist.

Kör gärna linförighet och fritt följ om hunden kan det. Är en bra kontakt/ledarskaps träning.

Kan du busa med din hund? Tycker det är lättare att få ett snabbt stopp om hunden är i rörelse, en övning som jag tycker är bra är att busa med hunden och ge stoppkommandot. I och med att jag är i omedelbar närhet så går det fort att korrigera hunden om den segar sig ner. Både hundarna och jag brukar tycka detta är en rolig övning. Senare kan du ta hjälp av en familjemedlem eller kompis som busar med hunden och du står på avstånd och blåser eller ropar ditt kommando.

• Like 1

4 hours ago Broder Tuck sa:

Hur gammal är hunden, går den igenom någon fas?

Om du ska använda lina eller inte är svårt svara på. Har ingen egen erfarenhet av att träna fågelhund i lina. En hund lär sig nog rätt fort när linan är på eller inte...

Har du ett fungerande nej?

Vet för en massa herrans år sedan när jag skulle hjälpa en med att träna inkallning på en hund som hade lust att rymma då var vi på en uterink (barmarksperiod).

har skrivit en del i denna tråden http:// https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49304-stoppsignalro-i-uppflog/

När min nuvarande Pointer var drygt ett år så hade vi liknande problem. Jag bor så till så jag har i princip aldrig koppel på hundarna. Med några undantag som tex om Svarthunden när det är mörkt så hon inte far efter älg eller liknande. Det jag började göra var att hundarna (vid detta laget tre stycken) fick gå bakom (utan koppel) mig från huset och bakom lagårn ner i skogen. Sen fick de frihetskommando och fick turas om att springa lös var och en. Körde stopp en eller ett par gånger varje rastrunda. Tänk kvalitet istället för kvantitet. Hellre ett riktigt bra stopp än flera halvdana. Träna i alla slags miljöer. Gör en störningslista så du kan stegra övningarna stegvis. Öka avståndet till sist.

Kör gärna linförighet och fritt följ om hunden kan det. Är en bra kontakt/ledarskaps träning.

Kan du busa med din hund? Tycker det är lättare att få ett snabbt stopp om hunden är i rörelse, en övning som jag tycker är bra är att busa med hunden och ge stoppkommandot. I och med att jag är i omedelbar närhet så går det fort att korrigera hunden om den segar sig ner. Både hundarna och jag brukar tycka detta är en rolig övning. Senare kan du ta hjälp av en familjemedlem eller kompis som busar med hunden och du står på avstånd och blåser eller ropar ditt kommando.

Hunden är 14månader och inne i sitt första löp, vilket visserligen påverkar beteendet något. Jagar dock på stora privata marker 99% fritt från andra hundar. 

Hon har enorm jaktlust och lika mycket energi, samtidigt som hon har fint lynne och fantastisk familjehund. Ja egentligen så som rasen beskrivs. Felet är nog mest hos mig som inte varit konsekvent nog.. Hon brukar fungera att ha lös och lyssnade hyfsat i somras men opålitlig att ha lös nu när hon kan sticka åt fanders och vägra lyssna. 

Under jakten så söker hon fint och lyssnar ganska bra, problemet uppstår främst när hon hittar småfåglar i skogen och totalt tappar fokus, då kan hon dra iväg efter de och vara borta en bra stund. 

Då kan det ju bero på löpet att hon går igenom en fas. Så var det för oss. Hunden blir ju könsmogen. Med det sagt så är alltid lydnad en färskvara så länge du inte har skapat ett nytt beteende hos hunden vill säga. Men då rör det ju sig inte om lydnad i egentlig mening heller. Personligen skulle jag undvika att lära hunden något nytt under tiden hon löper. Om hunden däremot kan momenten sen tidigare är det bara att träna på. I ditt fall skulle jag nog kunna tänka mig att använda koppel eller långlina. Men ha på det ett antal gånger utan att ni tränar först. Se till att det är roligt och att ni avslutar med att lyckas. Misslyckas man så backar man och gör övningen enklare så hunden lyckas innan man bryter. Gå varsamt fram när du ökar störningen och senare avståndet. Bara för att hunden kan kommandot på 10m är det inte säkert att det fungerar på 20 och bara för att det fungerar i en miljö är det inte säkert att det fungerar i en annan. Tänk på deras hjärna som en bilderbok för barn, ge hunden så många minnesbilder som möjligt. Alla avstånd som kan bli aktuella och alla typer av miljöer som hunden kan komma att vistas/jaga i.

Viktigt att påpeka! Upprepa inte kommandot flera gånger, då har man fort en hund som inte bryr sig de första gångerna man ropar sitt kommando utan först när hunden hör att husse/matte blir förbannad så lyder den. Kanske inte ens då...

Hundar hör bra så det finns ingen anledning att skruva upp volymen om det inte är långt håll och blåser förstås.

Inkallning och stopp är för min del inte förhandlingsbart utan ska åtlydas snarast möjligt. Av den anledningen använder jag själv stanna som kommando (eller visselpipa om avståndet är långt) när vi jagar men om jag bara vill sätta hunden i andra sammanhang säger jag sitt så jag inte tjatar sönder mitt verkliga kommando. Om jag säger sitt har jag inte samma krav på att det ska gå fort men det ska givetvis också utföras. Mycket av ledarskap och att hunden är uppmärksam på sin förare lägger man grund för i hemmet. Våra hundar måste vänta innan på ett varsågod vid mat, innan de går in eller ut ur huset. Hoppar in eller ut ur bilen osv. Däremot sätter jag aldrig hundarna vid dörren eller när de ska äta, ser ingen vinst i det. Speciellt vid dörren när man ska in är det bättre ha dem ståendes ifall man måste torka fötter eller så.

Intresset för småfåglar kommer nog att falna med tiden men det finns ingen anledning låta hunden fortsätta springa efter dem. Det var därför jag undrade om du har ett fungerande nej? Jag brukar bara ge ett skarpt nej om hunden springer efter småfågel eller förbjudet vilt. Finns ingen anledning att sätta hunden om den springer efter sånt som den inte ens ska bry sig om i fortsättningen. Blir inte roligt om den skulle börja stanna för varenda småfågel tex.

(svårt att ge råd på nätet, blir mest lite allmänt så en del är säkert självklart för en del men det kan vara nyttigt för andra att läsa.)

Jag rekommenderar en kurs hos Hundskolan Vision. https://www.hundskolanvision.se/ Mattias är duktig och har tränat många hundar. Det går även att köpa en app eller flera på hans hemsida  https://www.hundskolanvision.se/fagel/ vilket kan vara en bra ide så du kommer igång med träningen.

se exempel: https://www.hundskolanvision.se/webdog/

• Like 1

Vi har varit konsekventa med att vänta vid maten och skärpt till det med att vänta innan vi går ut ur huset eller från bilen. I övrigt har vi i ärlighetens namn "daltat" lite väl med henne och det straffar sig nog. Kört mycket på det där med positiv belöning men det verkar som hårdare ton biter bättre på henne även om jag ogillar det själv. Stabil i psyket och orädd, väldigt glad i människor och andra hundar, nästan lite väl ibland... 

Handlar nog mest om bättre allmänlydnad och tror jag måste be om hjälp av någon kunnig ?

På ‎2018‎-‎09‎-‎26 at 21:06 Havakko sa:

Vi har varit konsekventa med att vänta vid maten och skärpt till det med att vänta innan vi går ut ur huset eller från bilen. I övrigt har vi i ärlighetens namn "daltat" lite väl med henne och det straffar sig nog. Kört mycket på det där med positiv belöning men det verkar som hårdare ton biter bättre på henne även om jag ogillar det själv. Stabil i psyket och orädd, väldigt glad i människor och andra hundar, nästan lite väl ibland... 

Handlar nog mest om bättre allmänlydnad och tror jag måste be om hjälp av någon kunnig ?

För egen del kör jag alltid med positiv förstärkning i form av en godbit då jag lär hunden ett nytt kommando (apportering undantaget). Godbiten bantar jag ganska snabbt bort och hunden får nöja sig med mitt beröm. 

Reprimand får hunden endast då det är absolut nödvändigt och det är något som hunden redan kan. Enda undantagen här är om det är förbjudet vilt eller något som kan vara farligt, ex jaga bilar etc. Om man ofta måste korrigera hunden vid lydnadsträning så har man oftast gått för fort fram och gjort övningen för svår. Alternativt att man varit otydlig, har dålig tajming eller är inkonsekvent så att hunden inte kan kommandot eller förstår vad man vill...

Att vänta vid maten, dörren osv är bra men bara för att förtydliga. Det är kontakten som är det viktiga. Jag låter alltid hunden ta ögonkontakt före jag ger den lov. För min del som haft två till tre hundar i huset en längre tid så säger jag hundens namn först och då tittar den upp innan hunden får sitt varsågod.

tar in hundarna. Abba bara 11,5v

Om hunden springer efter småfåglar och blir borta en stund så vågar jag sticka ut hakan och påstå att den med stor sannolikhet även kör och springer efter jaktbara fåglar också. Om hunden får göra så vid upprepade tillfällen så kommer det att bli svårare och svårare att få hunden att stå. Har man riktigt otur så förstör man de ståndegenskaper som finns i hunden, oavsett så gör man det så mycket svårare för sig och sin hund.

Hade det varit min hund så hade jag lagt jakten/injagningen på hyllan till dess att jag känner att lydnaden är i fas. Du ska ha hunden i många år framöver så om du tappar lite tid nu så kan du spara mycket besvär kommande år.

Att gå en kurs eller att ta hjälp av någon erfaren är ett gott råd. I Kiruna måste det ju finnas någon med erfarenhet av stående fågelhund som kan hjälpa till. Fast det är klart att säsongen är lite ”fel”. ?