Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vet att det finns massor av bra recept på hel tjäder.

Kan ni inte dela med er i denna tråd?

Grytor går också bra men de e främst hel tjäder jag e ute efter!

Posted

E de verkligen så många fågeljägare på denna sida som inte kan tillreda sina fåglar????

Jag kan åtminstone skylla på att jag i år skjutit mina första tjädrar!

Här i huset får jag kocka allt som jag asar med mig hem från skogen!

Va inte blyga! Alla recept e välkommen  ;):D

Posted

Har hittat lite olika recept på nätet som jag delar med mig av men har ingen aning om hur de smakar!

Har ni erfarenhet?

Recept 1

Det är En alldeles förträffligt delikat middag för 6 - 8 personer.

– flå bort allt skinn på tjädern

– skär loss båda bröstmusklerna. Var noga med att få bröstbitarna så hela som möjligt.

– Lägg bröstbitarna på en skärbräda platta ut bitarna försiktigt.

– skär bröstbitarna tunna skivor som en "wienersnitsel". Du bör få ut tre till fyra skivor på varje bröstdel.

– ta fram ströbröd häll det på en tallrik blanda in en ½ tesked salt och mått peppar. Peppra och salta efter behag.

– vänd ner snitselskivorna I ströbrödet lägg skivorna I en het stekpanna med ”smör”.

– stek dina tjädersnitslar max 2 - 3 min på båda sidorna.

Tjädersåsen gör du i stekpannan med att först ta bort överflödigt ströbröd från botten.

- häll lite lättmjölk eller vatten i stekpannan.

- Red såsen med vetemjöl och vatten som du blandat i en shaker

- Tillsätt ytterst lite soja och smaka av. Efter behov kryddas såsen.

- Tillsätt matlagningsgrädde.

Potatis skall det vara till denna rätt.

– Råstekt potatis hela eller i klyftor kryddade med salt, paprikapulver och rosépeppar. Hacka lite persilja över potatisen.

Lägg upp snitslarna på talrikarna, om du har lägg ett litet myntablad eller persiljestjälk.

Om du har ta fram en burk rönnbärsgelé ställ den på bordet.

Du serverar tjädersnitslarna med ett gott Sydafrikansk eller spansk vin.

Skrovet tar du och kokar gör en god fond som du kan smaksätta och göra en superb tjädersoppa.

Recept 2

Tjäder ugnsstekt med rönnbärssås

Ingredienser,  ca 6-8 port:             

1 tjädertupp ca 2-2,5 kg                   

Marinad:                                         

1 fl rött vin                                       

1 dl matolja                                     

1 gul lök i skivor                               

1 morot i skivor                               

3 persiljekvistar                               

10 kryddpepparkorn                       

1 msk enbär, krossade                     

Sås

Steksky

1 dl marinad

4 dl creme fraiche

3-4 msk messmör

salt, peppar

1,5 msk rönnbär eller lingon

Till stekning:         

4 msk smör             

2 tsk salt                 

1 krm peppar

1,5 dl marinad                                             

Garnering:

1,5 msk rönnbär eller lingon

2 msk finhackad persilja

Gör så här:

Blanda alla ingredienserna till marinaden. Lägg den sköljda tjädern i en plastpåse. Häll i marinaden. Pressa ur luften och knyt för. Marinera 2 dygn i kyl, se till att marinaden täcker runt fågeln.

Sätt ugnen på 175 grader.

Ta upp tjädern och spar amrinaden. Stycka fågeln. Börja med att skära av lårpartierna. Klipp eller skär itu fågelkroppen, så att det bildas en bröst- och ryggsida. Dela bröstet i två bitar genom att skära från undersidan längs med bröstbenen. Torka av marinaden och gnind in med salt och peppar. Lägg fågeln med skinnsidan uppåt i en smord långpanna. Fördela smöret på fågeln. Stek i nedre delen av ugnen ca 1,5 - 2 timmar. Ös fågeln ofta med det smälta smöret tills den fått en vacker stekyta. Späd därefter med marinaden och se till att de thela tiden finns en bottenskyla av marinad. Ös då och då.

Sila upp skyn och täck fågeln med aluminiumfolie, så att den håller sig varm.

Sås: Späd skyn med marinad och creme fraiche. Låt koka tills såsen är lagom tjock. Tillsätt messmör och rönnbär. Smaka av med salt och peppar.

Lossa köttet från benen och skär det i skivor. Lägg skivorna på ett serveringsfat eller i en traktörpanna. Hällsåsen runt om. Strö över rönnbär och hackad persilja. I stället för rönnbär kan man använda lingon.

Maträtten kan tillagas dagen innan. Värm då köttet i såsen. Servera med tex kokt

potatis och haricot verts

Posted

Jag har testat nåt liknande recept 2 och det var kalas!

Ska sanningen fram så var det sambon som stod vid spisen...  ::)

Men gott var det!

Rekommenderas!

// gAsToN

Posted

Prova att göra som en tjälknöl och servera med ett gott potatismos och en gräddig skogssvampsås samt smörkokta morötter. Eller portvinsås och potatisgratäng och stekt valfri svamp.

Eller så bryner du bröst och lår (salta och peppra) och låter dem brässera i lite grönsaksbuljong i en stor gjutjärnspanna med lock till de är möra, ös en gång i kvarten. Sedan gör du valfri gräddig sås (messmörsås, svampsås, gräddsås, rosepepparsås) på buljongen. Servera med kokt skalad potatis grönsallad och gele.

Ett gott tilltugg får du genom att färst grava brösten med mycket färska örter (rosmarin, basilika, timjan), sedan varmröker du det och har det som tilltugg eller smörgåsmat.

Posted

Behöver man ösa i en gjutjärnspanna med lock????

Posted

Behöver och behöver, men du får upp smakämnena och inte bara vattenånga om du öser dem. Det går lika bra att vända dem några gånger i grytan under tiden du brässerar dem.

Posted

En gång när jag var liten så rökte far min en hel tjäder, han påstår att det är gott men jag vet inte ! pröva kanske :D

Posted

Har redan avtalat tid med en kompis för rökning av tjäder!

Borde vara gott!

Posted

Torkad orrbröst gott till ölen ;)

Posted

Hmm.. torkat? det lät ju läckert?! varför har jag aldrig hört nått, eller tänkt på det förr? det måste prövas! :D

Posted

Rökt tjäder är mycket gott.

Brukar själv skära ut brösten som sedan läggs ihop så man får det vita köttet i mitten.

Även sovasrökt tjäder är kanske än bättre samt att det går snabbt att tillaga.

Annars blir det mest skavgryta av mina fåglar enkelt och väldigt gott med bacon trattissar blir det mumma

Sen har jag även testat gravade tjäder bröst även det väldigt gott

Posted

oj! man kan ju göra allt möjligt läckert!

När jag skjutit mycket järpe brukar jag steka dom med en baconskiva runt! när dom är helt färska! MMMMM sweet