Jump to content

RASE

Dahla

Recommended Posts

På 2019-01-02 at 08:28 strävhår sa:

Hur kan en privat skogsägare som Karl Hedin ha en så helt annan uppfattning om skogsbruk och älgskötsel än de stora jättarna? Brukar jag tänka.

Nämner man det till de traditionsbundna så får de andnöd och annan färg i ansiktet. Sånt är kul. 

Min teori är att synen försämras när en skogsägare köper älghund. Helt plötsligt verkar det vara svårare att se de skador på skogen som älgarna har orsakat.

MVH
Alias

18 hours ago Urban sa:

Är av uppfattningen att problemet är skapat av skogsbruket själva....planterar man 95% gran, så får man nog ta att det blir 70% betesskador på tallen!!!?

Att intressant ämne som jag gärna skriver mer om...men nu håller telefonen på att dö...

Intressanta siffror. Jag hittar dock ingen förankring i tillgänglig statistik gällande plantförsäljningen.

Googlade och hittade Skogsstatistisk årsbok från 2014 (https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/statistik/historisk-statistik/skogsstatistisk-arsbok-2010-2014/skogsstatistisk-arsbok-2014.pdf). För den som vill kolla fördelningen mellan sålda tall- och granplantor så finns den statistiken på sidan 114.

Där finns siffror för åren 2000, 2005, 2010, 2011, 2012 & 2013. Antalet levererade tallplantor varierar mellan 124 och 133 miljoner plantor medan granplantorna varierar mellan 187 och 225 miljoner. Om jag bortser från övriga trädslag och endast kollar på totalvolymen tall- och granplantor så motsvarar tallandelen 36-40 % för de redovisade åren.

Lägg därtill att sådd och föryngring med fröträd är klart vanligare för tall än för gran, vilket sannolikt ökar arealandelen tallföryngring.

MVH
Alias