Hoppa till innehåll

Garva fågelskinn


Atina

Recommended Posts

Hej, jag är helt ny i detta forum och tänker att här kan jag få bra tips. Har någon tips på hur man kan garva fågelskinn (utan kemikalier) och behålla fjädrar i skinnet, det handlar om lårskinn från en ormvråk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet av att garva just fågel, men kollade en av mina referensböcker (Skinn, garvning och beredning med traditionella metoder. Lotta Rahme) och där stod följande:

"Pälsar av fågelskinn har förekommit i arktiska områden. Dessa pälsar är lätta och varma, men ej särskilt slitstarka. Fåglarna har främst varit ejder och kom. Skinnen har inte varit garvade utan enbart befriade från fett genom skrapning eller genom att fettet sugits ut med munnen. Tvättning i urin och mjukgörning med pimpsten har förekommit."

Två saker slår mig, för det första så är det rätt ovanligt att man garvade fågelskinn och för det andra så är det gamla ordspråket "det finns inget som är så äckligt att en garvare inte kan använda det" fortfarande giltigt.

Är du intresserad av gamla garvningsmetoder så är boken värd att kolla upp. 

Jag hade provat med någon sorts garvningsmetod för pälsskinn, men det blir ren gissningslek ärligt talat.

Sen vette tusan hur det är med just ormvråk egentligen. Den är fridlyst och jag har för mig att man inte ens får använda skinn och fjädrar från självdöda djur... Bättre att prova med kråka eller tamhöns eller något sådant ;)

 

Lycka till och berätta gärna hur det gick för dig sen.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrapa bort fett och kött.. salta rikligt... torka bort saltet efter någon dag.. salta på nytt..vänta ytterligare någon dag... torka bort saltet igen.. Använd sågspån eller mjöl till att dra ur vätska.. Nu är skinnet konserverat (saltimpregnerat)och behöver bara torka.. Salt drar åt sig vätska så därför tar man bort överflödigt salt.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är flugfiskare och har hållit på med flugbindning där man hanterar mycket fjäder. Har för mig att jag läst i en artikel i tidningen Flugfiske I Norden (FIN) att man använde alun för behandling av fågelskinn. Annars skrapar vi ju bara bort fett och torkar materialen. Vi fryser oftast materialet i två omgångar för att ta bort ohyra. Det kan vara ide att kolla in på grannforat edgeflyfishing.com

Konservatorerna som stoppar upp djur bör ju veta. Kolla Eniro

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...