Popular Post culot Posted December 1, 2018 Popular Post Posted December 1, 2018 Visste ni att vi haft ett flertal hagel fabriker i Sverige utöver den i Gyttorp ? En av dem var Stripa och Sundets hagelfabrik som på 1850 > gjorde hagel av en kvalitet som gör en tårögd , de enda som på den tiden ansågs ha högre kvalitet var Engelska New castle shot . jag har 2 olika förpackningar ifrån Stripa & sundet No:5 & No:8 gammal svensk numrering, och med en rundhet som du får gå till Gamebores Dimond shot för att hitta idag. 3 Quote
Jan-Erik1 Posted December 1, 2018 Posted December 1, 2018 Hej, det kanske inte hör hemma i denna tråden men har vi haft några fler hagelamunitions tillverkare Gyttorp och Normal? Mvh JanErik Quote
culot Posted December 2, 2018 Author Posted December 2, 2018 21 hours ago Jan-Erik1 sa: Hej, det kanske inte hör hemma i denna tråden men har vi haft några fler hagelamunitions tillverkare Gyttorp och Normal? Mvh JanErik Det är minst lika intressant, likaså krutfabriker utöver Bofors /P Quote
culot Posted January 8, 2019 Author Posted January 8, 2019 Svenskt Hagel JK6 krut var legendariskt i hela europa en gång i tiden, och dom förstår inte att det inte går att köpa för oss Svenskar, Eurenco Bofors har återupptagit tillverkningen För Fiocchis räkning men du hittar det även i Gamebore patroner. Quote
Jan-Erik1 Posted April 11, 2019 Posted April 11, 2019 Hej, jag såg i boken "Allt om krut & lite till" av Sven-Erik Johansson, på sid 56 finns en bild av en gammal annons från 1913 om Nobelpatronen tillverkad av AKTIEBOLAGET BOFORS NOBELKRUT. Hagelpatronen var gul och märkt med korslagda gevär och texten NOBELKRUT NK G BOFORS inuti en ellips. Är det någon som vet något om denna patron? Mvh Jan-Erik Quote
culot Posted November 29, 2019 Author Posted November 29, 2019 På 2019-04-11 at 19:57 Jan-Erik1 sa: Hej, jag såg i boken "Allt om krut & lite till" av Sven-Erik Johansson, på sid 56 finns en bild av en gammal annons från 1913 om Nobelpatronen tillverkad av AKTIEBOLAGET BOFORS NOBELKRUT. Hagelpatronen var gul och märkt med korslagda gevär och texten NOBELKRUT NK G BOFORS inuti en ellips. Är det någon som vet något om denna patron? Mvh Jan-Erik Det trycket går att få tag på i italien , Quote
Hipshot Posted November 29, 2019 Posted November 29, 2019 Tillverkade inte Super Sport Herrljunga plugg? De gjorde iaf lerduvor.. Eller heter de Super Star?? Quote
culot Posted November 30, 2019 Author Posted November 30, 2019 På 2019-11-29 at 11:54 Hipshot sa: Tillverkade inte Super Sport Herrljunga plugg? De gjorde iaf lerduvor.. Eller heter de Super Star?? Jo och jag har för mig att Staffan shullström /Gafab köpte hagel delen , den killen gör laddningar för stenspräckning idag och jag tror även lerduvor om inte fabriken brann i somras ??? Quote
culot Posted November 30, 2019 Author Posted November 30, 2019 På 2019-11-29 at 11:58 Hipshot sa: Flex hade bild på dessa tingestar.. Innan så var det en riktig skitplugg laddat med ” karamellkrut” och banorma fick ha kupevärmare ute på stationerna Quote
culot Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 https://digitaltmuseum.se/021016959226/industri-och-slojdutstallning-21-juni-16-juli-1911-i-orebro-utsallningen/media?slide=0 förstora upp bilden får ni se att dom vann silvermedalj på en utställning Quote
culot Posted February 28, 2022 Author Posted February 28, 2022 Även förladdningar av alla de slag tillverkade vi i Sverige, jag ropade in en oöppnad kartong på tradera i somras Bild kommer : Quote
culot Posted March 7, 2022 Author Posted March 7, 2022 21 minutes ago Mr P sa: Hur gamla kan dom här vara? 1923 lades fabriken ner så troligen tidigare är dom Quote
Recommended Posts