Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är bra på vissa saker här i livet, jag anser mig vara rätt bra på mitt jobb, hyffsad skytt och en halvbra sambo. Däremot när det kommer till gängor m.m suger jag, jag kan absolut inget alls. 

23 juli lämnade jag in ansökan om en ljuddämpare i m14x1, Janne på Astro tappade bort min ansökan och ingenting hände förrän jag en månad senare ringde och undrade var saker tog vägen..

I fredags fick jag licensen och skulle idag glad i hågen pinna in till en bössmakare byn för att korta samt gänga pipan på min husqvarna. 

Förstår typ ingenting av vad han säger mer än att det är olämpligt att gänga m14 på denna tunna pipa. Okej, vad kan jag göra då? 

Dansken m.fl.. Önskar ödmjukast hjälp! Jag skiter i hur fanskapet ser ut, jag har en orange kolv på en bössa som är närmre 70år gammal. 

Posted

Vilken kaliber? 

Posted
3 minutes ago killer_mouse sa:

Vilken kaliber? 

8x57js

Posted

Tjockleken på pipan också där du tänkt låta kapa pipan så blir det lättare för dom som vet 

Posted

15,3 tror jag han sa

Posted

Blir nog lite liten anläggningsfläns mot dämparen, bara 0,65mm runt om.

Posted

Det går hur fint som helst på 15,3 mm: Skär en tight gänga bara.

• Like 1
Posted
53 minutes ago Dansken sa:

Det går hur fint som helst på 15,3 mm: Skär en tight gänga bara.

Så det funkar? Trodde att det blev för liten anläggning mot kanten, eller det är kanske inte så mycket ingångsfas på dämparna? (Har ingen själv)

Posted

Optimala är att ha minst 1,5 mm större diameter än gängans diameter- men nu snackar vi nödfall: Dom flesta Husqvarnor efter kriget (undantaget dom första 640 med rembygel på pipan) ligger pipans diameter på drygt 15 mm en bra bit in bakom kornfoten.
Naturligtvis är diametern under rekommendationen- men det är inget man ligger och skruvar av och på hela tiden.
Det är även en fördel med en tight gänga som jag skrev ovan: Då sitter dämparen rakt av sig själv och sitter stadigt på gängan.
Alternativet är att skära M13X1 men då är det inte mycket gods kvar in till loppet där man skär vändspåret.

• Like 1
Posted

Finns ju en lösning till dessa pipor typ tunna sugrör = svarva till en adapter med grövre gänga till dämparen samtidigt så får man ju en bra stödkant. Adaptern limmar man fast på pipan, har gjort detta på två bössor.

Posted

Dum fråga diametern på gängan räknas den från "gängtoppen" eller Dalen på gängan 

Posted

Finns inga dumma frågor om man vill veta.
Gängan mäts utvändigt på gängtoppen på bulten.

Posted
38 minutes ago Dansken sa:

Finns inga dumma frågor om man vill veta.
Gängan mäts utvändigt på gängtoppen på bulten.

Här är en bult. Hur menar du? ;)

Bildresultat för bult

Posted
22 minutes ago redtop sa:

Här är en bult. Hur menar du? ;)

Bildresultat för bult

Tja Varför visar du en bild på en tapp? 

Posted
2 minutes ago killer_mouse sa:

Tja Varför visar du en bild på en tapp? 

Nix, det är en bult. 
Vanligaste användningen är kanske i riggen på segelbåtar där man tex fäster wire i vantskruv med riggbult som vanligtvis har ett hål för en låssprint.

31-856-1 Vantskruv

Posted
1 hour ago redtop sa:

Här är en bult. Hur menar du? 

Korrekt!

Det andra heter skruv. :P