Hoppa till innehåll

Byta till mer traditionella studsare


Givdul

Recommended Posts

Tanken att byta bössa till en äldre mer traditionell typ har börjat klia i huvudet. I försig har detta sammanfallit med en förkylning så det kan ju vara allmänn sinnesförvirring också.

Men jag har fastnat lite i tanken på två bössor, en klenare kaliber och/eller kort låda och en kaliber för högvilt i lång låda. Sen om jag lyckas maka runt i garderoben så kanske en tredje bössa i ”mittemellan-kaliber” också får plats. Det jag huvudsakligen fastnat för är tjeckiskt eller finskt.

Jag har fått en tanke om:

Tjeckiskt

ZG 47, i typ 30-06 eller 8x57 och

Brno Fox i 222R. (Den lilla lådan med mauserutdragare är för söt).

En tredje kompanjon vore ju en Brno m21 i en mellankaliber.

eller

Finskt

Sako L61r och

Vixen. 

En tredje bössa här skulle ju vara en Sako L579.

 

Vad är vettigast? Eller har jag blivit allvarligt förvirrad och bör slå bort dessa tankar? Nya kolvar lutar det kanske åt oavsett så det är inte en viktig aspekt för valet. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Tanken att byta bössa till en äldre mer traditionell typ " - ok, en tanke jag kan sympatisera med.

Sedan följer du med:

"Jag har fått en tanke om:

Tjeckiskt

ZG 47, i typ 30-06 eller 8x57 och

Brno Fox i 222R. (Den lilla lådan med mauserutdragare är för söt).

En tredje kompanjon vore ju en Brno m21 i en mellankaliber.

eller

Finskt

Sako L61r och

Vixen. 

En tredje bössa här skulle ju vara en Sako L579."

vilket - i min värld - är högst modernistiska studsare. Därtill är "bössa" kommet från det tyska büchsen (ergo ett hagelgevär från det latinska buxia vilket i princip betyder liten ask av buxbomträ, lite som det engelska uttrycket för pipa: barrel - alltså en tunna gjord av stavar) - alltså en hagelbössa.

En "äldre mer traditionell typ" av studsare (av det tyska studzen) är typ Lee SpeedLoad, Mausers m/98, Mannlicher m/1903.......

Men det är kanske bara jag som är dinosaurien här..... Men visst en trippel ursprungliga Sakos är väl inte fel, eller för den delen ursprungliga CZ så länge du ger fasen i de postmodernistiska massproducerade skräpet man har gjort.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago pmt sa:

"Tanken att byta bössa till en äldre mer traditionell typ " - ok, en tanke jag kan sympatisera med.

Sedan följer du med:

"Jag har fått en tanke om:

Tjeckiskt

ZG 47, i typ 30-06 eller 8x57 och

Brno Fox i 222R. (Den lilla lådan med mauserutdragare är för söt).

En tredje kompanjon vore ju en Brno m21 i en mellankaliber.

eller

Finskt

Sako L61r och

Vixen. 

En tredje bössa här skulle ju vara en Sako L579."

vilket - i min värld - är högst modernistiska studsare. Därtill är "bössa" kommet från det tyska büchsen (ergo ett hagelgevär från det latinska buxia vilket i princip betyder liten ask av buxbomträ, lite som det engelska uttrycket för pipa: barrel - alltså en tunna gjord av stavar) - alltså en hagelbössa.

En "äldre mer traditionell typ" av studsare (av det tyska studzen) är typ Lee SpeedLoad, Mausers m/98, Mannlicher m/1903.......

Men det är kanske bara jag som är dinosaurien här..... Men visst en trippel ursprungliga Sakos är väl inte fel, eller för den delen ursprungliga CZ så länge du ger fasen i de postmodernistiska massproducerade skräpet man har gjort.

/T

Ber om ursäkt för inledande felaktigt bruk av termer som bössa! Jag erkänner slarvet.

 

Vad gäller att det inte är traditionella studsare jag nämner i strikt mening beror väl på att allt är relativt. I förhållande till min nuvarande R93 luxus är dem traditionella. Men i förhållande till annat är de väl relativt modernt.

Jag har redan en m98, och en Winchester 1894 takedown från 1898, så det behöver inte vara riktigt så gamla saker. anledningen att jag valde de studsare jag räknade upp är att de är ”relativt traditionella”, ”relativt gamla” men ändå lättsammare att hantera avseende kikarsikte och säkringar och dylikt.

Men är finskt eller tjeckiskt att föredra? Givet att man håller sig till de äldre oavsett vad man väljer.

 

L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago sidelock sa:

Ett traditionellt studsarbatteri tarvar en dubbelstudsare.?

Onekligen trevliga, och jag har varit sugen ett par gånger. Men det är samskjutning (ett i mitt tycke överdrivet problem för vad de används till) och framförallt kostnaden om man ska ha något som är skapligt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan med gott samvete rekommendera SAKO Finnbear L61R. Har själv en i den eminenta kalibern 375 H&H och jag är väldigt förtjust i bössan. Mycket mer välbyggd och bättre inpassad än de modernare SAKO jag har i min ägo.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Givdul sa:

Ber om ursäkt för inledande felaktigt bruk av termer som bössa! Jag erkänner slarvet.

Er ursäkt är accepeterad ?

1 hour ago Givdul sa:

Vad gäller att det inte är traditionella studsare jag nämner i strikt mening beror väl på att allt är relativt. I förhållande till min nuvarande R93 luxus är dem traditionella. Men i förhållande till annat är de väl relativt modernt.

Är ju mest en fråga om definitioner, men spunnet efter 1945 är i vapentekniska termer sett fullt modernt.

1 hour ago Givdul sa:

Jag har redan en m98, och en Winchester 1894 takedown från 1898, så det behöver inte vara riktigt så gamla saker. anledningen att jag valde de studsare jag räknade upp är att de är ”relativt traditionella”, ”relativt gamla” men ändå lättsammare att hantera avseende kikarsikte och säkringar och dylikt.

Personligen tycker jag att de två har långt mer charm än all världens moderna påfund......

1 hour ago Givdul sa:

Men är finskt eller tjeckiskt att föredra? Givet att man håller sig till de äldre oavsett vad man väljer.

L

Jämt skägg skulle jag säga......

/T

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Eller varför inte en Winchester 70 pre -64...

Också trevlig, men inte särskilt vanlig i Sverige jämfört med de andra. Då spricker tanken med två eller tre syskonbössor. Fast en 300 H&H vore ju inte dumt och den skulle ju kunna vara halvbror till bygeln?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du går helt enkelt kompromissa och köpa en Sako mauser så får du både finskt och m98:a ? har för mig att jag sett nån sån i 300h&h också....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Givdul sa:

Också trevlig, men inte särskilt vanlig i Sverige jämfört med de andra. Då spricker tanken med två eller tre syskonbössor. Fast en 300 H&H vore ju inte dumt och den skulle ju kunna vara halvbror till bygeln?

300 H&H hade klart varit najs!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago pmt sa:

Er ursäkt är accepeterad ?

Är ju mest en fråga om definitioner, men spunnet efter 1945 är i vapentekniska termer sett fullt modernt.

Personligen tycker jag att de två har långt mer charm än all världens moderna påfund......

Jämt skägg skulle jag säga......

/T

 

Tack och bock!?

 

Jo, det är trevliga bössor och fungerar helt utmärkt på alla sätt trots ålder. Vilket gör att bössorna som inte ger samma känsla i skåpet (host Blaser host) inte blir lika tilltalande. Blasern fungerar utmärkt, men det är ändå inte samma sak. 

 

Rackarns, hade hoppats på en vägledande dom från dig PMT...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Givdul sa:

Rackarns, hade hoppats på en vägledande dom från dig PMT...

Det kan du få men då måste ge mig vilka parametrar som du vill prioritera högst, och vilka du vill prioritera lägre resp. skita i.

Generellt sett så skulle jag säga att det är jämt skägg mellan tidiga moderna finnar och tidiga moderna tjecker, men det betyder alls icke att det är samma sak......

Tikka m/55/65 håller jag för att vara det absolut bästa man gjort i modern tid sett till kvalitet, styrka och finish. Men ett tjeckisk mauser derivat så bra man kan begära om du inte vill betala sexsiffriga belopp som börjar med ngt över 5.......

Det gör dessa båda lika i generella termer, men extremt olika sett till  användningsområde och brukskänslan.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago pmt sa:

Det kan du få men då måste ge mig vilka parametrar som du vill prioritera högst, och vilka du vill prioritera lägre resp. skita i.

[ ]

Det gör dessa båda lika i generella termer, men extremt olika sett till  användningsområde och brukskänslan.

/T

Jag ska försöka formulera detta på ett någorlunda begripligt och intelligent sätt.

Parametrar jag bryr mig om:

1. Funktion sett till matning, säkring och trycke. Konstruktion helt enkelt. Vilken som är bäst/ minst idiotisk. Hur är de att plocka isär och ha att göra med?

2. Passning metall till metall och generellt hur bra bearbetad produkten är när fabriken spottade ut den. Känns den ena rapplig.

3. Generell precision. Det är jaktvapen, och sådana tarvar inte matchprecision, men skjuter tjeckerna avsevärt sämre än finnarna i regel? De flesta vapen kan ju dock fås att skjuta bra.

4. Kikarmontage. Båda har ju spår i lådan, om än olika. Misstänker att fördelen inte är till Sakos koniska...

 

Struntar i:

Vet inte riktigt, kolvutformning skiter jag i, går att åtgärda. Om blåneringen är taskigare på ena är ju också sånt som går att ändra på.

 

Hur menar du med att användningsområdet och bruksegenskaperna blir olika?

/L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta en av varje, en finska och en tjeckiska. 

Zg-47 30-06 och en Sako l579 deluxe i 243 . http://shootinginvestments.com/Sako%20Forester%20L579%20Deluxe%20243%20early%2060s%20Bofers%20Steel!

Vill du ytterligare kompletera med en mellankaliber så en Brno m21 i 7x57

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Givdul sa:

Jag ska försöka formulera detta på ett någorlunda begripligt och intelligent sätt.

Parametrar jag bryr mig om:

1. Funktion sett till matning, säkring och trycke. 

+ finland

4 hours ago Givdul sa:

Jag ska försöka formulera detta på ett någorlunda begripligt och intelligent sätt.

Parametrar jag bryr mig om:

 1. Konstruktion helt enkelt. 

+ tjeckien, om du fokuserar på enkelhet

4 hours ago Givdul sa:

Jag ska försöka formulera detta på ett någorlunda begripligt och intelligent sätt.

Parametrar jag bryr mig om:

1.Vilken som är minst idiotisk. Hur är de att plocka isär och ha att göra med?

jämt

/T

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago pmt sa:

+ finland

+ tjeckien, om du fokuserar på enkelhet

jämt

/T

 

 

Tack! 

Ska fundera lite och sen får man se vad man kommer över. Oftast det som avgör i slutänden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Givdul sa:

Tack! 

Ska fundera lite och sen får man se vad man kommer över. Oftast det som avgör i slutänden.

Om du nu har en studsare som fungerar så tycker iaf jag att du verkligen ska leta efter den du vill ha. De är väl onödigt o byta en studsare som fungerar mot en du nästan ville ha? Bättre o bruka den befintliga tills drömmen hittas ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago marcus.söderlund sa:

Om du nu har en studsare som fungerar så tycker iaf jag att du verkligen ska leta efter den du vill ha. De är väl onödigt o byta en studsare som fungerar mot en du nästan ville ha? Bättre o bruka den befintliga tills drömmen hittas ?

Jo det är klart att jag inte byter till något halvdant, det ska ju kännas rätt om man ska köpa något.

Jag är ganska ”picky” när det kommer till vapen och jag har väldigt låg omsättning i vapenskåpet. 

Med det sagt så är det ju inte ovanligt att man hittar det ”perfekta vapnet” eller ”drömmen” och sen när man ägt den ett tag så dyker det upp något man hellre vill ha. Ibland dyker det upp något man inte visste fanns som omkullkastar ens planer också.

/L

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet att PMT sitter på en mannlicher 1903 med org hakmontage och zeisskikare. Är inte det klassiskt nog och dessutom billigt nog för under 10 bananer så vet jag inte vad du ska leta efter.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-08 at 13:08 pmt sa:

"........................Därtill är "bössa" kommet från det tyska büchsen (ergo ett hagelgevär från det latinska buxia vilket i princip betyder liten ask av buxbomträ, lite som det engelska uttrycket för pipa: barrel - alltså en tunna gjord av stavar) - alltså en hagelbössa. ......................."

 

Fast tyskarna använder ordtet Büchse för (räfflat) kulgevär, vilket även bekräftas av Wikipedia:

 

" Als Büchse bezeichnet man heute ein Jagd- oder Sportgewehr mit gezogenem Lauf. "

 

Så jag tycker man kan använda "bössa" i sammanhanget.

 

Om hagelgevär säger de Flinte

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago erpet sa:

 

Fast tyskarna använder ordtet Büchse för (räfflat) kulgevär, vilket även bekräftas av Wikipedia:

 

" Als Büchse bezeichnet man heute ein Jagd- oder Sportgewehr mit gezogenem Lauf. "

 

Så jag tycker man kan använda "bössa" i sammanhanget.

 

Om hagelgevär säger de Flinte

Numera ja...... Men om man ska tro de tyska böckerna jag har så härstammar "flinte" från flintlåset..... Vilket per definition inte säger vad den laddningen flintan tände utgjordes av.

Vapentermer är rätt kul att följa bakåt i tiden - det är då fan inte mycket ordning där inte!

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago pmt sa:

Numera ja...... Men om man ska tro de tyska böckerna jag har så härstammar "flinte" från flintlåset..... Vilket per definition inte säger vad den laddningen flintan tände utgjordes av.

Vapentermer är rätt kul att följa bakåt i tiden - det är då fan inte mycket ordning där inte!

/T

Se där. Man vet ju egentligen bättre än att försöka skriva PMT på näsan, men jag fortsätter nog att kalla även kulgevär (gjorda efter 45) för bössa ibland. Eller varför inte byxa, vilket ju också stammar från Büchse? Min kortbyxa (8x57IS) får snart sällskap av en långbyxa (7x64).

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...