vildmark Posted February 7, 2019 Posted February 7, 2019 Tänkte att vi kunde ha en tråd om årets viltvårdsprojekt.. Idag har jag beställt lite fröer att plantera.. vitklöver, fodervicker mm.. Hargolv, knipholkar och sånt är läge att fixa med.. och så ska jag se om jag får köpt lite halm till grisåteln.. 1 Quote
Popular Post BollnäsViktor Posted February 8, 2019 Popular Post Posted February 8, 2019 Jag blir mer och mer intresserad av Viltvård och projekten runt ikring för varje år. Nu 2019 blir det att fortsätta med viltåker 2,0 14 tons grävarn står kvar uppe på skogen och väntar på våren, avslutade i höstas med att hugga ner ca 0,5 ha Skog (har varit ängsmark för väldigt länge sedan) och grävde upp det mesta av stubben, blev en ordentlig hög. Blir nog väldigt många timmar med traktor, jämna till.,plöja, harva, och plocka sten, tanken är lika som ifjol att så havre men iår även Insådd med klöver. Det finns även en kallkälla bredvid viltåkern som jag tänkt gräva upp och göra som en damm 11 1 Quote
lsjonsson Posted February 8, 2019 Posted February 8, 2019 1 minute ago BollnäsViktor sa: Jag blir mer och mer intresserad av Viltvård och projekten runt ikring för varje år. Nu 2019 blir det att fortsätta med viltåker 2,0 14 tons grävarn står kvar uppe på skogen och väntar på våren, avslutade i höstas med att hugga ner ca 0,5 ha Skog (har varit ängsmark för väldigt länge sedan) och grävde upp det mesta av stubben, blev en ordentlig hög. Blir nog väldigt många timmar med traktor, jämna till.,plöja, harva, och plocka sten, tanken är lika som ifjol att så havre men iår även Insådd med klöver. Det finns även en kallkälla bredvid viltåkern som jag tänkt gräva upp och göra som en damm Bra där BV! Det blir aldig förmånga viltåkrar för viltet! 1 Quote
vandraren Posted February 10, 2019 Posted February 10, 2019 Satans coolt projekt! Har lite tanker och planer rörande äpplen, men de är väldigt tama i jämförelse! p. 1 Quote
BollnäsViktor Posted February 11, 2019 Posted February 11, 2019 6 hours ago vandraren sa: Satans coolt projekt! Har lite tanker och planer rörande äpplen, men de är väldigt tama i jämförelse! p. Tack ☺️ Har fått mkt hjälp av vänner, Viltvård projekt stora som små är viktiga? Har också haft tanken på att plantera nått/några äppel träd, men är rädd att dom blir sönderbetade ganska snabbt. Skulle förvisso kunna stängsla in dom 1 Quote
Popular Post strävhår Posted February 11, 2019 Popular Post Posted February 11, 2019 38 minutes ago BollnäsViktor sa: Tack ☺️ Har fått mkt hjälp av vänner, Viltvård projekt stora som små är viktiga? Har också haft tanken på att plantera nått/några äppel träd, men är rädd att dom blir sönderbetade ganska snabbt. Skulle förvisso kunna stängsla in dom Björnbär? ? 2 1 Quote
BollnäsViktor Posted February 11, 2019 Posted February 11, 2019 10 minutes ago strävhår sa: Björnbär? ? Du känner mig ? 1 Quote
lsjonsson Posted February 11, 2019 Posted February 11, 2019 4 hours ago BollnäsViktor sa: Du känner mig ? Björnbär är ju gott, men dom har jag inte ätit sedan jag emigrerade från Hskvarna-Aneby. Quote
vildmark Posted March 23, 2019 Author Posted March 23, 2019 Fyndade bärbuskar 25kr st på Lidl idag.. bra för viltet.. svarta vinbär.. röda vinbär och krusbär.. fanns även björnbär och blåbär.. Jag har dessutom planterat 50 sticklingar av svarta vinbär hemma för uppdrivning..och framtida utsättning.. 1 Quote
Popular Post Kallel Posted March 24, 2019 Popular Post Posted March 24, 2019 Har tagit ner några ha skog för våtmark och damm. Har även tagit ner skog på en gammal åker för skydd och mat till småvilt. Dämmvallen till våtmarken ska ligga till sig något år innan munken tas i bruk. Sätter ut främst fasaner, lite rapphöns och i vår blir det ällingar för första gången. 7 Quote
vandraren Posted March 24, 2019 Posted March 24, 2019 Satan vilket projekt! Hoppas på gott utfall! p. 1 Quote
Popular Post Johan1986 Posted May 1, 2019 Popular Post Posted May 1, 2019 Satte drygt 40 vinbärssticklingar i påskhelgen, förhoppningsvis blir dom till skydd för fältfågel och harar. Ska strax köra till netto och handla fruktträd a 99:- styck. Ska visserligen ha dom hemma men all kasserad frukt, skal m. m körs ut till de vilda. 4 Quote
Popular Post vildmark Posted May 24, 2019 Author Popular Post Posted May 24, 2019 planterat ut dryga 100st kålplantor på jaktmarken.. Sparkade bort växtligheten på ytan och grävde ett hål för varje planta..Satte plantorna med 50cm-1m mellanrum typ... Fodermärgkål, grönkål och kålrabbi.. Har mer plantor för senare utplantering och tänker att jag fyller på i omgångar.. vill inte sätta ut för små plantor... Här är några av hinkarna jag hade med mig idag.. 5 Quote
Popular Post vildmark Posted July 24, 2019 Author Popular Post Posted July 24, 2019 Har haft en liten damm i trädgården i flera år. Där brukar rådjur och älgar dricka då och då.. Grodorna lägger sina ägg där och fåglarna trivs kring dammen. Förra året och även i år så har dammen torkat ut.. Det passade således bra att ta dit en grävmaskin nu och gräva dammen större. Dammen som tidigare var 3m i diameter och 50cm djup är nu ca 4m bred och 8-10m lång med ett största djup på ca1m... Förmodligen stoppar jag en dammduk i dammen nu.. Tillrinning till dammen har tidigare skett från ett dike och det gör det nog i fortsättningen också.. Men pump och vattenfall kommer nog att byggas för syresättning.. 4 Quote
vildmark Posted July 24, 2019 Author Posted July 24, 2019 mätte precis och behöver en dammduk på 6 gånger 14 meter.. Detta blir nog bra.. Quote
Recommended Posts