Jump to content

.22wmr på räv.

Flintbüchse

Recommended Posts

Eftersom man inte får skjuta med 17hmr på räv så undrar jag om det finns nån som har nån erfarenhet av 22wmr på räv?

Hur är kulbanan?

Hur långt ut är den effektiv både vad gäller skottverkan och precision?

Vilken ammunition biter bäst på räv? Sett att det finns vmaxar till den.

Jag tänker att den kanske kunde vara ett roligt komplement till klass tvåan. Ibland kommer de in på 50-70m.

Ska du skjuta på över säg 100m så välj annan kaliber. Ska det vara under 80m så funkar den absolut. V-max är olaglig pga kulvikten. Federal eller rws patronerna brukar skjuta bra samt har god effekt.

• Like 1

jag har skjutit flera rävar med min krico i 22wmr.. Det har blivit knall å fall samtliga gånger.. Skjuter oftast med winchester super-x. Håller mig oftast inom 50m...har väl skjutit ut på 70-80m också med god effekt..

• Like 1

Jag sköt några rävar med min Anschutz i 22WMR.  RWS Magnum SP sköt bäst men priset var i högsta laget. Win Super-X sköt också bra men jag hade svårt att hitta det här nere i skåne. Upp till 80 meter fungerade de bra, men hade några träffar där räven borde dött direkt men då de gick förvånansvärt långt innan de la sig. Tror jag hade längsta skottet på 100 meter och kortaste på 15 meter. Var dock så missnöjd med resultatet att det blev en S&L i 22-250 Rem till räven. Nu skjuter jag de flesta med den eller drillingen men Quaden, med 22 WMR pipan i, brukar få följa med ut när jag lockar på rävungar i juli.

• Like 2

22 minutes ago M-Ola sa:

Jag sköt några rävar med min Anschutz i 22WMR.  RWS Magnum SP sköt bäst men priset var i högsta laget. Win Super-X sköt också bra men jag hade svårt att hitta det här nere i skåne. Upp till 80 meter fungerade de bra, men hade några träffar där räven borde dött direkt men då de gick förvånansvärt långt innan de la sig. Tror jag hade längsta skottet på 100 meter och kortaste på 15 meter. Var dock så missnöjd med resultatet att det blev en S&L i 22-250 Rem till räven. Nu skjuter jag de flesta med den eller drillingen men Quaden, med 22 WMR pipan i, brukar få följa med ut när jag lockar på rävungar i juli.

Spammar tråden lite o frågar hur de har gått med drillingen? Levererar den nån död??

49 minutes ago M-Ola sa:

RWS prissättning på 22WMR spelar verkligen i en division för sig själv i jämförelse med andra fabrikat...

2 hours ago marcus.söderlund sa:

Spammar tråden lite o frågar hur de har gått med drillingen? Levererar den nån död??

Hittills så har jag inte fått till det så nått dött men om jag inte hade tvekat förra veckan så hade det legat en räv för hagelpipan. Trodde ett ögonblick att det var en konstig hund som kom men det var en rejält mörk räv. Efter att kulpipan rengjordes ordentligt så har jag bara testat och behöver skjuta in siktena igen då kulan verkar ha lite lättare att komma iväg nu. Men den ska få en rejäl övergång i vår och sen kommer den nog att bli en trogen vän.

• Like 1