hs_merkel Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Ska beställa ringar till m55. Nu sitter klackar på men skulle vilja nyttja spåren. Vilka ska man ha? Behöver man ha rekyl stift? "222" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 14 minutes ago hs_merkel sa: Ska beställa ringar till m55. Nu sitter klackar på men skulle vilja nyttja spåren. Vilka ska man ha? Behöver man ha rekyl stift? "222" 1" eller 30mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Optilock hade jag köpt om det var nytt jag skulle ha och ett fast montage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Har optilock till tikka T3 men då hamnar rekylstiftet över porten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 45 minutes ago Joacim sa: 1" eller 30mm? Dagsläget 30mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Vill spara vikt men ändå få hyffsad rätt höjd över pipan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Just now hs_merkel sa: Dagsläget 30mm Ok, har ett par 1" lynxfästen hemma i byrålådan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alle Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Optilock ringmounts alla gånger(om det passar i höjd) snyggt blir det med. På dem går det att knacka ur rekylstiftet och finns gänga för att sätta bricka som stopp, funkat fint utan stopp med i min 308. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 Blir inge krafter på en 222. Ska bara hitta någon kikare. Hade varit fint med någon belyst 1" men finns väll inte? Typ 42mm Till att börja med blir de baser och warne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Share Posted February 27, 2019 2 hours ago alle sa: Optilock ringmounts alla gånger(om det passar i höjd) snyggt blir det med. På dem går det att knacka ur rekylstiftet och finns gänga för att sätta bricka som stopp, funkat fint utan stopp med i min 308. Såg ok ut de där! Ska bara bestämma kikare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post hs_merkel Posted February 27, 2019 Author Popular Post Share Posted February 27, 2019 Såg rätt ok ut med optilock 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ompi Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Ser mer än ok ut tycker jag. Grattis det där är bra grejer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted February 28, 2019 Author Share Posted February 28, 2019 1 hour ago Ompi sa: Ser mer än ok ut tycker jag. Grattis det där är bra grejer Vilke av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ompi Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 9 minutes ago hs_merkel sa: Vilke av det? Hela paketet givetvis. Men främst tikkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 16, 2019 Author Share Posted July 16, 2019 Hur är Rusan ringar? Och passar dem till M55? Vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 21 minutes ago hs_merkel sa: Hur är Rusan ringar? Och passar dem till M55? Vikt? Jag gillar dom starkt, stilrena och gedigna till skillnad från Warne m.fl. Tror att de passar till Mxx modellerna, det enda är väll att rekylstiftet kommer i laddporten även där. Har du ett litet uttag på bakre basen/lådvalvet? Vid närmre eftertanke så greppar de nog inte tillräckligt om man hänger rekylstoppet ner i utkastarporten. Be närmsta smed fräsa ett kort spår annars i bakre basen/lådvalvet, då kan sätta rekylstoppet där i, har sett det på ett antal m55:or- hade det dessutom själv på min 6mmBR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 16, 2019 Author Share Posted July 16, 2019 Är bara en 222 så någe rekylstopp behövs nog inte? Vad väger dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 Som på denna sakon annars (Bilden lånad av OPF.se) Ska du inte nyttja rekylstoppet är det smidigt då det är en torxskruv som sitter där. Skruva bort och tada! Vikten vet jag faktiskt inte men inte tyngre än andra normala stålfästen typ Warne, Leupold qrw m.fl är min känsla iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 16, 2019 Author Share Posted July 16, 2019 Sakos optilock vägde 287 gram. Kan man komma ner till hälften hade det varit kanon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 9 minutes ago hs_merkel sa: Sakos optilock vägde 287 gram. Kan man komma ner till hälften hade det varit kanon! 2 delade med baser och ringar? De bör vara ganska mycket tyngre än ett par Rusan, kanske inte dubbelt. Tror man kan gå ungefärligt på Sakos ringmounts, där är nog i ungefär samma härad iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Namibia Posted July 16, 2019 Share Posted July 16, 2019 Rusan QD låga väger 163 g, Optilock Ringmounts 142 g. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 17, 2019 Author Share Posted July 17, 2019 6 hours ago Namibia sa: Rusan QD låga väger 163 g, Optilock Ringmounts 142 g. St eller par? Tack så mycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Namibia Posted July 17, 2019 Share Posted July 17, 2019 Per par borde jag förstås lagt till. För övrigt är jag liksom Joacim imponerad över funktion och finish på Rusan. Skruvarna håller högre klass än Optilock t ex. Rusan finns som fasta fästen också men har inte provat den varianten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted July 19, 2019 Author Share Posted July 19, 2019 Tack och bock! Är övertygad blir Rusan när kikaren kommer från USA om några månader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klompdomp Posted July 5, 2021 Share Posted July 5, 2021 Väcker denna tråd till liv då jag införskaffat en Tikka M65 6,5x55 och behöver köpa ringar till kikarsiktet som ska sitta på. Ska jag satsa på tikka ringmounts eller rusan? Borde jag be en smed fräsa ett spår för rekylklack? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts