Hoppa till innehåll

Injagning ställande hund


Östlaika21

Recommended Posts

Hej! Behöver tips och råd. Har en östlaika på ca 7 månader som ska bli en gris/älg hund men mest gris. Den har träffat båda döda grisar och älgar. Jag är lite orolig när det gäller söket, lägger jag ett spår på 100m så far den iväg direkt och går på spåret till den hittar klövern.

Men när jag släpper den normalt (skogsträning) och att jag vet att det inte finns några djur på marken så söker den bara ca max 45m och vill gärna kolla att på mig. Jag vill ha hjälp med hur jag ska få längre sök på hunden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Östlaika21 sa:

Hej! Behöver tips och råd. Har en östlaika på ca 7 månader som ska bli en gris/älg hund men mest gris. Den har träffat båda döda grisar och älgar. Jag är lite orolig när det gäller söket, lägger jag ett spår på 100m så far den iväg direkt och går på spåret till den hittar klövern.

Men när jag släpper den normalt (skogsträning) och att jag vet att det inte finns några djur på marken så söker den bara ca max 45m och vill gärna kolla att på mig. Jag vill ha hjälp med hur jag ska få längre sök på hunden. 

Var ute ofta när det är tid att släppa.... Gå så lite som möjligt...begreppet sitta stubbe, fast med korta förflyttningar efter varje söktur....samt spåra mycket och långt nu.

Tror det sökmönstret är rätt typiskt en 7månaders spets.... Min gråhund låg på sök under 100m första skogsturerna när han var kring 6 månader....

Nu drar han som regel mellan 15-20km Per sökrunda....dvs tills han får upp eller jag kopplar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mitt tips är att gå med hunden i koppel ut i skogen till en översiktlig plats där du vet att hunden kan se dig om den vill. Så sätter du dig ner och kopplar loss hunden. Låt hunden bekanta sig med omgivningen utan annat stöd från dig än att du sitter där du sitter. Hunden kommer till en början hålla sig inom synhåll och troligen komma till dig och krafsa på dig osv. Ignorera men sitt kvar så länge som hunden fortfarande går ut och snokar i omgivningarna. Till slut har hunden förbrukat sin upptäckarlusta i förhållande till sitt behov av att ha kontakt med dig och kommer att lägga sig intill dig. Du kopplar då hunden och går ett par hundra meter och gör om samma sak (koppla där d fortfarande sitter om möjligt, koppla lös igen när du sitter på ny plats). Spring inte och göm dig eller andra krumbukter - syftet med den här övningen är helt att göra hunden trygg i sig själv, i skogen och på dig. Du ska vara hundens fasta punkt i tillvaron och du ska absolut vara där den såg dig sist. När hunden efter att du har gjort det här ett par gånger börjar lita på att den klarar det här på egen hand så kommer den att gå ut utom synhåll, till en början kommer den att returnera ganska snart till dig men när den blir mer erfaren så kommer den att hålla sig utom synhåll ett par minuter utan att i vild panik rusa tillbaka till dig. Det är då vi kan kalla hunden skogsvan och sökträning och jaktträning kan ta vid. Så, trygghet blir målet till en början. En hund som är ute 45m är inte trygg ännu. Gå alltid med hunden i koppel från och till bilen eller vad du nu har för utgångspunkt. Låt inte hunden hoppa ur bilen utan koppel ens för att pissa. Hunden ska enbart vara lös när i jagar och den ska lägga all sin energi riktat då vid dessa tillfälen på att nå framgång i det du vill. 

Det här brukar jag börja med samma dag som jag hämtar hunden och är även det första jag gör när jag jagar in hundar åt andra. Det fungerar mycket bra som en start för att få till en hund med bra sök. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag släpper han i skogen så drar han direkt han sitter inte vid mig, till en början så är det mest hopp och lek men efter en liten stund så fattar han liksom att det är djur jag ska leta upp och då börjar han söka ut, han är inte riktigt mogen än men det blir bättre. Ju längre tiden går desso mer söker han ut, som längst så har han sökt 95m och var då borta 20min ungefär tills han kom tillbaka. Men på senaste vill han inte söka ut långt men ibland är är det precis som han får ett ryck och drar iväg upp till 100m. Skogsvan tycker jag han är. 

 

Min tanke är att det är en mognadsgrej? Att söket kommer med tiden? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago Östlaika21 sa:

Urban hur gjorde du med din gråhund? 

Gått mkt långsamt framåt....stannar så fort hunden varit borta. Men framförallt väldigt mycket tid i skogen den första säsongen då han var 1 och 1/2 år. Jag inbillar mig att det är den säsongen som avgör framtiden för den blivande jaktkamraten....givetvis ska den vara ute mycket under valpsäsongen, men så fort den börjar dra iväg är det bättre att avvakta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du har nog rätt i att söket ofta är en mognadsgrej. Man måste låta hunden få mogna i sin egen takt, det är lite individuellt när det släpper. Sen är nog söket i viss grad ärftligt men man kan också själv styra med hur fort man går och vilken kommunikation man har med hunden. Det är inte säkert att hunden söker längre när man går långsamt utan det kan vara så att genom att gå lite snabbare så gör man mer ljud och då har hunden bättre koll på vart man är och söker då längre. Man får prova sig fram lite för att finna rätt tempo för sin egen hund. Jag har norrbottenspetsar och går fort och de är nog så vidsökta. Under injagningen av tiken så rörde jag mig långsamt och oftast inte alls när hon var ute på sök. Med valpen har gått på hårt redan från början för att grundlägga att vi ska täcka mycket mark ihop under jakten. Båda är ungefär lika vidsökta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där egenskapen, fritt sök, vore kul med en vetenskaplig undersökning på. Kan vi påverka söket eller är det sedan födseln redan klart?

Tron försätter berg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha tålamod! Min jämteblandis ha ökat ut söken mer å mer varje år å han va över 4år i höst. Fick upptag 850m bort vilket är längst bort han fått upp hittills. Men oj va jag nött stubbe å rört mig kort bit itaget. Framförallt de första 2 höstarna han kunde jaga. Ibland då han inte lämnar mig gå jag bara ca 30m innan han far iväg på sökrunda igen. Så rådet är som andra redan skrivit. Ut mycke i skogen, då han väl lämnar dig är det viktigt att du stannar kvar så han vet att du finns där då han kommer tillbaka. Med mognaden kommer även söket ska du se :)

Lycka till! :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

man har undersökt sökets arbarhet. Den variation man ser i fritt sök på jaktprov kan till ungefär 30% förklaras av ärftliga faktorer och till 70% av annat. Det kan vara hundens ålder, väder, terräng, tid på året eller vem som äger hunden som kan vara med och fylla ut de där resterande 70%. En arvbarhet på .30 brukar beskrivas som måttlig, men det är ändå så att söket är den mest arvbara faktorn man normalt mäter på prov. Det och skallet (gäller för olika raser). Så, vi kan i allra högsta grad påverka söket själva. Å andra sidan kan vi ju tro att hund som redan tidigt har ett snabbt, målmedvetet och snabbt sök i mindre grad än äldre är påverkad av andra faktorer än arv. Min valp som fyller ett år om två dagar har ett extremt bra sök och har haft sen hon var 5-6månader, även om jag nog varit med och bidragit så känns det som att det är mycket genetik i hennes sök - båda föräldrarna är dessutom "fullstora" i söket. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Burzum sa:

man har undersökt sökets arbarhet. Den variation man ser i fritt sök på jaktprov kan till ungefär 30% förklaras av ärftliga faktorer och till 70% av annat. Det kan vara hundens ålder, väder, terräng, tid på året eller vem som äger hunden som kan vara med och fylla ut de där resterande 70%. En arvbarhet på .30 brukar beskrivas som måttlig, men det är ändå så att söket är den mest arvbara faktorn man normalt mäter på prov. Det och skallet (gäller för olika raser). Så, vi kan i allra högsta grad påverka söket själva. Å andra sidan kan vi ju tro att hund som redan tidigt har ett snabbt, målmedvetet och snabbt sök i mindre grad än äldre är påverkad av andra faktorer än arv. Min valp som fyller ett år om två dagar har ett extremt bra sök och har haft sen hon var 5-6månader, även om jag nog varit med och bidragit så känns det som att det är mycket genetik i hennes sök - båda föräldrarna är dessutom "fullstora" i söket. 

Var finns den vetenskapliga rapporten att läsa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden är 7 månader så det är kanske inte så konstigt att den inte har sök på 2km, mera normalt skulle jag tycka.

Den kanske är något osäker ännu, mycket i skogen med den och vänta tills hunden börjar söka av sig själv sen måste den tycka det är kul fara ut också.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat det som passar just min hund att få ut söket. Jag triggar igång hunden lite med tex säger "ja ta dom då" då är det precis som om hunden blir mer kaxigare och tuffare, då far han iväg som längst nu 122m och var då borta 10-15min sen visslade jag in honom. Och sen samma sak igen och då blir det mer fart i honom. Så jag hoppas det börjar släppa lite för honom. Hemma är han hur lugn och go som helst. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga...

Vad va tanken bakom invisslingen då han för en gångs skull for ut lite längre? Intressant det där för jag hade inte gjort det utan bara väntat tills han kommit tillbaka, rört mig en liten bit å försökt "trigga" igång han igen som du beskrev för att vilja fara ut igen... Jag tror även att man ska va lite försiktig vid berömmande å att ge godis då hundar kommer tillbaka efter en kort söktur. Jag är rädd att de blir roligare för hunn att bara komma tillbaka å få godis än att ge sig ut å leta älg. Men det är bara mina filosofier å det är det roliga hur folk få fram bra hundar på olika sätt. Man få klura ut hur just sin egen hunn ska bli bättre... ?

Ni verkar ju ändå va på rätt väg... ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Burzum sa:

Enklast att översätta det med skall. Skallet hos stövare i finland bedöms för ett antal olika faktorer, melodi, hörbarhet med mera.
provreglerna här: https://www.kennelliitto.fi/en/forms/hunting-trial-hounds-and-beagle 

Bark hade känts mer bekant. Tack.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...