Hoppa till innehåll

Jägarexamen Online


Lars213

Recommended Posts

Hej jag läser just nu för jägarexamen men har en fråga angående när du ska provskjuta och öva till de praktiska delen.

Jag tar en online kurs och studerar då hemma med böcker och läser men har funderat hur man gör under praktiska delen, jag gör den här kursen med min mamma och min styvfar ingen av de har vapenlicens. Jag har trott att man får låna ett gevär på skjutebanan men fått information om att man ska faktiskt ha eget gevär. Ingen i min släkt har vapenlicens och jag har därför ingen tillgång till ett gevär. Så frågan är får man låna vapen på skjutebanan eller måste man få tag på eget

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kontakta skjutbanor i din närhet dom brukar ha kurser och vapen får du låna av dom under skjutledarens uppsyn . Olagligt att låna ut vapen till nån som inte har vapenlicens själv. Även om man har licens så behöver man tillstånd från polisen för låna/låna ut vapen. 

Välkommen till Jaktsidan !

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Ompi sa:

Kontakta skjutbanor i din närhet dom brukar ha kurser och vapen får du låna av dom under skjutledarens uppsyn . Olagligt att låna ut vapen till nån som inte har vapenlicens själv. Även om man har licens så behöver man tillstånd från polisen för låna/låna ut vapen. 

Välkommen till Jaktsidan !

Uppsiktslån går bra även till den som inte har vapenlicens, och det är vad de flesta skjutbanor tillämpar,dvs så länge någon står bredvid dig och har uppsikt så får du låna ett vapen.
Det brukar finnas lånevapen på skjutbanan om du vill åka dit och öva, och det går alltså bra att låna även om du varken har vapenlicens eller jägarexamen.

Välkommen till forumet och lycka till med din jägarexamen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago redtop sa:

Uppsiktslån går bra även till den som inte har vapenlicens, och det är vad de flesta skjutbanor tillämpar,dvs så länge någon står bredvid dig och har uppsikt så får du låna ett vapen.
Det brukar finnas lånevapen på skjutbanan om du vill åka dit och öva, och det går alltså bra att låna även om du varken har vapenlicens eller jägarexamen.

Välkommen till forumet och lycka till med din jägarexamen!

Jag menade på att låna ett vapen och själv ta den till en skjutbana.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När älgbana eller hagelbana är öppen så har många skjutbanor lånevapen som du inte behöver ha licens för att låna. Du får dock bara stå på just den banan och skjuta när det är din tur. Du kan alltså inte låna en bössa och knalla iväg till en annan del av banan och öva på egen hand.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...