redtop Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Har skjutit två rävar senaste tiden, båda med tjock fin vinterpäls, och börjar fundera på om jag inte ska försöka ta rätt på svansarna. Googlade lite och hittade den här videon: I kort så går det ut på att dra ut svansbenet och sen lägga alltihop i alkohol (typ T-röd) i några veckor. Vad har forat för erfarenheter av sånt här? Har läst om saltning och skrapning, men jag tilltalas av den här metoden eftersom den håller svansen intakt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post faxe Posted March 12, 2019 Popular Post Share Posted March 12, 2019 Bara att kopiera vad man sett på tuben tycker jag är fegt!!. Här har du ett tips med lite mer fantasi. Ps: Vilken metod du nu kommer att använda, så räkna med att pälsen förmodligen är full med löss, så lägg den i frysen några dagar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 23 minutes ago faxe sa: Bara att kopiera vad man sett på tuben tycker jag är fegt!!. Här har du ett tips med lite mer fantasi. Ps: Vilken metod du nu kommer att använda, så räkna med att pälsen förmodligen är full med löss, så lägg den i frysen några dagar. Den där var ju onekligen... ...intressant! (De ligger redan i frysen så den delen är redan fixad.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 funkar det så bra med vanlig alkohol så är det ju bra.. Det är alltid lite fett kvar i svansen och surnar det så går svansen sönder.. det är ju därför man öppnar och skrapar.. Men värt ett försök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 6 minutes ago vildmark sa: funkar det så bra med vanlig alkohol så är det ju bra.. Det är alltid lite fett kvar i svansen och surnar det så går svansen sönder.. det är ju därför man öppnar och skrapar.. Men värt ett försök! Ja, har läst på flera engelskspråkiga forum att folk dränkt dem i alkohol ett par veckor och de har rapporterad att de haft svansarna i flera år utan att det ruttnat eller luktat. Låter som en smidig metod så man kan ju ge den en chans. Man får väl anta att alkoholen löser upp fettet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Bra ide. Kommer helt klart provas. Har tyvärr ingen i frysen å det börjar bli sent på säsongen, men den här inne som kommer först 'vinner' å kan väl delge andra. /P 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 Ställde frågan om detta för något år sedan i någon tråd. Kompisen provade. Och de funka! S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 3 minutes ago hs_merkel sa: Ställde frågan om detta för något år sedan i någon tråd. Kompisen provade. Och de funka! S Torkade den och blev stel, eller fortsatte den att vara "böjlig" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted March 12, 2019 Share Posted March 12, 2019 7 minutes ago redtop sa: Torkade den och blev stel, eller fortsatte den att vara "böjlig" ? Osäker faktiskt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 12, 2019 Author Share Posted March 12, 2019 1 minute ago hs_merkel sa: Osäker faktiskt? Mest nyfiken. Spelar ju mindre roll om den bara ska hänga på väggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 Sköt en räv till igår och skalade av svansen med två pinnar enligt metoden i Youtubeklippet i första inlägget. Nu ligger den i en burk med t-sprit så får vi se vad som hänt om ett par veckor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 rävsvans-grogg?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 16, 2019 Author Share Posted March 16, 2019 2 hours ago vildmark sa: rävsvans-grogg?? En twist på bävergäll. Välkommen in på ett provsmak! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ompi Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Blir kul och se hur det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rävjägar'n Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 Hur går det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted March 18, 2019 Author Share Posted March 18, 2019 1 hour ago Rävjägar'n sa: Hur går det? Svansen låg kvar i burken när jag tittade igår Tre veckor i sprit föreslog de i videon och nu står den rätt kallt (+10) så jag väntar nog en månad innan jag kollar hur det verkar. Hav tålamod! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rävjägar'n Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 2 minutes ago redtop sa: Svansen låg kvar i burken när jag tittade igår Tre veckor i sprit föreslog de i videon och nu står den rätt kallt (+10) så jag väntar nog en månad innan jag kollar hur det verkar. Hav tålamod! Tålamod är inte min grej Jag funderar på att börja ta tillvara på de finaste rävarna varje säsong. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oinas Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Frågan är om den inte blir rätt skör. Tycker man själv brukar känna sig spröd efter att ha legat i sprit en månad, exempelvis kring sommarsemestern följer tråden intresserad iaf, vore riktigt trevligt med ett så enkelt sätt att ta vara på svansarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jämta Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Just svansen behöver man ju i praktiken inte göra något åt egentligen. Det är ju inte speciellt mycket fett/muskler kvar på den delen av huden och inte ens om man bereder skinnet har svansen nån större nytta av det förutom den lilla biten närmast resten av skinnet och den skrapas ju den med, men resten får ju vara som det är, torkar fint och håller i evigheter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post redtop Posted April 13, 2019 Author Popular Post Share Posted April 13, 2019 Idag fiskade jag upp svansen ur spritburken och körde behandling enligt videon dvs, rikligt med schampo, därefter balsam och sen torkning med hårtork och uttrassling med borste/kam. Blev bra och luktar ingenting, mer än en svag doft am schampot. Nu hänger den på sluttork så skinnet får torka så får vi se hur det blir sen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post redtop Posted April 14, 2019 Author Popular Post Share Posted April 14, 2019 Monterade färdigt svansen idag. Snodde hela konceptet från filmen med en tomhylsa. Hoppas den står sig nu och inte börjar lukta eller blir otrevlig på annat sätt. Blev ett rätt trevligt räv-minne kan jag tycka. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAS Posted April 14, 2019 Share Posted April 14, 2019 4 minutes ago redtop sa: Monterade färdigt svansen idag. Snodde hela konceptet från filmen med en tomhylsa. Hoppas den står sig nu och inte börjar lukta eller blir otrevlig på annat sätt. Blev ett rätt trevligt räv-minne kan jag tycka. Å vi har en vinnare! Skämt å sido. Blev väldigt bra det där. Mycke bra ide. Kmr själv göra så framöver, om å när jag snubblar över ett lämpligt villebråd förstås. /P 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post redtop Posted May 25, 2019 Author Popular Post Share Posted May 25, 2019 Idag var det dags att ta upp svans nummer två ur spritbadet och schamponera. Det var inga konstigheter. Efter det så var det tänkt att svans 3 och 4 skulle ner i spriten, det var bara det att de hade benet kvar eftersom jag inte hade koll på hur man drog av svansskinnet utan klippte av svansen med en kabelklippare. Efter att ha prövat lite olika hittepåmetoder med svetstänger, skruvmejslar och tryckluft, så visade det sig att skruvstyckesmetoden var vägen till framgång! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redtop Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 Svans nummer 2 blev också bra! Den är nog 50% längre än den första. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Jag färgar mina till laxflugor. Brukar lämna tången kvar då skinnet brukar gå o småbitar annars. Torkar man det bara noga så surnar det inte- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts